Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen
Wij vinden dat onze school een pluriforme leergemeenschap moet zijn waarin leerlingen contact maken met andere leerlingen en leren dat er verschillen mogen zijn, op welk gebied dan ook. Leerlingen leren van verschillen en niet alleen van gelijken. We hebben daarom de leerlingen verdeeld in heterogene thuisgroepen. We willen dat kinderen leren op hun eigen functioneringsniveau. Dit betekent dat kinderen bij bepaalde vakken naar een niveaugroep wisselen en/of een eigen leerlijn volgen in de thuisgroep.
De onderwijstijd van de eerste twee leerjaren wordt zoals onderstaand ingevuld. De leerlingen van de groepen 1-2 worden gevolgd middels het leerlingvolgsysteem van het digikeuzebord.
Ook de organisatie van ons onderwijs is vanuit visie. Wij vinden dat deze moet passen bij de schoolontwikkeling en bij datgene wat wij van plan zijn - ook wel de speerpunten genoemd. De organisatie van het onderwijs moet vooral passen bij de leerlingen die aan ons zijn toevertrouwd en bij onze kijk op onderwijs.
Op de Josefschool zijn wij in ontwikkeling van de klassikale en methodische lessen naar boeiend onderwijs passend bij diverse leerstijlen. Op de Josefschool willen we namelijk dat leerlingen leren door middel van actieve werkvormen zoals bij spelend leren, creatief leren, bewegend leren en ontdekkend leren wordt gedaan. Hierbij staan de doelen centraal en worden de doelen op een boeiende manier aangeboden.
Het aanbod sluit aan bij de belevingswereld en de ontwikkeling van de leerlingen. Het aansluiten bij de belevingswereld doen we door het bieden van thematisch en betekenisvol onderwijs middels Jeelo. Binnen de thematische projecten van Jeelo worden alle leergebieden geïntegreerd.
Het aansluiten bij de ontwikkeling van leerlingen doen we door het bieden van maatwerk middels dag/weektaken, keuzes in aanbod, tempo en verwerking en het aanbieden van doelen op verschillende verwerkingsmanieren. Daarnaast zijn we in ontwikkeling naar meer eigenaarschap voor leerlingen. Wij vinden eigenaarschap belangrijk, omdat dit moet leiden tot zelfredzaamheid in de maatschappij, nu en in de toekomst. De samenleving vraagt om zelfstandige mensen die reflecteren op hun eigen keuzes en persoonlijke ontwikkeling. Leerlingen hebben zicht op hun eigen ontwikkeling middels bijvoorbeeld formatief toetsen en kindgesprekken. Daarnaast mogen leerlingen hun talenten ontwikkelen door zelf, naast het basisaanbod, het brede aanbod vorm te geven naar aanleiding van eigen interesses.
Tot slot zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor materiaal, taken en gedrag. Zo zorgen zij er zelf voor dat de leeromgeving zo is ingericht dat ze optimaal kunnen ontwikkelen.
Deze visie komt als volgt tot uiting in de invulling van de onderwijstijd: Een dag op de Josefschool begint tussen 8:20 en 8:30. Kinderen worden weggebracht naar school en mogen meteen zelfstandig naar binnen. Kinderen hangen hun jas en tas aan de kapstok, checken in de klas in (zicht op ontwikkeling: welbevinden). In de basisgroep beginnen zij dan met hun startwerk/inloopwerk.
Na het bespreken van de dagplanning in de basisgroep gaan de leerlingen vervolgens uiteen om te werken in niveaugroepen op de gebieden van: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. Deelteam 1-2 heeft op dat moment een kring en werkles.
Rond 10:00 is er een korte onderbreking in de zin van een pauze waarbij kinderen buiten hun fruit op eten en naar buiten gaan.
Tussendoor zijn er ook lessen in de basisgroepen, zoals bijvoorbeeld PBS, thematisch onderwijs of gym. Rond 12:15 hebben de leerlingen pauze voor het eten van hun lunch en gaan ze weer naar buiten. Daarna is er weer een wisselwerking tussen les in de basisgroep of in de niveaugroepen, in werklessen en kringen voor de jonge kinderen. In de middag staat vooral het thematisch werken centraal.
