Obs Boekhorst

Boekhorsterweg 15 8431 CW Oosterwolde (Fryslân)

  • Op ons ruime schoolplein is voldoende ruimte om te bewegen
  • De zandbak is een favoriete speelplek voor alle kinderen.
  • Onze school is een Vreedzame School. Dit is zichtbaar in alle lokalen.
  • Onze school is gevestigd in het moderne gebouw van MFS Zuid.
  • Tijdens het kerstatelier knutselen de kinderen in gemixte groepen.

Het team

Toelichting van de school

Obs Boekhorst heeft een stabiel team dat bestaat uit 10 leerkrachten, een onderwijsassistente, een klassenassistente, een IB-er en een directeur. Vijf leerkrachten hebben een (vrijwel) fulltime aanstelling, de andere leerkrachten werken in deeltijd. De teamleden zijn voor het merendeel al jarenlang aan de school verbonden. Dat geeft als voordeel: taken en afspraken zijn helder en in goed overleg verdeeld over de verschillende teamleden.
Het team heeft diverse kwaliteiten die elkaar aanvullen, waardoor we te maken hebben met diverse professionele deskundigen op de werkvloer. Zo is er ICT-er, een ICC-er, een leescoördinator (dBos), techniek coördinator en een stagebegeleider. De meeste leerkrachten hebben een gymbevoegdheid.
Om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen hebben we gedreven leerkrachten nodig die werken aan hun eigen ontwikkeling. Binnen Comprix werken we met het bekwaamheidskompas, waarbij we alle leerkrachten goed in beeld hebben betreffende hun sterke en minder sterke punten. Van hieruit werken we aan professionalisering. Op deze wijze proberen we goed in beeld te krijgen wat de kwaliteiten zijn binnen de school en waar nog ondersteuning nodig is.

Op dinsdag is er een vakleerkracht bewegingsonderwijs aanwezig, en op donderdag een HVO leerkracht.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen.

Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te zoeken. Gedurende de eerste dag van afwezigheid van een leerkracht wordt de vervanging intern opgelost. Dit kan gerealiseerd worden door tijdelijke uitbreiding van de taakomvang van een eigen leerkracht, de inzet van directie of IB-er, door het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern een structurele oplossing gezocht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep en per periode kunnen zijn.

Onder taal verstaan wij ook spelling. In de uren voor lezen zijn ook de begrijpend leeslessen verwerkt.
Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs).

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning eveneens binnen de basisschool, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.
Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. We verwachten dat alle scholen in het samenwerkingsverband minimaal voldoen aan deze basisondersteuning. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. Iedere school is in staat tot een cyclische wijze van handeling. Handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.
Met dit schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld met het schoolteam. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in deze schoolgids. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als compleet team bepalen we onze criteria wat betreft leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, niet op basis van een individuele leraar. Veiligheid is altijd het uitgangspunt. Middels extra inzet onder begeleiding van de Stipe, ons ondersteuningsteam, willen we de komende jaren echt alle opties hebben onderzocht voordat we in overeenstemming gaan zoeken naar een andere passende onderwijsplek . 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De meeste kinderen komen via Peuterspeelgroep Nijntje bij ons op school.
Onze intern begeleider heeft regelmatig contact met de pedagogisch medewerkers van "Nijntje" over de kinderen die bij ons op school komen,  daarnaast is er sprake van een zogenaamde zorgvuldige warme overdracht met de groepsleerkracht van groep 1. 

Terug naar boven