Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep en per periode kunnen zijn.
Onder taal verstaan wij ook spelling. In de uren voor lezen zijn ook de begrijpend leeslessen verwerkt.
Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs).
In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning eveneens binnen de basisschool, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.
Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. We verwachten dat alle scholen in het samenwerkingsverband minimaal voldoen aan deze basisondersteuning. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. Iedere school is in staat tot een cyclische wijze van handeling. Handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.
Met dit schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld met het schoolteam. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in deze schoolgids. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als compleet team bepalen we onze criteria wat betreft leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, niet op basis van een individuele leraar. Veiligheid is altijd het uitgangspunt. Middels extra inzet onder begeleiding van de Stipe, ons ondersteuningsteam, willen we de komende jaren echt alle opties hebben onderzocht voordat we in overeenstemming gaan zoeken naar een andere passende onderwijsplek .
De meeste kinderen komen via Peuterspeelgroep Nijntje bij ons op school.
Onze intern begeleider heeft regelmatig contact met de pedagogisch medewerkers van "Nijntje" over de kinderen die bij ons op school komen, daarnaast is er sprake van een zogenaamde zorgvuldige warme overdracht met de groepsleerkracht van groep 1.