De Viermaster

Van der Palmpad 2 3351 GZ Papendrecht

Schoolfoto van De Viermaster

Het team

Toelichting van de school

Op de Viermaster werken we met met een team van bevoegde leerkrachten. Ieders inzet in de klassen wordt jaarlijks onderling afgestemd waarna het bekend gemaakt wordt aan ouders.

Er zijn leerkrachten die naast hun les-gebonden taken ook een specialisme uitvoeren. Zo hebben we bijvoorbeeld een taalspecialist, een rekenspecialist, een ict'er en een collega die zich heeft ontwikkeld op het gebied van gedrag.

We werken nauw samen met Stichting Wasko die wij als onderdeel van ons team zien.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht ziek wordt of vanwege andere redenen tijdelijk afwezig is. Wij zullen er dan alles aan doen om de best haalbare oplossing in te zetten. Dit doen wij door eerst te onderzoeken of wij het intern kunnen oplossen. Denk aan een andere leerkracht voor de klas, of de groep opdelen zodat de leerlingen kunnen werken in een andere groep. Als dit niet lukt, onderzoeken we andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een leerkracht van een andere OPOPS-school inzetten. In het uiterste geval zullen wij-met instemming van de bestuurder- onderwijs op afstand bieden. De leerlingen krijgen dan werk mee (op papier, of digitaal) en kunnen thuis aan de slag. Voor de leerlingen die niet thuis kunnen werken, bieden we opvang in andere klassen op school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van De Viermaster zijn verdeeld over 12 groepen. Er zijn drie heterogene kleutergroepen (1/2). Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten. De groepsindeling (naam leerkracht(en) + groep) kunt u op onze website terugvinden.

Onze intern begeleider is de schakel tussen leerkrachten en ouders/verzorgers wanneer er sprake is van extra ondersteuning bij een leerling. Zij brengt na signalen van de leerkracht de mogelijkheden van deze extra ondersteuning in kaart en overlegt met ouders en leerkrachten wanneer deze extra zorg wordt ingezet. Op de Viermaster zijn twee onderwijsassistenten die meerdere groepen ondersteunen. Tot slot zijn wij een erkend leerbedrijf en bieden wij opleidingsplaatsen in verschillende klassen, zowel voor MBO en HBO studenten. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Verantwoording onderwijsuren: 

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. De uren die overblijven, kunnen scholen verdelen.  Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.

De leerlingen op De Viermaster hebben per week 25,5 uur les. In totaal maken zij per jaar 950 lesuren. Wanneer een leerling 8 schooljaren op De Viermaster les heeft komen we op een totaal van 7.600 uur. De Viermaster voldoet hiermee ruimschoots aan de eisen van De Inspectie van het Onderwijs. 

Bij het opstellen van het vakantierooster hebben wij het landelijke vakantierooster gevolgd. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt de data voor vakanties landelijk vast. Voor de herfstvakantie en voorjaarsvakantie geeft het ministerie adviesdata. De Viermaster sluit zich aan bij het vakantierooster, zoals is vastgesteld door de Stichting waartoe de Viermaster behoort (OPOPS)

Per schooljaar zijn er ook les vrije dagen ingepland, deze zijn bedoeld voor de professionalisering van leerkrachten. Op deze lesvrije dagen zijn de kinderen vrij. Het uitgangspunt bij het inplannen van deze dagen is dat er maximaal 7 keer per jaar een 4-daagse schoolweek wordt ingeroosterd naast de weken die al 4-daags zijn omdat de school gesloten is door een algemene feestdag. 

Zowel het vakantierooster als de les vrije dagen kunt u terugvinden in hoofdstuk 6.3 en op de website van De Viermaster https://www.deviermaster.nl/

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Of een school voor een kind de juiste plek is, zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dat een kind zich veilig en geaccepteerd voelt is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen leren.  

Om ons onderwijs aan de kinderen zo goed mogelijk vorm te geven, brengen wij van elke leerling de onderwijsbehoeften in kaart. Zo laten we de instructie, verwerking, leertijd en pedagogische aanpak aansluiten bij wat de leerling nodig heeft om optimaal te leren en zich te ontwikkelen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Alle kinderen zijn voor ons gelijk, dat betekent dat we juist tegemoet willen komen aan verschillen.   

