Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De zorg voor alle kinderen neemt op onze school een belangrijke plaats in. De ontwikkeling van elk kind wordt gedurende de gehele schoolperiode, middels observatie, toetsing en rapportage gevolgd en in kaart gebracht. De leraar heeft door middel van observaties en methode gebonden toetsen zicht op de vorderingen van kinderen. Daarnaast worden de kinderen twee keer per jaar (januari/februari en mei/juni) getoetst met behulp van landelijk ontwikkelde IEP toetsen. IEP vervangt de CITO toetsen waar wij in het verleden mee werkten. Tijdens de groepsbesprekingen worden alle kinderen, de IEP uitslagen en andere belangrijke zaken besproken. Naar aanleiding daarvan worden de groepsplannen aangepast. In de kleutergroepen volgen we de kinderen intensief door middel van het observatie- en registratieprogramma KIJK!
Op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we de kleuters door middel van KIJK! De kinderen van groep 3 t/m 8 volgen we op sociale competentie door middel van, SCOL (Sociale Competenties Observatie Lijst). Vanaf groep 6 vullen de kinderen ook zelf een vragenlijst in. Bij de overgang naar het volgende leerjaar worden de kinderen doorgesproken met de nieuwe leraar(leraren). Waar mogelijk sluit de nieuwe leerkracht aan het eind van het schooljaar aan, bij de evaluatie met ouders en externen indien er gewerkt wordt met individuele onderwijsplannen.
Van elk kind houden we een dossier bij waarin wede ontwikkeling van het kind volgen. Het digitale dossier staat in ons leerling administratiesysteem ESIS. Daarnaast staan de IEP toetsen in het IEP LVS computerprogramma. Leerling gegevens zijn voor ouders op verzoek ter inzage beschikbaar. De toets resultaten uit het leerlingvolgsysteem (IEP) worden na elke toetsperiode aan ouders meegegeven.
De adviezen voor het voorgezet onderwijs worden in een breed overleg met verschillende collega's opgesteld. Ons doel is om elk kind op de juiste onderwijsplek te krijgen. Het advies komt tot stand door middel van verschillende puzzelstukjes. Te denken aan: gegevens uit observaties, werkjes, methode gebonden toetsen en ons leerlingvolgsysteem (LVS-toetsen). Daarnaast wordt hier ook de leerwerkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling in meegenomen.
In groep 7 wordt er in maart een eerste indicatie van het advies gegeven. Het schriftelijke pré-advies volgt in juli. Deze adviezen zijn nog niet bindend, maar geven we zodat er al georiënteerd kan worden op de verschillende middelbare scholen. Vervolgens geven we in groep 8 rond februari/maart de officiële adviezen. We adviseren over het niveau van voorgezet onderwijs, maar niet over de school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op KC Nicolaas ontdekken kinderen wie ze zijn. Wereldburgerschap is het maken van verbinding met jezelf en de wereld om je heen. Je verantwoordelijk voelen en jezelf ontwikkelen met brede kennis en vaardigheden. Laten zien waar je trots op bent!
Wij helpen de kinderen hierbij door ze uit te dagen binnen school en bij maatschappelijke samenwerkingsprojecten met andere organisaties. Daarbij vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in een sfeer van wederzijds respect, veiligheid en waardering. We bieden onze kinderen een stevig basisaanbod (o.a. taal, lezen, rekenen en IPC), besteden veel aandacht aan de sociale en persoonlijke ontwikkeling en verrijken met Engels. Het vieren van successen en ontdekken van talenten hoort hier voor ons vanzelfsprekend bij.Zo stappen onze kinderen al echte wereldburgers, met goed gevulde rugzak, (zelf)bewust de toekomst in.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.