Basisschool de Meiboom

Meijhorst 2958 6537 HD Nijmegen

Schoolfoto van Basisschool de Meiboom

Het team

Toelichting van de school

De leiding van de school bestaat uit één directeur, Richard Bosman. De kwaliteitscoördinator, Theo Houkes, is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg, de coaching van leerkrachten en analyse van onze leeropbrengsten. De directeur vormt samen met de kwaliteitscoördinator en de bouwcoördinator (Koen Zwakhoven) het stuurteam (ST). Het stuurteam zorgt voor de onderwijsinhoudelijke aansturing van het team. Ons team bestaat verder uit 8 leerkrachten, 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs, 1 administratief medewerker en 1 gastvrouw. Door onze samenwerking met externen hebben we wekelijks een muziekleerkracht en een leerkracht voor drama en dans. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Voor een afwezige leerkracht kan vervanging worden gevraagd uit de pool als; 1. de leerkracht lesgevende taken voor de groep heeft; 2. er sprake is van regulier verzuim of verlof; 3. dit verzuim of verlof niet planbaar is. Voor planbaar verlof wordt op schoolniveau een oplossing gezocht (bijv. formatie). Wanneer er geen vervanger beschikbaar is vanuit de pool, dan zoekt de schoolleiding een oplossing in onderstaande opties, waarbij de kwaliteit van onderwijs en het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers steeds nadrukkelijk worden meegewogen.

1. Leerkrachten van de eigen school worden benaderd om extra te werken. De schoolleiding heeft vooraf een inventarisatie gemaakt van leerkrachten die hiervoor incidenteel of structureel beschikbaar zijn. Wanneer er uitsluitend een vervanger met beperkte inzetmogelijkheden beschikbaar is, kan een eigen leerkracht tijdelijk verplaatst worden naar een andere groep.

2. Er kan een beroep worden gedaan op het eigen netwerk van gepensioneerden, ouders of andere betrokkenen met een lesbevoegdheid. De inzet wordt afgestemd met de P&O adviseur.

3. Uitgaande van uiterste nood kunnen ambulante medewerkers met lesbevoegdheid worden ingezet: leerkracht; bouwcoördinator; NPO-medewerker

4. Uitgaande van uiterste nood kan een leraarondersteuner, onderwijsassistent of LIO-student worden ingezet onder supervisie van iemand met een onderwijsbevoegdheid.

5. In het uiterste geval worden de leerlingen verdeeld over andere groepen volgens een vooraf opgesteld schema. Dat mag niet langer dan één schooldag duren om de extra werkdruk voor collega’s te beperken.

6. Ouders/verzorgers dienen te allen tijde direct op de hoogte te worden gesteld van de vervanging van de leerkracht in de groep van hun kind.

Inzet ambulante medewerkers/stagiaires met of zonder lesbevoegdheid

De inzet van medewerkers/stagiaires met of zonder lesbevoegdheid is een oplossing die na inschatting door de directeur gemaakt wordt. Overleg hierin is wenselijk waarbij de kwaliteit van onderwijs en het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers steeds nadrukkelijk worden meegewogen. De inzet van directieleden of KC-ers voor vervanging is in principe niet wenselijk en dient tot het uiterste beperkt te blijven om continuïteit van de organisatie van de school te waarborgen.

Leerlingen thuis

Wanneer alle stappen zijn doorlopen en geen oplossing gevonden is, kan de schoolleiding besluiten de leerlingen thuis te laten. Zijn de leerlingen al op school, dan worden ze niet naar huis gestuurd. Ouders/verzorgers dienen direct op de hoogte te worden gesteld, indien leerlingen niet naar school hoeven te komen. Er wordt een beroep gedaan op ouders om zelf voor opvang te zorgen. Indien leerlingen, in redelijkheid, in de thuissituatie niet kunnen worden opgevangen, draagt de school zorg voor de opvang. Het besluit leerlingen thuis te laten blijven, geldt telkens voor één dag. Is de leerkracht langer afwezig, dan worden de protocolstappen herhaald, eventueel met een andere groep (carrousel). Dit vanuit het perspectief van continuïteit van onderwijs en het behalen van de verplichte en/of noodzakelijke lesuren. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We hebben twee combinatieklassen voor kleuters: groep 1/2a en groep 1/2b. Taalonderwijs heeft bij ons prominente plek op het lesrooster en daar gaat de meeste leertijd naartoe. Wij besteden méér leertijd aan taal- en rekenonderwijs dan gemiddeld op andere scholen, omdat we zien dat onze kinderen dat nodig hebben om de leerdoelen te behalen. Bij het kleuteronderwijs gaat veel van het leren spelenderwijs, in hoeken, onder begeleiding van enthousiaste en kundige leerkrachten. In het kleuteronderwijs zitten sociaal- emotionele doelen verweven in het aanbod. Samen met krachtige EDI-instructies zorgt dit alles ervoor dat de kinderen een goede overstap kunnen maken naar groep 3.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijsbehoefte van leerlingen en hoe we daarbij ondersteunen

Wij werken met krachtige EDI-instructies. Hierbij stellen we hoge doelen en zorgen we voor een kraakheldere uitleg en oefenen we net zo lang totdat het kind deze doelen behaald. In onze basisondersteuning zit standaard een verlengde instructie en voor kinderen die meer aankunnen organiseren we verdiepende instructies.  

Als kinderen de leerdoelen niet behalen en dreigen achter te lopen, zorgen we voor extra ondersteuning. Hierin worden ouders betrokken, zodat we samen deze zorg nog beter kunnen vormgeven.  

Het kan voorkomen dat ondanks alle inspanningen het kind niet tot leren komt. Dan zal de kwaliteitscoördinator, samen met leerkrachten, ouders en mogelijk externe partners op zoek gaan naar de juiste ondersteuning.  

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp onze school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel op te stellen. Op onze website www.demeiboom.nl vindt u ons schoolondersteuningsprofiel.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben de ambitie om externe expertise nog meer in huis te halen om kinderen met taalachterstanden extra te ondersteunen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven