School Matthijsje

Oosterstreek 23 8388 NA Oosterstreek

  • Schoolfoto van School Matthijsje
  • Schoolfoto van School Matthijsje
  • Schoolfoto van School Matthijsje
  • Schoolfoto van School Matthijsje

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij langdurig verlof wordt gezocht naar een vervanger. Bij kortdurend verlof wordt vaak door ruiling/extra werken door collega's vervangen of evt een groep samengevoegd.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bewegingsonderwijs
De kleuters krijgen ook twee keer in de week een gymles. Een daarvan wordt door een vakleerkracht gegeven en heeft ook turnonderdelen in de les. De andere les is voornamelijk gericht op spel. Daarnaast gebeurt bewegen en bewegend leren het grootste deel van de dag. De kleuters zitten maar korte periodes stil op hun stoel in de kring of aan een tafel. 

Voorbereidende taal-, schrijf, lees en rekenontwikkeling en (fijn)motorische ontwikkeling
In de kleuterklas wordt spelenderwijs gewerkt aan de voorwaarden voor het lezen en rekenen. We zien kleuters niet als kleine kinderen die zo gauw mogelijk aan het lezen of schrijven moeten beginnen. We kijken naar het kind en we wachten tot hij of zij zelf aangeeft ergens aan toe te zijn. Zo wil het ene kind heel graag zijn eigen naam schrijven; een ander leest al een paar woordjes. In de kring en tijdens het circuit ontwikkelen de kleuters op een meer gestructureerde wijze hun vaardigheden, maar in het spel, bij het werken met ontwikkelingsmateriaal en in de hoeken gebeurt dit al spelenderwijs. 

Wereldoriëntatie
De lessen van "Lilaland" worden gebruikt voor wereldoriëntatie evenals de afleveringen van "Koekeloere". Daarnaast wordt er thematisch gewerkt waarbij wereldoriëntatie centraal staat.

Muzikale vorming
Net als in de andere groepen worden de methodes "123zing" en "Eigenwijs" gebruikt. Daarnaast worden er veel liedjes gezongen in de kleuterklas.

Creatieve vorming
Tijdens het circuit, bij de lessen van Lilaland en tijdens de hoeken is er ruimte voor de creatieve vorming.

Sociaal emotionele ontwikkeling
Net als in de andere groepen wordt de methode "Kwink" gebruikt. Daarnaast biedt vrij/geleid spel alle mogelijkheid om de sociaal emotionele ontwikkeling te stimuleren. Daarom is er in de kleuterklas nog meer dan in andere groepen ruimte en tijd voor spelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisvaardigheden

Lezen
In groep 3 start het aanvankelijk lezen. We gebruiken voor dit aanvankelijke lezen op Matthijsje de leesmethode “Veilig leren lezen“. Vanaf groep 4 zijn we wekelijks bezig met actuele teksten waarbij strategieën worden aangeleerd om de teksten te begrijpen. Deze stappen die hierbij worden gevolgd worden ook bij teksten in de zaakvakken gebruikt. Daarnaast gebruiken we “Flits” als methode voor het voortgezet technisch lezen in groep 4. Vanaf groep 5 gebruiken we “Blink lezen” als methode Leren lezen is belangrijk en het is fijn als kinderen plezier in het lezen krijgen en houden zodat ze vaak en veel zullen lezen. In alle groepen is er tijd op het rooster voor stillezen. Ook lezen we zelf voor, laten kinderen voorlezen, praten over boeken, geven aandacht aan de kinderboekenweek, houden spreekbeurten en boekbesprekingen, zodat kinderen gestimuleerd worden boeken te lezen.

Schrijven
Voor het schrijfonderwijs gebruiken wij de methode: “Pennenstreken”. Het doel van het schrijven is te komen tot een handschrift dat duidelijk en goed leesbaar is, en met een schrijftempo en vormgeving die passen bij het kind. In de hoogste leerjaren gaan de kinderen meer een eigen weg om hun handschrift te ontwikkelen.

Taal
In groep 3 werken leerlingen aan taal en spelling met de leesmethode “Veilig leren lezen”. Vanaf groep 4 werken we met de taalmethode “Taal op maat” en de spellingsmethode die daarbij hoort “Spelling op maat”.  Dagelijks motiveren wij de kinderen zich te uiten en naar elkaar te luisteren in kring- en leergesprekken. In de bovenbouw houden leerlingen spreekbeurten en maken werkstukken. Zij ontwikkelen hun taal door in de redactie te gaan van de Schoolkrant en zitting te nemen in het Parlement. De Culturele Avond geeft alle leerlingen een kans zich te uiten via taal en drama. Ook maken we gebruik van “Speel je wijs” voor dramalessen die gericht zijn op taalontwikkeling. Naast het omgaan met je eigen taal besteden we aandacht aan het Stellingwerfs en krijgen de kinderen van groep 5 tot en met 8 ook les in de Engelse taal.

