Kindcentrum openbare basisschool Hendrik Wester

Burgemeester Snaterlaan 68c 9665 HS Oude Pekela

  • De ingang van de school en het speelplein voor groep 1 en 2.
  • De schitterende bibliotheek die in de school gevestigd is.
  • Achterkant van het gebouw met uitzicht op het plein voor groep 3 t/m 8.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op obs Hendrik Wester nemen wij de centrale eindtoets af. Dit doen we aan het eind van groep 8. Op de centrale eindtoets kunnen de kinderen een individuele score behalen tussen de 500 en 550. Alle leerlingen scoren naar verwachting op basis van eerdere resultaten.

Hierbij de resultaten van schooljaar 2022/2023:

2 van de 13 leerlingen tussen de 541-550

5 van de 13 leerlingen tussen de 531-540

5 van de 13 leerlingen tussen de 521-530

1 van de 13 leerlingen onder de 520

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 1 t/m 8 van onze school worden met het Cito-leerlingvolgsysteem gevolgd. Aan het eind van de schoolperiode worden die resultaten vergeleken met de resultaten van de Cito-eindtoets. In het schooljaar 2014-2015 deden wij voor de eerste keer mee aan de landelijke Cito-eindtoets. Voorgaande schooljaren werd het “drempelonderzoek Kaping” afgenomen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Natuurlijk moet er op de school worden geleerd. We proberen de kinderen niet alleen de feitelijke kennis, de basisvaardigheden, maar ook de sociale vaardigheden bij te brengen, zodat ze zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen met zelfkennis en zelfvertrouwen. Een goed pedagogisch klimaat is één van de factoren die van wezenlijk belang is voor het leren van mensen. Op het moment dat mensen zich veilig en prettig voelen zullen zij eerder en beter leren. Daarnaast willen wij als school kinderen betrekken bij hun eigen leren. Het vergroten van deze betrokkenheid staat in nauwe relatie tot het pedagogisch klimaat. Kinderen die graag willen leren, kinderen die hun werk graag goed willen maken, kinderen die meewerken en meedenken, tonen een hoge mate van betrokkenheid. Deze kinderen staan meer open voor alle processen binnen de school en staan dus ook meer open voor leren. Het scheppen van een goed pedagogisch klimaat voor iedereen die op onze school aanwezig is, vinden wij belangrijk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Respect
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie heeft in april 2015 onze school bezocht. Dit onderzoek was niet alleen gebaseerd op de onderwijskwaliteit van de OBS Hendrik Wester, maar er werd ook beoordeeld hoe de samenwerking met de VVE (peuterspeelzaak De Blokkendoos) verliep. Beide inspecteurs hebben lesobservaties gedaan, gesprekken gevoerd met het team, ouders, leerlingen, intern begeleider en directie. In het nagesprek gaven de inspecteurs aan zeer tevreden te zijn over de tussen- en eindopbrengsten van de school. Daarnaast was men zeer positief en tevreden over de samenwerking en de doorgaande lijn met de peuterspeelzaal. De kwaliteit van het lesgeven in de groepen en het hierbij horende leerkrachtengedrag werd ook als ruim voldoende beoordeeld. Positieve woorden en een goede beoordeling waar wij als school enorm trots op zijn!

Terug naar boven