KC Nicolaas

Schelversakker 1 5341 AJ Oss

  • Schoolfoto van KC Nicolaas
  • Schoolfoto van KC Nicolaas
  • Schoolfoto van KC Nicolaas
  • Schoolfoto van KC Nicolaas
  • Schoolfoto van KC Nicolaas

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of professionalisering willen we het onderwijs natuurlijk zoveel mogelijk door laten gaan. We kunnen in zulke gevallen een beroep doen op collega’s die flexibel inzetbaar zijn. Het kan echter voorkomen dat, in verband met het landelijke lerarentekort, de beschikbaarheid niet altijd overeenkomt met de vraag. In dat geval gaat de school op zoek naar een passende oplossing. Mocht er onverhoopt geen leraar beschikbaar zijn, dan zetten we hier bijvoorbeeld ons ambulante personeel in (onderwijsassistentes, intern begeleiders of teamleiders), een vakleraar van Qrabbl of kiezen we voor het opsplitsen van groepen. Als er geen opties meer zijn tot het vervangen van de leraar dan kan het voorkomen dat we een klas naar huis sturen. Mocht een collega meerdere dagen afwezig zijn, wisselen we de groep die naar huis gaat af.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken met een herkenbare dagindeling. Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels, in hoeken, op de grond en op het speel-leerplein, in de speelzaal en op de speelplaats. Kinderen leren tijdens hun spel en leraren begeleiden daarbij. Door te werken met thema’s gaan we in op de ervaringswereld van het kind en worden de verschillende leer- en vormingsgebieden verwerkt. De doelen komen uit KIJK! en de landelijke kerndoelen. Tot slot heeft ook elke klas twee keer per week een gymles en één keer per week Engelse les van onze native speaker

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 vinden over het algemeen in de ochtend de exacte vakken plaats (taal, rekenen, spelling, schrijven en - begrijpend - lezen). In de middagen worden meestal de zaakvakken via ons IPC-lessen en de sociaal-emotionele lessen gegeven. Binnen IPC vallen zowel de wereldoriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis natuur) als de kunstzinnige en creatieve vakken (muziek, drama, tekenen en handvaardigheid). Daarnaast wordt er vanaf groep 4 verkeer gegeven en vanaf groep 5 ook Engelse les volgens onze methode Stepping Stones. Tot slot heeft ook elke klas twee keer per week een gymles van het SEC en één keer per week Engelse les van onze native speaker.

Op Kindcentrum Nicolaas werken wij doelgericht en handelingsgericht en bieden een gedifferentieerd aanbod aan. Wij maken gebruik van de volgende preventieve en licht curatieve interventies:

  • Wij bieden een gedifferentieerd aanbod op minimaal drie niveaus (extra ondersteuning, basis, plus).
  • Wij bieden een doelgericht aanbod. Wij werken aan de hand van het Directe Instructiemodel.
  • Wij maken gebruik van verschillende werkvormen.
  • We werken met een Weekly planner.

Aan de lokalen zit een leerplein waar kinderen zelfstandig of in groepjes aan opdrachten kunnen werken. Waar nodig werken kinderen met een individueel handelingsplan (IHP). Wanneer nodig kan het zijn dat wij (individueel) afwijken van de standaardleerlijnen. In overleg met ouders, intern begeleider, leraar en eventueel samenwerkingsverband of bovenschoolse deskundige wordt dan een individuele leerlijn gemaakt voor het kind. Voor deze kinderen wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld. Deze wordt daarna periodiek geëvalueerd. Ondanks dit op maat gemaakte aanbod kan het toch voorkomen dat wij handelingsverlegen raken bij een kind en niet meer het juiste onderwijsaanbod kunnen geven. Indien dat het geval is zullen wij externen om hulp vragen om mee te kijken en te denken. Indien nodig gaan we samen op zoek naar een juiste onderwijsplek. 

Op KC Nicolaas werken we met het directe instructiemodel. Het Directe instructiemodel wordt ingezet bij de vakken (begrijpend)lezen, rekenen en spelling. De leraren maken een groepsplan met daarin het onderwijsaanbod en de doelen voor de hele groep. Naast de kinderen die voldoende hebben aan de basisinstructie is er een groep kinderen die behoefte heeft aan verlengde instructie en een groep kinderen die juist met minder instructie toe kan. Daarnaast kunnen groepjes of kinderen worden opgenomen met een specifiek aanbod. De instructie wordt gegeven door de leraren en heeft een vaste lesopbouw:

  • Start van de les, er wordt een lesoverzicht gegeven, voorkennis opgehaald en het doel van de les benoemd;
  • Directe instructie en begeleide in-oefening, de leraar geeft instructie door voor te doen en uitleg te geven. Er wordt geoefend met de nieuwe lesstof;
  • Zelfstandig werken, kinderen gaan zelfstandig aan het werk en oefenen de nieuwe lesstof en herhalen bekende lesstof;
  • Verlengde instructie, kinderen krijgen een extra uitleg, terwijl de overige kinderen zelfstandig aan het werk zijn;
  • Service-ronde en feedback, de leraar loopt een ronde door de groep en geeft de kinderen hulp en/of feedback op het gemaakte werk;
  • Afsluiting, er wordt teruggeblikt op het doel van de les.  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school blijft doorontwikkelen vanuit de visie en wat te terugzien en horen in school en resultaten. De specialisten worden meer en meer betrokken bij kind- of groepsgerelateerde vragen. We blijven daarnaast onszelf ook professionaliseren om specifieke expertise in huis te halen. Zo zijn er dit jaar leraren gestart met de cursussen voor rekenen en het leesonderwijs. Implementeren een nieuwe rekenmethode en zorgen we voor een doorgaande lijn binnen school. Gaan we verder met het vergroten van eigenaarschap bij kinderen en het leerrijk maken van ons aanbod, ook in het verlengde op de leerpleinen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de jongste kleuters ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De kinderen in de kleutergroep leren spelenderwijs. Het aanbod is thematisch waarbij er gebruik gemaakt wordt van IPC - early years (voor toelichting zie 3 t/m 8) en is gericht op voorbereidend rekenen, lezen en schrijven. We werken in de kleutergroepen vanuit leerdoelen. Kinderen in groep 1 en 2 werken met ontwikkelingsmateriaal en ontplooien zich in speelleerplaatsen zoals de huisplaats en de bouwenconstructieplaats. De activiteiten in de kring en de speelleerplaatsen sluiten aan bij de leerdoelen. Met een takenbord werken we aan de zelfstandigheid van de kinderen. Er is elke dag aandacht voor spel en bewegen en wordt daarnaast het Engels aangeboden. We hebben een native speaker in school die dit middels spelletjes, liedjes e.d. op een gepaste wijze aanbiedt. De meeste kinderen zitten ongeveer 2 jaar in een kleutergroep. Dit is afhankelijk van hun geboortedatum en hun ontwikkeling. We voeren observaties uit m.b.v. het KIJK!-registratie systeem om de ontwikkeling van de kleuters te volgen.

Terug naar boven