Basisschool De Groenling

Steenbakkersstraat 76 5981 WV Panningen

  • Schoolfoto van Basisschool De Groenling
  • Schoolfoto van Basisschool De Groenling
  • Schoolfoto van Basisschool De Groenling
  • Schoolfoto van Basisschool De Groenling
  • Schoolfoto van Basisschool De Groenling

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen ons schoolteam. Zowel de leerkrachten, het onderwijs ondersteunend personeel, de medewerkers van de peuter- en babygroepen van Hoera, de conciërge en ook onze stagiaires zijn onderdeel van ons team. Samen dragen wij zorg voor een plek waar ieder kind plezier mag hebben, zijn eigen weg mag bewandelen, waar talenten worden gezien en gekend en waar eenieder mag groeien in kennis, zijn en kunnen. 

Juist deze samenwerking maakt het mogelijk om een warm pedagogisch klimaat te bieden waarin ieder kind zich kan ontwikkelen. Medewerkers van opvang en onderwijs hebben de training Kinderen en emoties gevolgd waardoor onze pedagogische lijn in alle groepen van onderwijs én opvang gelijk is.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen De Groenling is het ons streven om zo weinig mogelijk wisselingen van professionals te realiseren. Bij ziekte of verlof van een professional proberen we zoveel mogelijk vervangers in te zetten die onze school en het team en de kinderen al kennen.

Voor het onderwijs doet de directie een beroep op het bestuurskantoor van stichting Prisma. Om er voor te zorgen dat de vervangingen soepel en duidelijk verlopen, is er op bovenschools niveau een vervangingsbeleid opgesteld.

Voor de opvang wordt binnen Hoera met de inzet van mensen geschoven om de vervanging rond te krijgen.

Beleid bij ziektevervanging

Stichting Prisma heeft afspraken gemaakt over de wijze waarop gehandeld wordt bij afwezigheid van een leerkracht, deze staan beschreven in het vervangingsbeleid.

Door middel van dit document geven wij alle betrokkenen inzicht in de wijze waarop wij als stichting dienen te handelen bij afwezigheid van een leerkracht. Hieronder staan achtereenvolgend de stappen beschreven welke genomen worden.  

Stap 1. Inzetten leraar uit eigen formatie die inzetbaar is. Er wordt gekeken of een vervanger beschikbaar is die kan worden ingezet. Wanneer inzet vanuit eigen formatie niet mogelijk is, worden de volgende stappen toegepast om de groep opgevangen te krijgen.

Stap 2. Invaller uit eigen team. De leerkrachten van de eigen school die bereid zijn tot extra inzet worden benaderd om extra te werken. Ook kan een lid van het kwaliteitsteam of de directeur (tijdelijk) ter vervanging worden ingezet. Wanneer er uitsluitend een vervanger met beperkte inzetmogelijkheden beschikbaar is, kan een eigen leerkracht tijdelijk verplaatst worden naar een andere groep.

Stap 3. Inzet van onderwijsassistent of leerkracht in opleiding. Een onderwijsassistent of leerkracht in opleiding kan ingezet worden onder supervisie van een vaste leerkracht of de directeur.

Stap 4. Samenvoeging van groepen. Naar het oordeel van de schoolleiding worden de leerlingen verdeeld over andere groepen. Deze oplossing wordt, als laatste mogelijkheid om lessen te geven, toegepast. Indien er geen vervanging geregeld kan worden, hanteert Prisma het uitgangspunt dat kinderen de eerste schooldag altijd opgevangen worden op school. Scholen van Prisma hebben een alternatief lesprogramma voorhanden dat - indien nodig - uitgevoerd wordt.

Stap 5. Thuis blijven. In het uiterste geval, indien alle voorgaande stappen niet mogelijk blijken, wordt ervoor gekozen de betreffende groep thuis te laten. Deze stap geldt ook als er voor een tweede opeenvolgende dag geen bevoegde leerkracht beschikbaar is om de lessen over te nemen in een groep. Voorafgaand vindt altijd afstemming plaats met het college van bestuur. Ouders worden uiterlijk de dag voorafgaand aan de dag dat kinderen thuisblijven geïnformeerd. Het besluit kinderen thuis te laten blijven, geldt telkens voor één dag. Indien de leerkracht dan nog afwezig is, kan deze procedure herhaald worden maar dan met een andere groep. Dit vanuit het perspectief van continuïteit van onderwijs en het behalen van de verplichte lesuren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bewegingsonderwijs

