Taalklas Wereldkinderen

Galjoen 71-73 3863 EN Nijkerk

Schoolfoto van Taalklas Wereldkinderen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Al onze kinderen zijn maar kort in Nederland. Wij laten de oudste kinderen niet deelnemen aan een eindtoets. Dat doet onze kinderen geen recht. Door het gebrek aan Taal zouden zij op alle onderdelen laag scoren. DE resultaten op de methode-gebonden toetsen geven een beter beeld van de leerresultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De oudste kinderen krijgen een schooladvies. Gezien de Taalproblematiek is dat geen eenvoudige zaak. Kinderen behalen nooit in één jaar Taalklas het taalniveau dat behoort bij een schoolverlater. Daarnaast bieden wij ook geen volledig curriculum aan. 

Bij het schooladvies wordt de moederschool nauw betrokken. 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kinderen in de Taalklas komen bijna allemaal binnen met een rugzakje. De kinderen zijn ontheemd en/of hebben een traumatische ervaring. Niet één kind is hier uit eigen vrije wil. Soms is één van de ouders (vaak de vader) of zijn beide ouders niet in Nederland en verblijft het kind bij familieleden.

Kinderen komen soms in een groep waarin zij niet één kind kunnen verstaan en toch moeten zij zich handhaven en aansluiting zoeken bij de andere kinderen.

De sociaal-emotionele onderwijsbehoeften zijn groot. Het kind voelt zich niet veilig en dus zullen we die veiligheid moeten bieden door contact maken met gebaren en contact-spelletjes.

Pas als het kind zich voldoende veilig voelt, staat het open voor leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken, samenleven

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven