Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze basisschool werken wij in principe met leerstofjaarklassen (kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in één groep). Het kan dat we vanuit financiële overwegingen toch moeten besluiten om groepen samen te voegen (combigroepen).
We werken met leerstofjaarklassen maar proberen op verschillende momenten in het jaar of bij vaste vakken groepsdoorbrekend te werken, op deze manier werken kinderen en leerkrachten, van verschillende groepen, met elkaar samen.
In de groepen 1-2 wordt gewerkt vanuit beredeneerd aanbod, dit houdt in dat kinderen vanuit een thema wat centraal staat aan het werk gaan. De invulling van de huishoek wordt ieder thema samen met de kinderen besproken. De groep bepaalt hoe de huishoek eruit gaat zien, wat er in het winkeltje verkocht wordt etc. De creatieve lessen staan in het teken van het thema. Op deze manier zijn de kinderen op een constructieve manier aan het spelend leren.
Per jaar wordt er gekeken wat de groep nodig heeft. De tijden die hierboven in het schema zijn kunnen dus per jaar iets verschillen. Wanneer een groep moeite heeft met rekenen maar erg goed is in taal zal er meer tijd naar rekenen gaan. Zo wordt elke groep goed bekeken en afgestemd op de behoefte van die groep.
Binnen De Brink werken we met een plusklas voor kinderen die de stof goed aankunnen maar daarnaast nog iets extra nodig hebben om voldoende uitgedaagd te blijven. We werken met vaste vrijwilligers die zich vooral richten op kinderen die het lezen lastig vinden. Onze onderwijsassistenten ondersteunen daar waar het nodig is, zij werken met individuele kinderen en met groepjes kinderen. Wanneer kinderen meer nodig hebben dan wij zelf kunnen bieden, kunnen wij een arrangement aanvragen bij Passen onderwijs. Dit zal altijd in overleg gaan met onze schoolondersteuner, Ib-er, leerkracht en ouders.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om antwoord te krijgen op deze vraag kunt u het schoolontwikkelplan (SOP) bekijken op de website van de school. Hierin staat precies beschreven welke ondersteuning wij als school of als samenwerkingsverband kunnen bieden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.