Schoolondersteuningsprofiel 

In het schoolondersteuningsprofiel legt De Viermaster vast hoe we de ondersteuning van leerlingen invullen. In dit document staat wat de basisondersteuning is, maar vindt u ook de extra ondersteuning die De Viermaster kan bieden met hulp van het samenwerkingsverband Drechtsteden. U kunt het schoolondersteuningsprofiel vinden op onze website: https://www.deviermaster.nl/

Kenmerkend voor onze leerlingen

Onderwijs is meer dan het overdragen van kennis en vaardigheden en het klaarstomen voor de maatschappij. Daarover is bijna iedereen het eens. Scholen hebben ook een maatschappelijke opdracht en worden geacht een bijdrage te leveren aan de samenleving en aan de directe omgeving waarin ze zijn gevestigd. Het openbaar onderwijs vervult zijn taak vanuit kernwaarden als vrijheid, gelijkwaardigheid, sociale rechtvaardigheid en gemeenschapszin. Kernwaarden die zich vertalen in uitgangspunten als ‘iedere leerling is welkom’, ‘wederzijds respect’ en ‘actieve participatie’ en die bijdragen aan het oplossen van verschillende hedendaagse problemen. In het openbaar onderwijs leren kinderen van elkaar door het actief verkennen van hun culturele, levensbeschouwelijke en economische achtergronden. Het brengt verschillende opvattingen bij elkaar en laat kinderen er op basis van gelijkwaardigheid over in discussie gaan. Niet om de ander te overtuigen van het eigen gelijk, maar om kritisch naar zichzelf en medeleerlingen te leren kijken. Het leert kinderen waarnemen hoe verschillende achtergronden tot ander denken en handelen kunnen leiden en leert hen vanuit dat inzicht eigen opvattingen te ontwikkelen. Als je weet wat anderen beweegt, kun je beter met elkaar samenleven. In het openbaar onderwijs leren kinderen door ontmoeting. Ook levensbeschouwing hoort daarbij; het maakt immers deel uit van onze cultuur. De openbare school is dé micromaatschappij waar kinderen en volwassenen ontmoeting ervaren en daarvan leren.  

Sterke punten in onze ondersteuning
De school kenmerkt zich door eigentijds onderwijs met aandacht voor verschillende vak-, en vormingsgebieden. Op de Viermaster werkt een bevlogen team met leerkrachten die zich verdiepen in de verschillende vakgebieden, waaronder gedrag en burgerschap. We werken samen en versterken elkaars kwaliteiten "Together Everyone Achieves More". We werken op deze manier om zo het beste onderwijs voor alle kinderen te verzorgen. Enkele kenmerken die u op onze school zult terugzien zijn:

  • Handelingsgericht werken
  • Les volgens het Expliciete Directe Instructie model (EDI)
  • Een goede samenwerking met onze partners (Samenwerkingsverband Drechtsteden, Leerplicht, Gemeente: Schoolmaatschappelijk werk, & Sterk Papendrecht)
  • Samenwerking met de pedagogisch medewerkers van Kinderopvang Wasko (Kindcentrum in ontwikkeling)
  • Uitvoering van extra ondersteuning door de inzet van onderwijsassistenten
  • Aandacht voor sociaal emotioneel leren en voor positief gedrag.

Grenzen aan onze ondersteuning

Het streven van onze school is om leerlingen -die een bepaalde vorm van ondersteuning nodig hebben- zoveel mogelijk te bieden wat in ons vermogen ligt. Dit om zo -indien mogelijk- de leerling niet uit zijn woon- en sociale omgeving te hoeven halen. Uiteraard heeft ook onze school zijn grenzen aan wat wij aan ondersteuning kunnen bieden. Te denken valt hierbij aan:

  • Ernstige gedragsmatige problemen die een te grote impact hebben op de klasse- en/of schoolomgeving.
  • Ernstige onderwijskundige problemen die de expertise van onze school te boven gaan.
  • Langdurige ernstige stagnatie in didactische ontwikkeling van basisvaardigheden (zoals lezen, rekenen).  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Basisschool de Viermaster is aangesloten bij Stichting OPOPS (Openbaar Primair Onderwijs Papendrecht en Sliedrecht). OPOPS werkt nauw samen met het Speciaal (basis) onderwijs in de vorm expertise-uitwisseling.

In het School OndersteuningsProfiel (SOP) staat beschreven welke basisondersteuning en extra ondersteuning er binnen de Viermaster geboden wordt. Het verwijzingspercentage van de Viermaster naar het speciaal (basis)onderwijs ligt onder het landelijk gemiddelde. Het streven is deze norm aankomend schooljaar te behouden.      

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het onderwijs is primair verantwoordelijk voor het onderwijsachterstandenbeleid (OAP) in hun scholen. Dit kunnen we niet alleen. Met de kinderopvangorganisatie, onderwijspartners en de jeugdarts werken we nauw samen om ontwikkelingsachterstanden bij kinderen vroeg te signaleren en te voorkomen, of verminderen. Door structureel het gesprek met elkaar aan te gaan, willen we de doorgaande lijn van peuters naar kleuters, met extra ondersteuning mocht dat nodig zijn, telkens weer verbeteren.

De gemeente maakt met schoolbesturen en bestuurders van de kinderopvang afspraken over de resultaten die worden nagestreefd met de inzet in voor,- en vroegschoolse educatie (VVE). Deze afspraken dragen bij aan een blijvende focus op de kwaliteit van de uitvoering van VVE. 

Terug naar boven