Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten met door afname van DIA toetsen. Twee keer per jaar, in januari/februari en juni, worden deze toetsen afgenomen. Daarnaast maken we gebruik van de Tempo Toets Automatiseren.
Deze methode onafhankelijke toetsen geven een beeld van het niveau van de leerling. De methodetoetsen geven een beeld van de onderdelen die worden beheerst. De methodes worden gebruikt om per leerjaar de doelen van het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) te halen. De toetsen van DIA worden dus gebruikt als objectief meetmoment.
Na de afname en de scoring van de toetsen, worden deze besproken met IB-er en directeur. Ook worden de resultaten van de toetsen besproken met de kinderen. De gegevens worden verwerkt in de schooladministratie, zodat een beeld van de ontwikkeling van de leerling te volgen is.
In het groepsoverzicht wordt aangegeven wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. De reflectie kan dan groeps- maar ook individueel gericht zijn.
We volgen onze leerlingen tijdens de hele periode dat ze bij ons op school zitten. De resultaten van onze leerlingen worden meerdere keren per jaar bekeken en besproken. Ook ouders worden hier nauw bij betrokken. Het schooladvies voor vervolgonderwijs is daarom gebaseerd op een totaalbeeld van de leerling.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
We willen een school zijn, waar ouders, de personeelsleden en leerlingen zich welkom en veilig voelen. Voor de ontwikkeling van de leerlingen is een veilig schoolklimaat belangrijk. In een dergelijk klimaat kunnen ze werken aan hun zelfvertrouwen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren is een goede communicatie van groot belang. Leerlingen groeien op in een steeds complexere maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Vanuit onze christelijke identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. We willen dat onze christelijke identiteit zichtbaar is in de omgang met elkaar. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis meegeven over en verantwoordelijkheidsbesef voor nu en de toekomstige samenleving. We vinden het belangrijk dat er orde en rust op school is. Leerlingen hebben die rust nodig om goed te kunnen leren. We willen dat er een goede sfeer hangt in de school. We zijn trots op onze collegialiteit, maar willen ook dat de leerlingen goed met elkaar omgaan.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.