Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussentijdse resultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van Cito.
De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het Comprix model "Zelfevaluatie". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt).
We scoren onze school aan de hand van aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn:
* Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les?
* Veiligheid en schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig?
* Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg?
* Sturen, kwaliteitszorg en ambitie; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam?
Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie.
We maken groepsplannen voor de vakgebieden rekenen en lezen. In de groepen 4 en 5 worden groepsplannen voor technisch lezen gemaakt. In groep 6 wordt dit een groepsplan voor begrijpend lezen. Voor het vak spelling werken we met een plan van aanpak.
In een groepsplan wordt voor een periode van 20 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht).
Het groepsplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep. De leerlingen worden geclusterd in drie groepen: bovengemiddeld, groepsgemiddeld en risicogroep. Dit komt terug in de dagelijkse planning op het groene blad (ondersteuningsblad). Op dit blad staat de geplande ondersteuning vermeld, maar is er ook ruimte voor niet geplande ondersteuning.
Beide vormen van ondersteuning worden dagelijks geëvalueerd. Daar waar de leerstof niet beklijft, wordt dit leerstofonderdeel doorgepland in de dagelijkse planning. Dit kan extra ondersteuning zijn aan de hele groep, een aantal leerlingen of een individuele leerling.
In grote lijnen betekenen de instructiegroepen het volgende:
- plus: minimale instructie
- groepsgemiddeld: basisinstructie
- risicogroep: extra (verlengde) instructie
Op de Lamer worden de leerlingen in hun ontwikkeling gevolgd om zo tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs te komen..
Het schooladvies komt tot stand op basis van de methode-toetsen, Cito Leerling in Beeld toetsen, observatielijsten en het advies van de leerkracht.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit de leerlingvolgsystemen van onder meer Cito.
Leerlingen van groep 7 ontvangen aan het einde van groep 7 een voorlopig schooladvies. Met dit schooladvies wordt in groep 8 verder gewerkt en wordt samen met de leerkracht een Persoonlijk Ontwikkelings Perspectief opgesteld (POP).
Doorstroomtoets
De eindtoets is per dit schooljaar een doorstroomtoets geworden.
Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Obs de Lamer is een gecertificeerde Vreedzame School. Dit programma levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. We monitoren de sociale opbrengsten met het volgsysteem Zien en de veiligheidsthermometer van de Vreedzame School. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar.
Mochten er signalen zijn van pestgedrag dan komt het sociaal team bijeen (directeur, IB-er, betreffende groepsleerkracht). Daarnaast is er een stuurgroep (directeur, IB-er en groepsleerkracht) voor het bewaken van de doorgaande lijn en de borging van de Vreedzame School.
De taal van de Vreedzame School wordt herkend, erkend en gesproken.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.