Basisschool De Brink

Brink 20 6595 AN Ottersum

Schoolfoto van Basisschool De Brink

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 dient iedere school deel te nemen aan een zogenaamde Doorstroomtoets, deze moet gecertificeerd zijn. Voor schooljaar 2024-2025 zullen we, hoogstwaarschijnlijk, gebruik maken van de Doorstroomtoets van CITO. De ouders van groep 8 worden gedurende het schooljaar geïnformeerd hierover door de leerkracht van groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool De Brink werken wij met methode gebonden toetsen en CITO-toetsen. In de methode gebonden toetsen kijken we vooral waar de kinderen nog moeite mee hebben. Bij de CITO toetsen kijken vooral hoe de kinderen de afgelopen periode de stof tot zich hebben genomen en of ze op niveau zitten. Wanneer kinderen in de CITO laten zien dat zij onderdelen niet goed beheersen zal daar in de nieuwe periode aan gewerkt worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In ons jaarboekje 23-24 kunt u de stappen lezen die wij doorlopen om te komen tot een definitief schooladvies. Wij hanteren daar de procedure die door de wet is voorgeschreven.

In de bijlage kunt u zien welke adviezen wij geven aan het einde van de basisschooltijd. Ook kunt u in een tabel aflezen welk percentage leerling een diploma heeft gehaald.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Jaarlijks wordt minimaal 1x de Viseon en/of SRL ingevuld en afgenomen door de groepsleerkracht(en). De resultaten hier van worden vervolgens geanalyseerd door de groepsleerkracht(en). De analyses worden besproken met de intern begeleider. Naar aanleiding van de analyse gesprekken en de analyses worden acties ondernomen door de groepsleerkracht(en) en/of de intern begeleider. Tweemaal per jaar wordt er een algemeen pedagogisch didactisch overzicht gemaakt door de groepsleerkracht(en). In dit overzicht staan zowel de sociale- als de didactische onderwijsbehoeften van individuele leerlingen. Op deze manier zorgen wij (onder andere) ook voor een warme overdracht naar een nieuw schooljaar. Mochten groepsleerkracht(en) zich handelingsverlegen voelen met betrekking tot een individuele leerling, dan is er de mogelijkheid om een leerling te bespreken met een orthopedagoge. Aan iedere school van stichting Lijn83 is een schoolondersteuner verbonden. Het contact met een schoolondersteuner wordt gelegd als er meerdere acties (in overleg met de intern begeleider) zijn ondernomen om een leerling verder te laten ontwikkelen. De leerkrachten, ouders, orthopedagoge/schoolondersteuner en intern begeleider gaan samen om tafel om de leerling de hulpmiddelen te bieden die hij/zij nodig heeft om zich te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld een intelligentie-onderzoek zijn. Er kan ook contact worden gezocht met Team Toegang van de gemeente Gennep om een bepaalde vorm van therapie of bijvoorbeeld een dyslexie-onderzoek aan te vragen. In de schooljaren 2018-2019 en 2019-2020 zijn wij bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuwe visie en missie voor onze school. Vanaf het schooljaar 2020-2021 zijn wij gaan werken met een leerling portfolio en voeren wij kind-oudergesprekken voeren. Alle leerlingen (vanaf groep 2) zijn aanwezig bij een kind-oudergesprek. We hebben drie ouder contactmomenten: één startgesprek, drie kind-oudergesprekken (waarvan twee momenten facultatief zijn; oktober/november en juni/juli). Het startgesprek en het kind-oudergesprek in februari/maart voeren we met alle ouders standaard. Wij voeren startgesprekken aan het begin van het schooljaar, omdat we graag preventief te werk willen gaan in onze communicatie met ouders; wat verwachten ouders van ons in de communicatie gedurende het schooljaar? Is er bijvoorbeeld behoefte aan een maandelijks gesprek? Maar ook; waar liggen de behoeftes of ontwikkelpunten van de leerling? Door te werken met een leerling portfolio, het voeren van een startgesprek en het voeren van kind-oudergesprekken denken wij dat er een open dialoog en open communicatie ontstaat in de driehoek ouder-kind-leerkracht. De leerling krijgt inzicht in eigen ontwikkeling en leert praten over zijn/haar kwaliteiten en valkuilen of ontwikkelpunten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociale veiligheid
  • Positief zelfbeeld
  • Fouten durven maken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft de inspectie de school bezocht. Er is gekeken naar het didactisch handelen van de leerkrachten. De inspecteur heeft aangegeven dat hij tevreden was met wat hij zag. De leerkrachten gebruiken de coöperatieve leervormen goed om de kinderen betrokken bij de les te houden. Hij gaf aan dat bij een aantal leerkrachten de instructie korter en krachtiger mag, in onze nieuwe visie en nieuwe klassenmanagement zal het onderdeel instructie aan de orde blijven komen.

Terug naar boven