Wij maken gebruik van de volgende onderwijsmethodes om onze visie tot uiting te laten komen
- Technisch lezen – Veilig Leren Lezen (groep 3) en Flits! (groepen 4-8)
- Schrijven – Schrijfdans (groepen 1-2) en Pennenstreken (groepen 3-6)
- Begrijpend lezen – Nieuwsbegrip
- Taal en Spelling – STAAL
- Rekenen en Wiskunde – Gynzy
- Engels - Groove.me (groepen 7-8)
- Bewegingsonderwijs – Basislessen
- Alle overige vakgebieden krijgen een plaats in ons thematisch onderwijs en hiervoor wordt o.a. Jeelo gebruikt.
De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor de zorg en onderwijskwaliteit voor onze leerlingen. Het gaat daarbij om de basisondersteuning in de groep en eventueel het organiseren van extra begeleiding waar nodig binnen de school. De leerkrachten houden in de gaten of de begeleiding voor alle leerlingen nog toereikend is en stellen eventueel plannen en/of interventies bij.
De managers onderwijs monitoren onder andere de opbrengsten en de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast begeleiden zij leerkrachten om het onderwijs zowel didactisch als pedagogisch te verbeteren en daarmee de opbrengsten te verhogen. Zij bezoeken regelmatig de groepen en leiden/volgen het deelteamoverleg rondom onderwijskwaliteit en leerlingbegeleiding. Alle managers onderwijs van SKOV hebben regelmatig bovenschools overleg in het onderwijs management team (OMT).
Als uit toetsen of observaties blijkt, dat een kind leer-of ontwikkelingsproblemen vertoont, dan wordt door de leerkracht, eventueel in overleg met een manager onderwijs, bekeken hoe de problemen het best aangepakt kunnen worden. In eerste instantie proberen we de problemen binnen het deelteam door de leerkrachten te laten aanpakken. De managers onderwijs en de leerkrachten onderhouden een nauw contact met de managers leerlingenzorg, die bovenschools werkzaam zijn voor alle scholen van onze stichting. Wanneer er vanuit de school een hulpvraag ligt voor externe deskundigen, coördineren de managers leerlingenzorg deze hulp. Zij staan in direct contact met de netwerkcoördinator van ons samenwerkingsverband ‘Stromenland’. Dit is een commissie van deskundigen met verschillende specialisaties (orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werker, schoolarts) die werkt voor meerdere scholen binnen ons samenwerkingsverband. Aan de ouders wordt daarvoor toestemming gevraagd. In ons ‘School Ondersteunings Profiel (SOP)’ geven wij een uitgebreide beschrijving van de organisatie rond zorgleerlingen binnen de school. Bij de managers onderwijs ligt een exemplaar ter inzage.
De extra zorg die het Samenwerkingsverband kan bieden bestaat uit:
- Preventieve zorg. Indien er zorgvragen zijn rondom een kind, kan besloten worden om een deskundige van het platform te vragen om mee te kijken. Na overleg met de manager onderwijs en met toestemming van de ouders, komt dan een deskundig ondersteuner van het ondersteuningsplatform meekijken in de klas, adviezen geven aan de leerkracht en meedenken met school en ouders.
- Arrangementen. Wanneer voor langere tijd ondersteuning nodig geacht wordt, kan een arrangement aangevraagd worden bij de Arrangementencommissie van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk. Een arrangement biedt de deskundig ondersteuner de mogelijkheid om voor een langere periode, meer intensief bij de leerling , zijn/haar ouders en school betrokken te blijven.
- Verwijzing naar een andere vorm van onderwijs. Als het leer- en/ of gedragsprobleem ernstig is, is aangepast onderwijs wellicht wenselijk. In dat geval zoeken wij naar een passend aanbod voor het kind. Wanneer verwijzing nodig geacht wordt, zal er door de Commissie Toelaatbaarheid van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk beoordeeld worden of een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een andere vorm van onderwijs afgegeven kan worden en de overstap naar een andere vorm van onderwijs gemaakt kan worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven nauw samenwerken binnen onze stichting en blijven de ondersteuning vanuit de managers leerlingenzorg goed inzetten. Het werken met een onderwijsassistent vinden wij ook belangrijk. Zo kunnen we leerlingen extra ondersteuning bieden als dit nodig is. We streven er daarnaast naar om de samenwerking met het samenwerkingsverband te intensiveren om zo passende hulp te vinden voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.
De peutergroepen en de kinderopvang zitten op een andere locatie. Met de bouw van het 'Kind Centrum' (KC) wordt zowel het onderwijs als de kinderopvang in hetzelfde gebouw gehuisvest. De samenwerking zal dan toenemen.