De Viermaster

Van der Palmpad 2 3351 GZ Papendrecht

Schoolfoto van De Viermaster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De doorstroomtoets en advisering

Op onze school is dat net als op de andere scholen van Stichting OPOPS de doorstroomtoets. Eind groep 7 krijgt uw kind een voorlopige indicatie welk niveau het best passend is op dat moment. Dit wordt gedaan op basis van het leerlingvolgsysteem en observaties over onder andere werkhouding en motivatie. Er is overleg met de leerkrachten van groep 7 en de intern begeleider. In groep 8 worden er nog verschillende toetsen afgenomen. Midden groep 8 volgt dan het voorlopige advies. Ook dit wordt zorgvuldig bekeken en besproken. Daarna maakt uw kind in februari  de doorstroomtoets In maart krijgt uw kind het definitieve advies. Scoort de leerling op de toets hoger dan het voorlopig advies van de leerkracht? Dan overwegen wij opnieuw het gegeven advies. In overleg met ouders en leerling wordt het advies wel of niet naar boven aangepast. Bij een lagere score wordt het advies nooit naar beneden aangepast. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Eindopbrengsten (Doorstroomtoets)

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen voldoende basisvaardigheden beheersen om een goede aansluiting te vinden in het voortgezet onderwijs. Wij willen daarom goed zicht hebben op de resultaten die onze leerlingen behalen. We kunnen ons onderwijs daarop bijstellen als dat nodig is. Op deze manier zorgen wij voor een ononderbroken ontwikkeling van onze leerlingen. Aan het eind van hun schoolloopbaan op de Viermaster nemen wij bij onze leerlingen de verplichte doorstroomtoets af. Onze resultaten vergelijken wij met de resultaten uit het onderwijsresultatenmodel van de Inspectie van het onderwijs. Onze ambitie is om met onze schoolpopulatie resultaten te behalen die liggen op of boven het landelijk gemiddelde. De norm voor voldoende zijn de signaalwaardes die de Inspectie vastgesteld heeft.

In het onderwijsresultatenmodel wordt gekeken naar de behaalde referentieniveaus voor taal en rekenen, rekening houdend met de schoolweging. Het oordeel van de Inspectie wordt bepaald op basis van de laatste drie jaar samen. De gemiddelde schoolweging voor de Viermaster, waarmee de inspectie in 2022 rekening houdt, is 32,36. Op onze school nemen in principe alle leerlingen in groep 8 én de leerlingen die na groep 7 uitstromen naar het voortgezet onderwijs deel aan de eindtoets. Voor sommige leerlingen geldt een ontheffing. Zij voldoen dan aan één van de ontheffingsgronden:

- Leerlingen die korter dan 4 jaar in Nederland zijn en het Nederlands onvoldoende beheersen.

- Zeer moeilijk lerende kinderen (IQ < 75).

- Meervoudig gehandicapte kinderen die zeer moeilijk leren.

Zij mogen wel deelnemen aan de doorstroomtoets. Er wordt in dat geval altijd een individuele afweging gemaakt door school en ouders. In het schooljaar 2022-2023 zijn er geen leerlingen in aanmerkingen gekomen voor een ontheffing.

Resultaat

Kijkend naar ons driejaarsgemiddelde, dan zien we dat de leerlingen met een 1F en 1S/2F niveau, boven de signaleringswaarde scoren. Daarmee zijn onze resultaten voldoende. Onze ambitie om op of boven het landelijk gemiddelde (van scholen met een vergelijkbare weging) is in schooljaar 2022-2023 behaald.    

Analyse

Om onze ambitie te blijven behalen, onderzoeken we voortdurend waar we ons onderwijs kunnen bijstellen. Daarvoor maken we een analyse van de resultaten op het niveau van de verschillende vakgebieden van de laatste drie jaar. Om onze resultaten te monitoren en bij te sturen gebruiken we het onderwijsplansysteem FocusPO. Op basis van onze schoolweging, de huidige leeropbrengsten en onze gemiddelde uitstroom hebben we een ambitieprofiel vastgesteld. Dit is ambitieprofiel 2, een landelijke uitstroom. 

Het gemiddelde van het behaalde 1F percentage is 95,6% (landelijk gemiddelde is 95,4%) . Voor 1S/2F is het behaalde percentage 64% (landelijk gemiddelde is 57,9%). Binnen het bestuur is er voor gekozen om het rekenonderwijs een impuls te geven. Het beleid op rekenen op de Viermaster is geactualiseerd en dit hebben we teruggezien in de resultaten die een stijgende lijn hebben laten zien. 

Bij het onderdeel taalverzorging zien we de spelling werkwoorden (78%) (LG 71%) en spelling niet werkwoorden (77%) (LG 74%) en leestekens (67%) (LG 64%) een hogere score dan het landelijk gemiddelde.

Bij begrijpend lezen scoren we hoger dan het landelijke gemiddelde op de volgende onderdelen: Techniek en woordenschat (69%) (LG 68%), opzoeken (83%) (LG 79%). Op het onderdeel interpreteren/evalueren, samenvatten scoren we met 71% precies op het landelijk gemiddelde. Het onderdeel begrijpen scoren we onder het landelijk gemiddelde. De Viermaster scoort 76% terwijl het landelijk gemiddelde 78% is.

Bij rekenen wordt het onderdeel verbanden (65% t.o.v. LG 69%) het minst goed beheerst. Bij het onderdeel getallen scoren we 72% ten opzichte van 69% landelijk gemiddelde. Op het onderdeel verhoudingen scoren we 69% ten opzichte van 67% landelijk gemiddelde. Ook het onderdeel meten/meetkunde scoren we boven het landelijk gemiddelde. Daar behalen we een score van 62% ten opzichte van 60% landelijk gemiddelde.

