Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs. Het spel van de kinderen is dan ook essentieel en zeer waardevol. In de onderbouw maken wij daar dankbaar gebruik van door de kinderen die zaken aan te bieden, waar zij op dat moment behoefte aan hebben, mee verder kunnen en dat hen uitdaagt om een volgend stapje in hun ontwikkeling te maken. Het spelen is leren!
Ons beleid is om aan de hoofdvakken, rekenen, taal en lezen voldoende onderwijstijd te besteden. Tenminste vijftig procent van de lestijd wordt in die vakgebieden geïnvesteerd. Jaarlijks bekijken we of dat voldoende is. De opbrengsten van ons onderwijs zijn daarvoor het meetpunt. Eventueel stellen we tussentijds het rooster bij. Uiteraard verantwoorden we dat naar het bevoegd gezag en naar de onderwijsinspectie en naar de ouders. Vanuit die achtergrond geven we hier geen tijdstabel aan, want die kan over een paar maanden al niet meer actueel zijn.
We willen ook op dit gebied een lerende organisatie zijn. Dat willen we bereiken door onze leerkrachten in het algemeen en onze specialisten in het bijzonder voortdurend te stimuleren zich te blijven ontwikkelen. Dat kan op eigen initiatief en/of gestimuleerd door de schoolleiding. Bij de jaarlijkse ontwikkelgesprekken komt dit uiteraard aan de orde, maar daar beperkt het zich natuurlijk niet toe.
We willen hiermee bereiken dat we al onze leerlingen, ook de kinderen die een speciaal aanbod nodig hebben, optimaal kunnen begeleiden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.