Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De leerlingen van groep 1 t/m 8 van onze school worden met het Cito-leerlingvolgsysteem gevolgd. Aan het eind van de schoolperiode worden die resultaten vergeleken met de resultaten van de Cito-eindtoets. In het schooljaar 2014-2015 deden wij voor de eerste keer mee aan de landelijke Cito-eindtoets. Voorgaande schooljaren werd het “drempelonderzoek Kaping” afgenomen.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Natuurlijk moet er op de school worden geleerd. We proberen de kinderen niet alleen de feitelijke kennis, de basisvaardigheden, maar ook de sociale vaardigheden bij te brengen, zodat ze zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen met zelfkennis en zelfvertrouwen. Een goed pedagogisch klimaat is één van de factoren die van wezenlijk belang is voor het leren van mensen. Op het moment dat mensen zich veilig en prettig voelen zullen zij eerder en beter leren. Daarnaast willen wij als school kinderen betrekken bij hun eigen leren. Het vergroten van deze betrokkenheid staat in nauwe relatie tot het pedagogisch klimaat. Kinderen die graag willen leren, kinderen die hun werk graag goed willen maken, kinderen die meewerken en meedenken, tonen een hoge mate van betrokkenheid. Deze kinderen staan meer open voor alle processen binnen de school en staan dus ook meer open voor leren. Het scheppen van een goed pedagogisch klimaat voor iedereen die op onze school aanwezig is, vinden wij belangrijk.
De Onderwijsinspectie heeft in oktober 2023 onze school bezocht. Dit onderzoek stond in het teken van de samenwerking met de VVE (peuterspeelzaal De Blokkendoos) verliep. De inspecteur heeft lesobservaties gedaan, gesprekken gevoerd met het team, ouders, intern begeleider en directie. In het nagesprek gaven de inspecteur aan zeer tevreden te zijn. Daarnaast was men zeer positief en tevreden over de samenwerking en de doorgaande lijn met de peuterspeelzaal. De kwaliteit van het lesgeven in groep 1/2 en het hierbij horende leerkrachtengedrag werd ook als ruim voldoende beoordeeld. Positieve woorden en een goede beoordeling waar wij als school enorm trots op zijn!