De Lamer

Hoofdweg 55 8486 GC Oldelamer

Schoolfoto van De Lamer

Het team

Toelichting van de school

Obs de Lamer heeft een stabiel team dat bestaat uit 5 leerkrachten, een IB-er en een directeur. Door het gehele jaar zijn er ook stagiaires op school.

De teamleden zijn voor het merendeel al jarenlang aan de school verbonden. Dat geeft als voordeel: taken en afspraken zijn helder en in goed overleg verdeeld over de verschillende teamleden. Het team heeft diverse kwaliteiten die elkaar aanvullen, waardoor we te maken hebben met diverse professionele deskundigen op de werkvloer.

Zo is er ICT-er, een ICC-er, een leescoördinator (dBos), techniek coördinator en een stagebegeleider. De meeste leerkrachten hebben een gymbevoegdheid. 

Binnen Comprix werken we met het bekwaamheidskompas, waarbij we alle leerkrachten goed in beeld hebben betreffende hun sterke en minder sterke punten. Van hieruit werken we aan professionalisering. Op deze wijze proberen we goed in beeld te krijgen wat de kwaliteiten zijn binnen de school en waar nog ondersteuning nodig is.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval, bijvoorbeeld door ziekte of afwezigheid van de leerkrachten, proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. Natuurlijk ontkomt ook onze school niet aan de vervangingsproblematiek. In eerste instantie probeert het bevoegd gezag een invalleerkracht vast te leggen. Aangezien er, evenals in andere delen van het land, ook in ons bestuur een zeer beperkt aantal leerkrachten beschikbaar is als invaller, is er met alle basisscholen binnen ons bestuur een protocol gemaakt. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te zoeken. Gedurende de eerste dagen van afwezigheid van een leerkracht wordt de vervanging intern opgelost. Dit kan gerealiseerd worden door tijdelijke uitbreiding van de taakomvang van een eigen leerkracht, de inzet van directie of IB-er, door het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern een structurele oplossing gezocht.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep en per periode kunnen zijn.

Onder taal verstaan wij ook spelling. In de uren voor lezen zijn ook de begrijpend leeslessen verwerkt. Levensbeschouwing wordt gegeven door de eigen leerkrachten met de methode Kleur op School.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op onze school zijn de volgende gediplomeerde specialisten aanwezig:

- Intern begeleider

- Vanuit ons expertisecentrum maken wij gebruik van diverse specialisten

De ambitie van het team van obs de Lamer is altijd te kijken naar de mogelijkheden binnen ons onderwijs op een kleine school.

Daarvoor zijn we continue lerende en in overleg met het expertisecentrum van Comprix.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De meeste kinderen komen via Kinderopvang de Kinderkei in Wolvega bij ons op school. Onze intern begeleider heeft contact met de pedagogisch medewerkers van de Kinderkei over de kinderen die bij ons op school komen, daarnaast er is er sprake van een zogenaamde zorgvuldige warme overdracht met de groepsleerkracht van groep 1.

Terug naar boven