De kinderen van groep 1 en 2 gymmen in de speelzaal van de school. Zij gymmen op gymschoenen die ze zelf meenemen (liefst met klittenband en voorzien van naam). Ze hoeven geen gymkleding mee te nemen. De gymschoenen worden op school in een bak bewaard. De kinderen van groep 3 t/m 8 gymmen iedere dinsdag in sporthal Piushof. De groepen 6-7-8 gaan onder begeleiding van de leerkracht met de fiets naar de gymzaal. De groepen 3 t/m 5 gaan te voet. De kinderen van groep 3 t/m 8 graag een gymtas meegeven voorzien van sportbroek, T-shirt en gymschoenen (gymschoenen met zwarte zolen zijn niet toegestaan)

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kinderen dienen in 8 basisschooljaren 7520 uren onderwijs te krijgen. Op de Groenling hanteren we het 5 gelijke dagen model van 5x5 uur. Elke week dus 25 uren. We maken we geen onderscheid in uren voor jongere of oudere leerlingen. Op jaarbasis krijgt elke groep 940 uur onderwijs. (8x940=7520 uur). Daarnaast zijn er nog zogeheten marge uren te besteden aan studiedagen of-middagen. In geval van ziekte of nascholing zorgen we voor adequate vervanging. In noodsituaties volgen we het vervangingsprotocol.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bs de Groenling staat  open voor alle kinderen, ongeacht hun godsdienstige, sociale of culturele achtergrond. 

Wij bieden ondersteuning aan alle leerlingen die passen binnen het ondersteuningsniveau I t/m III (basis- en lichte ondersteuning) op het gebied van gedrag- en leren. Leerlingen met een ondersteuningsvraag in niveau IV of V kunnen wij onvoldoende ondersteuning bieden. Hiervoor maken we gebruik van de expertise van het SBO of SO.

Met ons onderwijs hebben we het doel om samen met de omgeving de totale kind-ontwikkeling van het kind te stimuleren en te volgen zodat kinderen hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Ouders zijn volledig vrij in hun schoolkeuze. De populatie van De Groenling is een natuurlijke afspiegeling van de Panningse Gemeenschap.         

Op Bs de Groenling hebben we een warm pedagogisch klimaat, we zien ieder kind en brengen, samen met ouders, ieder kind in beeld. Hierbij letten we op (didactische) resultaten maar ook op bijzonderheden van ieder kind en wat het nodig heeft om optimaal te kunnen leren.

Ons schoolteam is stabiel en breed opgeleid. Er hangt een prettige, professionele?werksfeer in ons team, waardoor we goed kunnen samenwerken en effectief en uitdagend onderwijs kunnen verzorgen. We hebben op verschillende gebieden professionals in ons team en onze samenwerking met de peuters en de BSO maakt dat we een krachtige doorgaande lijn neerzetten.? We werken cyclisch aan hogere opbrengsten op didactisch en pedagogisch niveau?en passen ons handelen aan op basis van onze observaties, gegevens van hoe kinderen werken en toetsresultaten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor leerlingen met een extra ondersteuningsvraag analyseren wij waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen we, in samenspraak met ouders en kind, wat er nodig is om op eventuele achterstanden of voorsprongen in de ontwikkeling in te spelen.

Vervolgens bieden wij ondersteuning gestructureerd aan. Waar nodig betrekken wij het samenwerkingsverband, de gemeente en zorginstanties bij de begeleiding van de leerlingen. De leerlingen krijgen daarmee de begeleiding die zij nodig hebben om het onderwijsprogramma beter te kunnen doorlopen

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op Bs de Groenling vinden wij een doorgaande en ononderbroken ontwikkeling voor kinderen van baby tot eind groep 8 van belang. Daarom kunnen zij langzaam de school in "groeien" via de baby-, dreumes en peutergroepen van Hoera Kindercentra, die in hetzelfde gebouw zitten.

De peuters spelen op vaste tijden mee in de kleutergroepen waardoor ze op een natuurlijke manier kunnen wennen aan het ritme en de structuur van de kleutergroepen. Door een warme samenwerking tussen Hoera en de basisschool, worden kinderen al vroegtijdig samen met u als ouder in beeld gebracht.

Kinderen die geen voortraject hebben via Hoera, hebben de mogelijkheid om enkele keren te komen oefenen en mee te draaien in de groep. Zo kunnen zij kennis maken met de leerkracht en de andere kinderen. In een kennismakingsgesprek bij de start van het schooljaar met de leerkracht brengt u samen uw kind in beeld en stemt u af wat uw zoon of dochter nodig heeft.

Wij hanteren bij de groepen 1 en 2  een kleuterleerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen optimaal te kunnen monitoren en ons aanbod hierop af te stemmen.

Terug naar boven