Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bewegingsonderwijs
De kinderen van groep 1 en 2 gymmen in de speelzaal van de school. Zij gymmen op gymschoenen die ze zelf meenemen (liefst met klittenband en voorzien van naam). Ze hoeven geen gymkleding mee te nemen. De gymschoenen worden op school in een bak bewaard. De kinderen van groep 3 t/m 8 gymmen iedere dinsdag in sporthal Piushof. De groepen 6-7-8 gaan onder begeleiding van de leerkracht met de fiets naar de gymzaal. De groepen 3 t/m 5 gaan te voet. De kinderen van groep 3 t/m 8 graag een gymtas meegeven voorzien van sportbroek, T-shirt en gymschoenen (gymschoenen met zwarte zolen zijn niet toegestaan)
Kinderen dienen in 8 basisschooljaren 7520 uren onderwijs te krijgen. Op de Groenling hanteren we het 5 gelijke dagen model van 5x5 uur. Elke week dus 25 uren. We maken we geen onderscheid in uren voor jongere of oudere leerlingen. Op jaarbasis krijgt elke groep 940 uur onderwijs. (8x940=7520 uur). Daarnaast zijn er nog zogeheten marge uren te besteden aan studiedagen of-middagen. In geval van ziekte of nascholing zorgen we voor adequate vervanging. In noodsituaties volgen we het vervangingsprotocol.
Bs de Groenling staat open voor alle kinderen, ongeacht hun godsdienstige, sociale of culturele achtergrond.
Wij bieden ondersteuning aan alle leerlingen die passen binnen het ondersteuningsniveau I t/m III (basis- en lichte ondersteuning) op het gebied van gedrag- en leren. Leerlingen met een ondersteuningsvraag in niveau IV of V kunnen wij onvoldoende ondersteuning bieden. Hiervoor maken we gebruik van de expertise van het SBO of SO.
Met ons onderwijs hebben we het doel om samen met de omgeving de totale kind-ontwikkeling van het kind te stimuleren en te volgen zodat kinderen hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Ouders zijn volledig vrij in hun schoolkeuze. De populatie van De Groenling is een natuurlijke afspiegeling van de Panningse Gemeenschap.
Op Bs de Groenling hebben we een warm pedagogisch klimaat, we zien ieder kind en brengen, samen met ouders, ieder kind in beeld. Hierbij letten we op (didactische) resultaten maar ook op bijzonderheden van ieder kind en wat het nodig heeft om optimaal te kunnen leren.
Ons schoolteam is stabiel en breed opgeleid. Er hangt een prettige, professionele werksfeer in ons team, waardoor we goed kunnen samenwerken en effectief en uitdagend onderwijs kunnen verzorgen. We hebben op verschillende gebieden professionals in ons team en onze samenwerking met de peuters en de BSO maakt dat we een krachtige doorgaande lijn neerzetten. We werken cyclisch aan hogere opbrengsten op didactisch en pedagogisch niveau en passen ons handelen aan op basis van onze observaties, gegevens van hoe kinderen werken en toetsresultaten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor leerlingen met een extra ondersteuningsvraag analyseren wij waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen we, in samenspraak met ouders en kind, wat er nodig is om op eventuele achterstanden of voorsprongen in de ontwikkeling in te spelen.
Vervolgens bieden wij ondersteuning gestructureerd aan. Waar nodig betrekken wij het samenwerkingsverband, de gemeente en zorginstanties bij de begeleiding van de leerlingen. De leerlingen krijgen daarmee de begeleiding die zij nodig hebben om het onderwijsprogramma beter te kunnen doorlopen
Op Bs de Groenling vinden wij een doorgaande en ononderbroken ontwikkeling voor kinderen van baby tot eind groep 8 van belang. Daarom kunnen zij langzaam de school in "groeien" via de baby-, dreumes en peutergroepen van Hoera Kindercentra, die in hetzelfde gebouw zitten.
De peuters spelen op vaste tijden mee in de kleutergroepen waardoor ze op een natuurlijke manier kunnen wennen aan het ritme en de structuur van de kleutergroepen. Door een warme samenwerking tussen Hoera en de basisschool, worden kinderen al vroegtijdig samen met u als ouder in beeld gebracht.
Kinderen die geen voortraject hebben via Hoera, hebben de mogelijkheid om enkele keren te komen oefenen en mee te draaien in de groep. Zo kunnen zij kennis maken met de leerkracht en de andere kinderen. In een kennismakingsgesprek bij de start van het schooljaar met de leerkracht brengt u samen uw kind in beeld en stemt u af wat uw zoon of dochter nodig heeft.
Wij hanteren bij de groepen 1 en 2 een kleuterleerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen optimaal te kunnen monitoren en ons aanbod hierop af te stemmen.