Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We hebben twee combinatieklassen voor kleuters: groep 1/2a en groep 1/2b. Taalonderwijs heeft bij ons prominente plek op het lesrooster en daar gaat de meeste leertijd naartoe. Wij besteden méér leertijd aan taal- en rekenonderwijs dan gemiddeld op andere scholen, omdat we zien dat onze kinderen dat nodig hebben om de leerdoelen te behalen. Bij het kleuteronderwijs gaat veel van het leren spelenderwijs, in hoeken, onder begeleiding van enthousiaste en kundige leerkrachten. In het kleuteronderwijs zitten sociaal- emotionele doelen verweven in het aanbod. Samen met krachtige EDI-instructies zorgt dit alles ervoor dat de kinderen een goede overstap kunnen maken naar groep 3.
Onderwijsbehoefte van leerlingen en hoe we daarbij ondersteunen
Wij werken met krachtige EDI-instructies. Hierbij stellen we hoge doelen en zorgen we voor een kraakheldere uitleg en oefenen we net zo lang totdat het kind deze doelen behaald. In onze basisondersteuning zit standaard een verlengde instructie en voor kinderen die meer aankunnen organiseren we verdiepende instructies.
Als kinderen de leerdoelen niet behalen en dreigen achter te lopen, zorgen we voor extra ondersteuning. Hierin worden ouders betrokken, zodat we samen deze zorg nog beter kunnen vormgeven.
Het kan voorkomen dat ondanks alle inspanningen het kind niet tot leren komt. Dan zal de kwaliteitscoördinator, samen met leerkrachten, ouders en mogelijk externe partners op zoek gaan naar de juiste ondersteuning.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp onze school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel op te stellen. Op onze website www.demeiboom.nl vindt u ons schoolondersteuningsprofiel.
Wij hebben de ambitie om externe expertise nog meer in huis te halen om kinderen met taalachterstanden extra te ondersteunen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.