Obs Boekhorst

Boekhorsterweg 15 8431 CW Oosterwolde (Fryslân)

  • Op ons ruime schoolplein is voldoende ruimte om te bewegen
  • De zandbak is een favoriete speelplek voor alle kinderen.
  • Onze school is een Vreedzame School. Dit is zichtbaar in alle lokalen.
  • Onze school is gevestigd in het moderne gebouw van MFS Zuid.
  • Tijdens het kerstatelier knutselen de kinderen in gemixte groepen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn tevreden hoe onze leerlingen van groep 8 op de IEP Eindtoets 2023 hebben gescoord. Dit is naar verwachting.
Onze score van 82,8 zit boven het landelijk gemiddelde. Alle leerlingen hebben referentieniveau 1F behaald voor taalverzorging, lezen en rekenen. Referentieniveau 2F wordt door 85% van de leerlingen op taalverzorging behaald, voor lezen ligt dit percentage op 90%. Referentieniveau 1S voor rekenen wordt door 60% van de leerlingen uit groep 8 behaald. Al deze percentages liggen boven het landelijk gemiddelde.
Voor 1 leerling hebben wij het schooladvies moeten herzien. 

De analyse van de Eindtoets geeft ons voldoende aanknopingspunten om ons onderwijsaanbod in groep 8 komend schooljaar aan te vullen en daar waar nodig aan te passen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het Comprix model "Zelfevaluatie".
Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren.
Deze indicatoren zijn:

  • Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les?
  • Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig?
  • Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg?
  • Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam?

Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd.

Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. 

We maken groepsplannen voor de vakgebieden rekenen en lezen. In de groepen 4 en 5 worden groepsplannen voor technisch lezen gemaakt. In groep 6 wordt dit een groepsplan voor begrijpend lezen. Voor het vak spelling werken we met een plan van aanpak. 
In een groepsplan wordt voor een periode van 20 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht). Het groepsplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep.

De leerlingen worden geclusterd in drie groepen: bovengemiddeld, groepsgemiddeld en risicogroep. Dit komt terug in de dagelijkse planning op het groene blad (ondersteuningsblad). Op dit blad staat de geplande ondersteuning vermeld, maar is er ook ruimte voor niet geplande ondersteuning. Beide vormen van ondersteuning worden dagelijks geëvalueerd. Daar waar de leerstof niet beklijft, wordt dit leerstofonderdeel doorgepland in de dagelijkse planning. Dit kan extra ondersteuning zijn aan de hele groep, een aantal leerlingen of een individuele leerling.

In grote lijnen betekenen de instructiegroepen het volgende:

  • plus: minimale instructie;
  • groepsgemiddeld: basisinstructie;
  • risicogroep: extra (verlengde) instructie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 8 maakt in oktober de IEP leerlingvolgsysteem toetsen en in februari de IEP doorstroomtoets.
De aanmeldingen voor het vervolgonderwijs moeten voor 1 april rond zijn.
Voor het maken van een keuze voor het voortgezet onderwijs gebruiken we het leerling profiel van de Plaatsingswijzer vanaf groep 7 én de uitslag van de doorstroomtoets. In het profiel is te zien hoe de ontwikkeling van rekenen, spelling en het begrijpend lezen van uw kind zich verhoudt tot een bepaald niveau in het voortgezet onderwijs. Daarnaast nemen wij de kind kenmerken mee in de doorverwijzing. Is de leerling gemotiveerd, is het een doorzetter, kan het plannen, heeft de leerling zijn/haar spullen voor elkaar etc. In overleg met de ouders en alle verzamelde data maken we dan een voorlopig schooladvies voor het vervolgonderwijs. Deze verwijsgesprekken vinden plaats in februari.

Ook is er altijd een warme overdracht met het voortgezet onderwijs, waarbij we de leerlingen met het VO doornemen, om te kijken wat de leerling nodig heeft op het VO.

Blijkt uit de eindtoets dat een leerling toch een niveau hoger kan, dan kunnen we dit i.o.m. ouders bijstellen. We stellen nooit naar beneden bij. Dit is het definitieve schooladvies.
We proberen wel kansrijk te adviseren waar dit mogelijk is. Afgelopen jaren hebben we dit meermalen gedaan bij leerlingen.

We volgen de leerlingen die van school zijn gegaan aan de hand van de gegevens van het VO. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Obs Boekhorst is een gecertificeerde Vreedzame School.
Dit programma levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers.  

We monitoren de sociale opbrengsten met het volgsysteem Zien en de veiligheidsthermometer van de Vreedzame School. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar.

We hanteren de OPA (oplossingsgerichte pestaanpak) Mochten er signalen zijn van pestgedrag dan komt het sociaal team bijeen (directeur, IB-er, betreffende groepsleerkracht). Daarnaast is er een stuurgroep (directeur, IB-er en groepsleerkracht) voor het bewaken van de doorgaande lijn en de borging van de Vreedzame School.

De taal van de Vreedzame School wordt herkend, erkend en gesproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar/omgeving
  • Samen verantwoordelijk
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft in november 2020 een gesprek gevoerd met de inspectie in het kader van het themaonderzoek “Kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie”. Met dit onderzoek wil de inspectie meer zicht krijgen op de keuze en uitwerking van belangrijke thema’s voor kwaliteitsverbetering op basisscholen. De keuze, uitwerking en evaluatie van deze thema’s kunnen samenhangen met het beeld dat de school heeft van de leerlingenpopulatie en specifieke groepen, zoals leerlingen die extra ondersteuning krijgen of leerlingen die vallen onder het onderwijsachterstandenbeleid

Aan het gesprek is geen officieel waardeoordeel gegeven, maar de inspectie heeft aangegeven dat de kwaliteitsverbetering op basis van de leerling populatie van voldoende niveau is. 
Als aandachtpunt hebben we meegekregen om de evaluatie van de veranderthema`s specifieker te beschrijven in meetbare doelen, meetbaar gedrag op leerling- en/of leerkrachtniveau. Deze evaluatie op product levert een bijdrage aan de consistentie van het veranderthema. 

Terug naar boven