Rekenen
Vanaf groep 3 werken we met de rekenmethode “Wereld in getallen”. Door de onderwerpen en de opzet van deze methode leren de kinderen, naast het automatiseren en het aanleren van strategieën, rekensituaties uit het dagelijkse leven op te lossen. Het rekenen wordt daardoor niet een abstracte bezigheid maar een activiteit die alles te maken heeft met de wereld om hen heen.  We gebruiken aanvullend ook materiaal van “Met sprongen vooruit”. Het rekenonderwijs wordt ook beoefend in de ‘winkeltjes’ die de kinderen tijdens de pauzes (vrijwillig) openen. Ze handelen met namaakgeld en beoordelen de waarde van de artikelen.


Brede ontwikkeling
Wereldoriëntatie
In de onderbouw gebruiken we meerdere bronnen om aandacht te schenken aan wereldoriëntatie, waar verkeer ook een onderdeel van is.Schoolbreed doen we mee aan het 'Veerkieker-project". Bij dit project wordt een koppeling gemaakt tussen kunstzinnige, talige en wereld oriënterende activiteiten en de omgeving (Heemkunde). Vanaf groep 5 wordt gebruik gemaakt van de methode "Blink" voor wereldoriëntatie. Daarnaast zijn er excursies en gastlessen op dit vlak.

Kunstzinnige en creatieve vorming
Naast allerlei creatieve verwerkingsvormen tijdens de lessen in de verschillende groepen, houden we op elke vrijdag een creatieve middag. In kleine heterogene groepjes, samengesteld uit leerlingen afkomstig uit de groepen 5 tot en met 8, worden verschillende creatieve vakken beoefend, zoals tekenen en schilderen, handvaardigheid (hout, solderen, kleien), textiele werkvormen en koken. We gaan bij kunstzinnige oriëntatie uit van de mogelijkheden en ontwikkeling van het kind. In de onderbouw ligt het accent op het verkennen van het materiaal en het leren hanteren van gereedschappen. In de bovenbouw gaat het meer om het verwerken van materialen in bepaalde technieken. We haken soms in op actuele gebeurtenissen: het jaargetijde; een verhaal. We willen dat de kinderen goed om zich heen leren kijken; de omgeving is een bron van inspiratie. En welke leeftijd ook, de uitingswaarde is bij de activiteit voor ons heel belangrijk. Bij de muzikale vorming maken we gebruik van de (online) muziekmethodes “Eigenwijs” en “123-zing”. Voor het muziekonderwijs hebben we van de gemeente Weststellingwerf een subsidie gekregen. Hoe we deze gebruiken is beschreven in onze nota "Muziekonderwijs". 

Bewegingsonderwijs
De gymlessen worden in onze eigen gymzaal gegeven, waarbij de kinderen vaardigheden op het gebied van (bal-)sport en turnonderdelen kunnen oefenen. Kinderen die moeite hebben met bepaalde vaardigheden op het gebied van gymnastiek, kunnen individueel of met een paar andere kinderen apart geholpen worden. Een vrijwilliger geeft motorische remedial teaching, Daarnaast worden er in de pauzes vaak balsporten gespeeld. Jaarlijks wordt er in de bovenbouw meegedaan met sporttoernooien zoals schaken en voetbal/korfbal. Hierin worden voorafgaand ook lessen gegeven. Zowel tijdens lessen als tussendoor is er ruimte voor bewegen en bewegend leren is een onderdeel wat de laatste jaren een vastere plek in ons onderwijs heeft gekregen.

Levensbeschouwing
Godsdienstonderwijs vanuit een bepaalde richting wordt er op Matthijsje niet gegeven. Het team van Matthijsje bestaat uit mensen die geloven dat God voor hen zorgt en hen leidt. We willen als team samen, vanuit dit geloof, in de school leven. Zo dragen we iets uit van ons geloof. Er is ruimte en gelegenheid voor kind en volwassene om te spreken over leven met God, over zoeken naar God. De invulling hiervan staat verder beschreven bij de visie. 

Arbeid en verzorging
We willen de leerlingen al vroeg leren om zorg voor de omgeving te dragen. Daartoe krijgen de kinderen na het eten tussen de middag per toerbeurt de afwas en krijgen alle kinderen (vanaf groep 5) kookles op de vrijdagmiddag. De tuin en de dieren worden door de leerlingen onder leiding van ouders verzorgd. Het schoonmaken van de school en taken in de huishouding maken deel uit van deze lessen. Naast deze individuele taken hebben alle groepen het vak ´Arbeid´ drie kwartier per week op het rooster staan. Kinderen worden tijdens dit uur wisselend ingedeeld in kleine groepjes met een specifiek onderwerp in arbeid zoals huishouding, technisch onderhoud, dierverzorging, onderhoud van het schoolgebouw en schoolterrein.

