Openbare Basisschool De Hekakker

Schoolstraat 3 9331 AV Norg

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hekakker
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hekakker
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hekakker
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hekakker
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Hekakker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het vergelijken van scores met vorige jaren is door de veranderde systematiek erg lastig. In het schooljaar 2010/2011 en 2011/2012 scoren we boven de ondergrensvan de inspectie. Ons streven is om in ieder geval op het landelijke gemiddelde te scoren (in vergelijking met scholen met het zelfde percentageleerlingengewicht). Dit is voor 2010/2011 gelukt (537,9), voor de twee schooljaren erna niet. Gelukkig scoren we in 2011/2012 wel boven de ondergrens van deinspectie. In het schooljaar 2011-2012 hebben we gemiddeld 536 gehaald. Drie kinderen, die in groep 8 bij ons op school zijn gekomen, mogen we volgens de richtlijnen van de Inspectie uit de score halen. Helaas scoren we in het schooljaar 2012/2013 onder de ondergrens vande inspectie en dus onder de maat.

Het algemene beeld van de scores in het schooljaar 2012/2013 is afwijkend tenopzichte van de afgelopen jaren. Wereldoriëntatie was in de voorgaande jaren slechter gescoord. Deze vakken scoren nu allemaal richting de bovengrens. Helaas wordt wereldoriëntatie niet meegenomen in de algemene score. We vinden het jammer dat Cito hier nog steeds geen modes voor gevonden heeft ook wereldoriëntatie mee te nemen in de opbrengsten. Was dit wel gebeurd, dan hadden wij boven deondergrens van de inspectie gescoord.

We willen opmerken dat er 12 van de 42 kinderen uitstroomt naar het VWO en 11 kinderen naar HAVO. Dat is 54% van de groep. Dit geeft aan dat er een groot deel naar de hogere vormen van voortgezet onderwijs uitstroomt. De opbrengst had in onze ogen dan ook hoger moeten uitvallen. Een heel aantal kinderen heeft ne tiets lager dan de verwachte score (n.a.v. de entreetoets) gescoord. Wat opvallend is, is dat dit vooral de jongens zijn. Vijf jongens halen onze score drastisch omlaag. Wij vinden het prima om te toetsen, maar willen ook opmerken dat een eindtoets slechts een gering onderdeel van de prestaties van de kinderen en van de school meet. Graag willen we de opmerkingen van toetsenmaker Cito zelf hier weergeven;“de toets meet niet wat de kwaliteit van de school is, maar meet wat leerlingenvan groep 8 kennen en kunnen op het gebied van de Nederlandse taal,rekenen-wiskunde en studievaardigheden.” (Bron http://www.cito.nl/Over%20Cito/pers/onzin_rangordelijstjes_basis_eindtoets.aspx)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven