Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Bij de lesmethodes worden toetsen gebruikt waarmee we nagaan in hoeverre de behandelde lesstof door de leerlingen is aangeleerd. Aan de hand hiervan bepaalt de leerkracht wat het aanbod per groep of individuele leerling in de periode na de toets moet zijn.
In jan/feb en apr/mei worden methode-onafhankelijke toetsen door de leerlingen van groep 3-8 gemaakt. Deze resultaten analyseren we in teamverband en gebruiken we bij het bepalen van het lesaanbod voor het daaropvolgende half jaar in elke groep. Hierbij letten we er op dat de leerlingen een doorgaande ontwikkeling doormaken.Naar aanleiding van de resultaten eind schooljaar 2023-2024 hebben we de volgende analyses en plannen:
Rekenen (groep 3-8):
Veel groepen behalen de gestelde doelen en hebben een groei doorgemaakt. Alleen groep 6 zit niet op gewenste doel en laat groepsbreed geen groei zien, maar individueel wel.
We hebben tijdens schooljaar 2023-2024 interventies gedaan op het gebied van onderwijstijd, aanbod en didactiek. Hiervan zijn de resultaten duidelijk te zien.
In schooljaar 2024-2025 zullen we deze aanpak voortzetten, waarbij er voor groep 7 een specifiek aanbod wordt gepland in twee niveaugroepen.
Daarnaast wordt er materiaal en scholing ingezet van de methode 'Met sprongen vooruit' met als doel inzicht in de leerlijn te hebben en leerlingen passende handelend rekenen activiteiten te kunnen bieden.Begrijpend lezen (groep 4-8):
Over het algemeen liggen de groepen op koers en er is groei zichtbaar. Dit komt door het inzetten van de methode Blink lezen waarbij teksten aangeboden worden die passen bij de beleving van de leerlingen. Hierdoor raken de leerlingen meer gemotiveerd om te lezen. Daarnaast worden in de minicolleges leesstrategieën aangeleerd. Dat groep 5 nu niet op koers ligt en achteruit is gegaan, ligt aan individuele leerlingen die bepaalde strategieën niet goed toepassen. Hierop is een plan gemaakt en wordt extra aanbod en onderwijstijd ingezet.Spelling (groep 3-8):
Over het algemeen zitten we niet op het gewenste niveau en laten we ook geen groei zien. Ingezette interventies met methode met uitbreiding met 5-woordendictees en Bloon op de computer laten geen verbetering zien
Voor 2024-2025 werken we aan het begin van het schooljaar een plan uit. Tijdens schooljaar 2024-2025 onderzoeken we of een andere methode beter aansluit bij de behoefte van onze leerlingpopulatie en maken we een keuze hierin.Technisch lezen (groep 3-8)
De scores zijn per groep nogal wisselend. Twee groepen liggen op koers en laten groei zien. De andere groepen liggen niet op koers en laten geen groei zien.
in de middenbouw kunnen we het huidige aanbod en de huidige onderwijstijd blijven hanteren. In groep 3 en 4 zullen we extra aanbod en tijd worden inzetten om te oefenen met het maken van snelheid. In groep 7 gebeurt dit op individueel niveau.
In februari worden bij groep 7 de toets Leermotivatie en potentie afgenomen. Samen met de de LVS toetsen wordt aan het eind van groep 7 een verwachting van het niveau aan ouders en leerling gegeven.
In groep 8 worden in oktober en januari de LVS toetsen afgenomen.
Op basis van de vorderingen van groep 6 t/m 8 en krijgen de leerlingen een voorlopig advies voor het VO. Dit gebeurt tijdens de adviesgesprekken begin januari. Hiervoor wordt dan 20 minuten ingeroosterd.
In februari wordt bij groep 8 de Doorstroomtoets afgenomen. Half maart wordt dan het definitieve advies gegeven en wordt door ouders de keuze gemaakt voor een vervolgschool. De leerlingen worden in de week van 25 maart door ouders aangemeld op de gekozen school.
Na de meivakantie start groep 8 met de voorbereiding van hun afscheidsavond. De leerlingen van groep 7 zijn met hun ouders ook op de afscheidsavond uitgenodigd.De afgelopen drie jaar waren de adviezen vaak hoger dan de eindtoetsuitslag. Dit had te maken met de vraag vanuit de overheid en het VO om kansrijk te adviseren na de coronaperiode. Dat hebben we dan ook gedaan en we zien dat de advies over het algemeen passend zijn geweest.
In schooljaar 2023-2024 waren de adviezen bij 40% gelijk en 60% boven de doorstroomtoets. Met name de rekenresultaten op de doorstroomtoets maakten maakt dat het advies niet overeenkwam met de uitslag van de doorstroomtoets.
In schooljaar 2023-2024 is er geen heroverweging geweest.
Kantekening bij de percentages is dat de groep 5 leerlingen betrof. Bij zulke kleine groepen zijn percentages minder betrouwbaar.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het belangrijk dat leerlingen leren hoe ze op een goede manier met elkaar kunnen omgaan, waarbij ieder zichzelf kan zijn. De sociaal-emotionele ontwikkeling gaat in onze ogen aan de cognitieve ontwikkeling vooraf.
Onze school vindt de onderstaande ontwikkeling voor iedere leerling belangrijk en werkt hier middels de methode Kwink aan. Met name in de persoonlijke begeleiding en benadering vanuit de leerkracht willen we deze uitgangspunten handen en voeten geven.Relaties kunnen hanteren
- Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
- Sociale druk weerstaan
- Conflicten oplossen
Besef hebben van jezelf en de ander
- Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
- Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
- Een gezond zelfvertrouwen
- Empathie
- Perspectief nemen
- Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
- Sociale signalen juist interpreteren
Keuzes kunnen maken en zelfmanagement
- Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
- Bijdragen aan een positief klimaat in je school
- Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag
- Impulscontrole bij stressvolle situaties
- Omgaan met heftige emoties
- Doelgericht gedrag
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.