Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij geloven dat onze leerlingen het meest tot hun recht komen bij het jaarklassensysteem. Soms kan het, vanwege leerlingenaantallen, dat we een combigroep vormen. Combigroepen vormen een voordeel bij het aanleren van zelfstandigheid, verantwoordelijk en eigenaarschap. In deze groepen organiseren we daar waar mogelijk extra ondersteuning van de onderwijsassistent.
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
In groep 1 en 2 gaan wij uit van een brede ontwikkeling van het kind. Naast de cognitieve ontwikkeling hechten we veel belang aan de spel-, muzikale-, motorische-, en sociaal- emotionele ontwikkeling. De cognitieve ontwikkeling wordt gestimuleerd in een betekenisvolle context.
Reken- en taalactiviteiten komen regelmatig tijdens de kring in een activiteit naast elkaar voor.
Bijvoorbeeld het benoemen van de dagen van de week en de begrippen vandaag, morgen , gisteren. Deze kunnen zowel als een taal- als een rekenactiviteit beschouwd worden. het leren van gedichtjes(taalactiviteit), kan een rekeninhoud hebben: bijvoorbeeld een aftelgedichtje. Een muzikale vormingsles zal ook een taalontwikkeling stimuleren, maar soms ook de rekenontwikkeling. Naast deze klassikale kringactiviteiten wordt er tijdens de speelwerktijd door kinderen individueel of in groepjes gespeeld. Bij het vrije spel worden eerder genoemde ontwikkelingsgebieden op een betekenisvolle manier gestimuleerd. Naast het zelfgekozen spel worden er verplichte activiteiten aangeboden. Deze kunnen tot doel hebben een onderdeel van de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren. Niet alle kinderen zijn dus op hetzelfde moment met dezelfde activiteit bezig. De verplichte opdrachten rouleren in de week, zodat de activiteiten bij alle kinderen aan bod komen. De bovengenoemde uren die aan taal- en rekenonderwijs worden besteed, zijn de uren die de kinderen met elkaar in de kring doorbrengen. Daarnaast is er dus een groter aanbod, maar dat verschikt per kind per dag.
Wat is een samenwerkingsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan het bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
In samenwerking met samenwerkingsverband heeft de school afgelopen jaar een nieuw SOP(schoolondersteuningsprofiel) geformuleerd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
...
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voor- en vroegschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal, kinderopvang en loopt soms door in groep 1 en/of 2 van de basisschool. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met het kinderdagverblijf Pinokkio.
Zij bieden drie vormen van opvang aan: kinderdagopvang, peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang.·
Babygroep: 6 weken tot 2 jaar Van omrollen, kruipen tot de eerste stapjes. In de eerste jaren leert je kind zoveel. Niet alleen thuis maar ook bij ons. Elke fase vinden wij belangrijk. In een veilige omgeving stimuleren wij de ontwikkeling van de kinderen.
Dreumesgroep: 1 tot 3 jaar De hele dag door lopen, het liefst alles pakken en overal op klimmen. Je weet heel goed wat je wel en niet wilt en bent al lekker aan het kletsen: een echte dreumes! Op deze groep weten wij wel raad met deze nieuwsgierige kindjes.
Peutergroep: 2 – 4 jaar Van samen rennen tot rustig aan tafel een boekje lezen. Klimmen en klauteren. Samen gave dingen doen en er lekker op uit. Daar houden wij van!· Peuterspeelzaal, 2 tot 4 jaar Binnen de Peuterspeelzaal werken wij binnen een veilige omgeving naar de bassischool toe. In een ochtendprogramma van 4 uur bieden wij spel, knutselen, dansen, liedjes en andere activiteiten aan. Dit gaat allemaal samen met het (VVE) programma Uk en Puk. Puk is ons vriendje en neemt ons overal mee naar toe. Zo gaan we proberen te tellen, leren we over de seizoenen, geven we Puk een veilig plekje bij ons en zingen wij gezellig liedjes.
Buitenschoolse opvang: 4 tot 12 jaar Van rustig puzzels maken tot lekker ravotten buiten. Niets moet, alles mag. Samen met de kinderen zetten wij een gaaf activiteiten programma op. Van actief klimmen en klauteren in de gymzaal, Knutsels en proefjes in ons atelier, tot weg dromen bij een lekker boekje in onze ‘chillwand’.