Christelijke Basisschool De Bornput

Moerdamme 26 4415 AP Oostdijk

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Bornput

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de tussenresultaten van de leerlingen te meten wordt gebruik gemaakt van de toetsen van Cito. Twee keer per jaar worden in de groepen drie t/m acht* de volgende toetsen afgenomen:

  • AVI
  • Rekenen
  • Begrijpend lezen
  • Taalverzorging

Vanaf eind groep 3 wordt de toets Begrijpend lezen afgenomen.

Vanaf groep 6 heeft de toets Taalverzorging ook de onderdelen werkwoordspelling en interpunctie in zich.

Vanaf groep 7 wordt ook de toets Engels afgenomen. De resultaten worden gebruikt om groepsplannen op te stellen die tot doel hebben het onderwijs af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Daarnaast worden de resultaten besproken met ouders.

* In groep 8 is er één toetsmoment in oktober.

In de groepen 0, 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het observatiesysteem leerlijnen Jonge Kind Parnassys. Deze doelen zijn onderverdeeld in de gebieden motoriek, spel, taal en rekenen. De doelen die hierin staan vormen de leidraad voor het opstellen van het groepsplan passend bij het thema. De resultaten worden besproken met ouders tijdens de contactavond in februari en zo nodig tussentijds.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 wordt duidelijk welke vorm van vervolgonderwijs het best past bij de leerlingen. Omdat de meeste leerlingen naar het Calvijn College gaan, gebruiken we de terminologie die daar wordt gebruikt. Het Calvijn College onderscheidt vier 'streams' waarin leerlingen worden geplaatst:

Stream 1 is voor leerlingen met een atheneum of Havo advies en leerlingen met een gemengd advies atheneum/Havo of VMBO TL+/Havo
Stream 2 is voor leerlingen met een VMBO TL+ of VMBO KB advies
Stream 3 is voor leerlingen met een VMBO KB advies en de meer praktische KB-leerlingen
Stream 4 is voor leerlingen met een VMBO Basis advies, die gebaat zijn bij extra individuele ondersteuning.

(TL = Theoretische leerweg)
(KB = Kaderberoepsgerichte leerweg)
(BB = Basisberoepsgerichte leerweg)

Advies schoolkeuze: 
Het bepalen van een stream/niveau gebeurt zorgvuldig. Voor het geven van een goed schoolkeuzeadvies staan we stil bij een aantal vragen: 

* Welke ervaringen hebben we met de leerling? Er wordt naast de schoolse resultaten ook gekeken naar onder andere motivatie, werkhouding en gerichtheid. 

* Hoever is de leerling in de leerstof gevorderd? Dit bepalen we aan de hand van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem [LVS] ‘Leerling in beeld’. 

* Welke mogelijkheden heeft de leerling qua capaciteiten? Hiervoor gebruiken we de NIO [Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau]. De NIO die eind groep 7 wordt afgenomen is ontwikkeld voor het bepalen van het onderwijsniveau van leerlingen in Nederland. Het geeft een indruk van de verbale en non-verbale intelligentie. 

* Hoe is het welbevinden van de leerling? Het gaat hier om bovengenoemde motivatie, werkhouding, zelfvertrouwen, faalangst en doorzettingsvermogen. Hier gebruiken we ook voor de vragenlijst behorend bij ‘Zien’[observatielijst]. 

Bij de keuze voor een stream/niveau worden ouders en de leerling betrokken. De doorstroomtoets gebruiken we als controlemiddel. Mocht het advies van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan ons advies, dan wordt er contact opgenomen met de ouders. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Uitwerking van de kernkwaliteiten

Veiligheid

We hebben eerbied voor God. We hebben respect voor elkaar en de wereld om ons heen. We creëren een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn.

Betrokkenheid

We nemen onze verantwoordelijkheid om een school te zijn met een centrale plaats in de gemeenschap, waarin we betrokken zijn op elk individu in en rondom onze school.

Ontwikkeling

Op onze school zijn we gericht op een brede ontwikkeling waarbij groei en deskundigheid centraal staan.

Kernkwaliteiten

De kernkwaliteiten van onze school zijn:

  • Sociaal en zorgzaam: personeelsleden van onze school zijn belangstellend en volgen het welzijn van de leerlingen en hun omgeving. - 
  • Gedreven en veelzijdig: op onze school werken we vanuit een intrinsieke motivatie die naar voren komt in het tonen van optimale inzet. We zijn flexibel en denken in oplossingen.
  • Zorgvuldig en toegewijd: op onze school gaan we nauwgezet te werk en maken we afwegingen. We kiezen daarbij zorgvuldig onze woorden en zijn dat in de omgang met mensen en taken. We voelen ons betrokken en zijn trouw. Bij ons op school geven we het beste wat we hebben aan de organisatie en de mensen in de organisatie.

Visie

In ons onderwijs zijn we gericht op de brede vorming van de leerlingen. We hebben oog voor de individu en willen recht doen aan de persoonlijke talenten van leerlingen.

Het belangrijkste doel is de ontwikkeling van een eigen (geloofs)identiteit, waarbij ze worden toegerust om als christen te kunnen participeren in de maatschappij. Daarbij is het nodig dat die ontwikkeling wordt gestimuleerd in relatie tot de ander.

Van belang is ook een veilige omgeving waarin sprake is van een goede relatie waarin het kind zich gezien en gekend weet. De leerlingen hebben recht op kwalitatief onderwijs. Dat vraagt om professionele en betrokken personeelsleden die zorgen voor een optimaal ontwikkel- en leerklimaat, waarin zij de ontwikkeling van zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen en samenwerking stimuleren.

De leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel hebben hoge verwachtingen van de leerlingen en stemmen hun onderwijsaanbod af op de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven