Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school streven we naar een evenwicht tussen het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van praktische vaardigheden.
Voor de kernvakken wordt er gewerkt met groepsplannen die tweemaal per jaar worden geëvalueerd. De leerkrachten op de Amstelschool geven klassikaal gelaagde instructie en vervolgens verwerken de kinderen zelfstandig of in groepjes de leerstof. Bij de gelaagde instructie gaan de snelle leerlingen na een korte instructie aan de slag, waarna een verlengde instructie volgt. Voor leerlingen die meer moeite hebben met de lesstof wordt extra instructie ingepland. Er wordt met een dag- en weektaak gewerkt. Door de weektaak leren de kinderen zelfstandig te werken aan gedifferentieerde opdrachten. Bovendien geeft deze werkvorm ruimte voor de leerkracht om aandacht te geven aan leerlingen die dit nodig hebben.
De individuele leerbehoefte van leerlingen zorgt ervoor dat wij steeds bezig zijn met differentiatie in de groep. Er zijn twee onderwijsassistenten in dienst die extra ondersteuning verzorgen.
De Amstelschool is één van de drie basisscholen in het dorp Ouderkerk aan de Amstel. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich kunnen ontplooien tot zelfstandige, verantwoordelijke en creatieve personen. Elk kind is uniek en wij hebben de verantwoordelijkheid om naar de onderwijsbehoeften van elke leerling te kijken en hier, binnen onze mogelijkheden, naar te handelen.
Elke school heeft een ondersteuningsprofiel. Dit wordt door de school zelf geschreven. We geven hierin aan wat wij aan basis- en extra ondersteuning bieden. Ook beschrijven wij het profiel van de Amstelschool t.a.v. passend onderwijs: mogelijkheden die onze school heeft om passend onderwijs te bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarbij merken we op dat dit profiel geen statisch gegeven is, maar steeds aangepast wordt aan de ontwikkelingen binnen onze school.
Binnen ons reguliere aanbod werken wij met een jaarklassensysteem, handelingsgericht werken (HGW) en een leerlingvolgsysteem op heb het gebied van cognitief en sociaal-, emotionele ontwikkeling.
Wij bieden een brede basisondersteuning in de klas: Zelfstandig werken middels een weektaak; Een gedifferentieerd aanbod in de klas met waar nodig verkorte of verlengde instructie; Coöperatieve werkvormen voor alle klassen en niveaugroepen; Compacten, verrijken en verbreden voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of bovengemiddeld intelligentieniveau; Intensieve ondersteuning aan leerlingen die moeite hebben met bepaalde vakken, zowel binnen als buiten de klas.
Wanneer blijkt dat het (basis)ondersteuning in de klas niet toereikend is voor een leerling, heeft de Amstelschool verschillende mogelijkheden tot ondersteuning buiten de klas georganiseerd; remedial teaching, NT2-ondersteuning, specialistische begeleiding MBHB, en specialismen binnen de basisondersteuning.
Als de basisondersteuning niet toereikend is om een leerling tot de gewenste ontwikkeling te laten komen en de Amstelschool is handelingsverlegen, is het noodzakelijk om extra ondersteuning in te zetten. Deze vorm van ondersteuning wordt altijd gecoördineerd door de intern begeleider en/of ondersteunt door de onderwijsspecialist van Amstelronde en/of andere deskundigen. De school hanteert daarbij twee routes:
1. De extra ondersteuning wordt georganiseerd vanuit de interne begeleiding;
2. De extra ondersteuning wordt georganiseerd vanuit een Ondersteunings Team (OT).
Hierbij kan een ontwikkelperspectiefplan (OPP) worden opgesteld. Tijdens het OT, bestaand uit de leerkracht, interne begeleiding, ouders en een Amstelronde specialist, staat de vraag centraal wat de leerling nodig heeft om tot ontwikkelen te komen. Er wordt gezamenlijk gezocht naar onderwijsbehoeften en mogelijkheden om aan deze onderwijsbehoeften te voldoen.
Groeidocument.
Voorafgaand aan het OT wordt er een digitaal groeidocument opgesteld. Het groeidocument: Is het praatpapier en bevat gemaakte afspraken en verslagen; Helpt bij monitoren van de ontwikkeling van de leerling (belemmerende, stimulerende factoren); Indien nodig omvat het ontwikkelingsperspectiefplan: (tussen)doelen, uitstroomperspectief, onderwijsaanbod in relatie tot het groepsplan; Is nodig voor het verkrijgen van een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs; Beschrijft de inhoud, omvang en duur van een eventueel arrangement; Wordt gedeeld met ouders, leerkracht en de onderwijsspecialist.
Ontwikkelingsperspectief plan (OPP)
Het OPP wordt gebruikt bij allebei de routes van extra ondersteuning. In dit document staan alle relevante gegevens van de leerling beschreven. Ook worden de doelen voor de korte en lange termijn in kaart gebracht. Daarnaast wordt er concreet beschreven hoe er aan de doelen gewerkt wordt en wie hierbij betrokken zijn.
Arrangement
De extra ondersteuning die een leerling krijgt, leggen we vast in een arrangement. Het arrangement zit geïntegreerd in het Groeidocument. Arrangementen kunnen variëren van licht en tijdelijk tot langdurig en structureel van aard. Het streven is om deze ondersteuning zo dicht mogelijk bij huis te organiseren. Het vinden van de meest geschikte plek voor ondersteuning, begint op de basisschool zelf. Een arrangement bestaat bijvoorbeeld uit begeleiding van een deskundige, specifiek lesmateriaal, het uitbreiden van de ondersteuningstijd of het aanpassen van de werkplek van de leerling.
De Amstelschool streeft er naar de ondersteuning voor leerlingen, waaronder mogelijk ook leerlingen met een beperkte handicap, op een verantwoorde wijze gestalte te geven. Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarin de grenzen aan de ondersteuning worden bereikt. In het profiel van de Amstelschool omschrijven we onze grenzen, mogelijkheden en ambities t.a.v. passend onderwijs.
In ons schoolondersteuningsprofiel treft u informatie over onze aanpak ten aanzien van basisondersteuning en extra ondersteuning voor leerlingen en kunt u nog meer lezen over de grenzen en de ambities van ons onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Samen met ons Samenwerkingsverband Amstelronde en de gemeente Ouder-Amstel zijn wij bezig om onze ambities vast te stellen. Als school zijn wij bezig om onze routekaart voor extra ondersteuning nog effectiever te maken.
Wij zijn dit schooljaar gestart met een nieuwe organisatie voor de BSO. Op dit moment zijn wij de mogelijkheden aan het onderzoeken om een peutergroep bij ons op school te starten.