Op schoolniveau zijn de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen aandachtspunten. Niet alleen in de bovenbouw vraagt dit extra aandacht. Ook in de lagere groepen is het verstevigen van de basis van groot belang. Wij zetten het komende jaar in op het verstevigen van de basisvaardigheden. Dit doen we onder andere door klassenverkleining, inzet van ondersteuning aan kleinere groepjes en door leerkrachten te scholen op het gebied lezen en rekenen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de ontwikkeling van de leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. We gebruiken hiervoor verschillende middelen. Door het afnemen van deze gestandaardiseerde toetsen en instrumenten wordt het mogelijk de vorderingen van onze leerlingen te vergelijken met die van andere kinderen in Nederland die net zoveel onderwijs hebben genoten. Het geeft ons behalve informatie over de ontwikkeling van de kinderen ook informatie over de kwaliteit van ons onderwijs.

In de groepen 1-2 wordt het instrument Kijk! gebruikt. Hiermee registreren de leerkrachten op basis van hun observaties twee keer per jaar de ontwikkeling van de leerlingen. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we het leerlingvolgsysteem van Cito. We nemen twee keer per jaar toetsen af op het gebied van technisch lezen, spelling, begrijpend lezen (vanaf groep 4) en rekenen en wiskunde. Met deze toetsen volgen we de vaardigheid van de kinderen op deze vakgebieden. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt het observatie instrument Leerling in Beeld gebruikt. Naast deze gestandaardiseerde middelen zijn ook methodetoetsen, het nakijken van dagelijks gemaakt werk én observaties in de groep belangrijke bronnen van informatie voor de leerkrachten om hun dagelijks handelen met de leerlingen te sturen.  

De resultaten van de toetsen worden twee keer per jaar besproken door de leerkracht en de intern begeleider. Zij bespreken samen de bevindingen van de resultaten voor het aanbod op de verschillende vakgebieden voor de groep, subgroepjes en individuele leerlingen. In sommige gevallen wordt het aanbod voor individuele leerlingen vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). In het laatste geval worden de leerlingen vaker dan twee keer per jaar besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Beleid advisering VO

Onze school beschikt over een protocol voor het verstrekken van adviezen voor het voortgezet onderwijs. Het protocol is bekend bij zowel de ouders als de leerlingen. Het protocol verheldert de rol van de leraar van groep 8 en die van de centrale eindtoets. 

kansrijk adviseren

Wat verstaan we onder kansrijk adviseren? In de eerste plaats willen we niet al te voorzichtig adviseren en in de tweede plaats geven we een leerling bij aarzeling tussen schooltype-A en schooltype-B het voordeel van de twijfel. Voor de helderheid: kansrijk adviseren is niet hetzelfde als simpelweg een hoger advies geven.


Adviezen en uitstroom op De Viermaster

We richten ons onderwijs zo in dat we verwachten dat van onze leerlingen 80% uitstroomt naar vmbo kb of hoger (dit doel hebben we behaald met 84,2%) , waarvan 20% van de leerlingen uitstroomt naar het vwo (dit doel is nog niet behaald met 10,5%). 60% procent van de leerlingen stroomt uit naar vmbo kb t/m havo (dit doel is behaald met 68,4%).

Onze ambitie is om een uitstroom te realiseren volgens landelijk gemiddelde. Dat betekent dat we ambiëren dat 41% van onze leerlingen uitstroomt naar HAVO/VWO (dit doel is behaald met 42,1%)

De uitstroom van onze leerlingen in schooljaar 2022-2023:

13,1% van de leerlingen stroomt uit richting basisgerichte leerweg.

2,6% van de leerlingen stroomt uit richting basis- kadergerichte leerweg

7,9% van de leerlingen stroomt uit richting kadergerichte leerweg

7,9% van de leerlingen stroomt uit richting gemengde leerweg

18,4% van de leerlingen stroomt uit richting theoretische leerweg

13,1% van de leerlingen stroomt uit richting mavo/havo

21,1% van de leerlingen stroomt uit richting havo

5,3% van de leerlingen stroomt uit richting havo/vwo

10,5% van de leerlingen stroomt uit richting vwo

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid en weerbaarheid zijn belangrijke peilers op De Viermaster. Hiervoor maken wij gebruik van de Rots en Water training. Rots en Water is een fysieke weerbaarheidstraining waarin zij vooral gaan ervaren (bewustwording) door te doen (bewegen). De training richt zich op bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden van het kind en het vermogen om met andere kinderen samen te leren spelen, werken en leven.

Rots staat voor het onafhankelijk opstellen en het maken van eigen keuzes en Water staat voor samenwerken, spelen en leven met anderen. Kinderen leren zo in welke situaties zij kunnen kiezen voor het element Rots of Water. 

Rots en Water wordt aan het begin van het jaar buiten de klas aangeboden en blijft daarna een rode draad in de klas. Daarnaast zijn er aan het begin van ieder schooljaar groepsvormende activiteiten. 

Vanaf schooljaar 2022-2023 werken we ook met het Programma Alternatieve Denk-strategieën (PAD). Alle teamleden zijn getraind op deze manier te werken. Met het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) werken we structureel aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Daarbij richt PAD zich vooral op preventie: er is niet alleen aandacht voor gedrag, maar ook voor de achterliggende normen en waarden, gevoelens en gedachten en verschillende manieren om problemen op te lossen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en respect
  • Weerbaarheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Er is geen actueel inspectierapport, het laatste rapport dateert uit 2016. De pedagogische en didactische aanpak die vallen onder de kwaliteitszorg worden op planmatige en cyclische wijze getoetst en geëvalueerd. 

Terug naar boven