Spelen
Op ons rooster staat het niet als apart vak. Toch vinden we spelen een belangrijk schoolonderdeel. Niet alleen voor de onderbouw, maar ook in de bovenbouw. We zijn ervan overtuigd dat spelen een bron van groei en verwerking is voor kinderen. Dit wordt ook vanuit recent onderzoek bevestigd. We willen dit stimuleren en er ruimte voor scheppen, in de breedste zin van het woord. We geloven dat deze natuurlijke drang bij kinderen een basis geeft om te leren en zich te ontwikkelen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel
Eens in de twee jaar wordt dit met instemming van de MR vastgesteld. Het meest recente schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website bij Downloads/links

Het bespreken van de ontwikkelingen

Drie keer per jaar houden de leerkrachten de zogenaamde groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen.
Bij de groepsbespreking worden de vorderingen en processen in de groep als geheel besproken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat het team op grond van de totale uitslag van een groep voor lezen, besluit dat die groep meer tijd moet krijgen in het rooster voor lezen, of dat er een andere methodiek moet worden gebruikt.
Hierop volgt de leerlingbespreking. Hierin worden alle leerlingen van de school stuk voor stuk uitgebreid doorgesproken. Door het gehele jaar heen kan een leerkracht individuele kinderen op de agenda van de teamvergadering zetten om over het kind te spreken. Leerlingen die extra ondersteuning krijgen, worden ook nog besproken in een tussentijdse leerlingbespreking.

Handelingsplannen en groepsplannen
Als de leerkrachten hiertoe aanleiding zien, wordt voor bepaalde leerlingen een handelingsplan opgesteld. Voor de achterstand van de basisvakken geldt dat bij een half jaar achterstand we de leerling extra in de gaten houden en dat bij een achterstand van 1 jaar of meer er een handelingsplan gaat starten. De specifiekere gegevens hierover zijn bij de IB-er bekend. In het handelingsplan wordt beschreven waar de problemen liggen en hoe we denken dat deze problemen opgelost kunnen worden en in welk tijdsbestek. Ook wordt bekeken of de leerling in de klas geholpen kan worden of dat individuele hulp (R.T.) noodzakelijk is. We kijken naar wat belangrijk is voor elk kind. Maar we werken niet toe naar individueel onderwijs. Het werken in groepen is voor ons heel belangrijk. Toch zijn er altijd leerlingen die bij één of meerdere vakken een eigen leerweg volgen. Na een van te voren vastgestelde periode wordt het handelingsplan geëvalueerd en eventueel bijgesteld. Op deze wijze krijgt het kind die speciale hulp die voor hem of haar wenselijk is. Een handelingsplan wordt ook wel door de groepsleerkracht in de groep zelf uitgevoerd. Daarnaast is het mogelijk dat een groepje kinderen en specifieke extra ondersteuning in, of buiten de klas krijgt. In dat geval wordt er een groepsplan opgesteld. Ouders worden geïnformeerd over individuele handelingsplannen en daarbij wordt hen om toestemming gevraagd.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben (nog) geen ambities op dit vlak.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de kleuterklas is in principe alle dagen een onderwijsassistente aanwezig. In groep 3/4 is dit op meerdere dagdelen het geval, maar niet de hele week. In de kleuterklas willen we de kinderen opzichten een goede start geven binnen de basisschool. Het welbevinden van ieder kind in de onderwijssituatie is een leidend motief voor de groepsleerkracht. In de kleutergroep wordt gewerkt vanuit een ontwikkelingsgerichte aanpak. Ook bevat het programma elementen uit de ervaringsgerichte manier van werken. Hierbij hoort onder meer het werken in hoeken en het werken vanuit de betrokkenheid. Belangrijk vinden we voor het jonge kind dat het vaardigheden aanleert, zoals knippen, vouwen, plakken, scheuren, prikken, potloodhantering, zichzelf aan- en uitkleden, goed opruimen en verzorgen van het materiaal. Daarnaast geven we veel ruimte voor (buiten-) spelen om op die manier de wereld stukje bij beetje ontdekken, relaties op te bouwen, zich motorisch en te ontwikkelen en de ontwikkeling van hun brein te stimuleren. Voor de doorstroming in de groepen 1,2 en 3 hebben we beleid wat op de website te vinden is.

De overstap naar groep 3 proberen we zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Dit doen we door vanaf halverwege groep 2 activiteiten te doen waarbij de nadruk ligt op de voorbereidende schrijf-, taal-, lees en rekenontwikkeling en op werkhouding en zelfstandigheid.
Begin groep 3 plannen we extra momenten voor buitenspelen, en samenspelen met groep 2, om op die manier ook de overgang vloeiender te laten verlopen. Daarnaast is er in groep 3 nog extra aandacht voor taal, lees en rekenontwikkeling doormiddel van spelletjes en handelend en bewegend leren en wordt er rustig opgebouwd qua hoeveelheid lesstof, werktijd en zelfstandigheid.

Terug naar boven