Samenwerkingsschool De Veenvogel

Hazeweg 3 2441 AD Nieuwveen

Schoolfoto van Samenwerkingsschool De Veenvogel

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft in het schooljaar 2023-2024 in totaal 14 groepen:

1-2a t/m 1-2d

3a en 3b

4 en 4-5 en 5

6a en 6b

7

8a en 8b

De groepen 1-2 starten als relatief kleine groepen en zullen uitgroeien tot groepen van 25 á 28 leerlingen in de laatste schoolweken van het jaar; instromende leerlingen die vier jaar geworden zijn worden gelijkelijk over de groepen verdeeld. Hierbij wordt rekening gehouden met de groepssamenstelling: de verdeling jongens/meisjes, de instroomdata gedurende het jaar, de verdeling van leerlingen met een meer dan gemiddelde ondersteuningsbehoefte over de groepen, etc.

We streven ernaar met eventuele voorkeuren van ouders rekening te houden bij plaatsing. De praktijk leert ons dat we regelmatig om uiteenlopende redenen een andere beslissing moeten nemen en niet altijd aan de wensen en voorkeuren van ouders tegemoet kunnen komen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

1. Uitgangspunt: wettelijke kaders > Wat moeten scholen doen bij lesuitval?

1.1. Verplicht aantal uren onderwijs

De school moet alle leerlingen een programma aanbieden dat voldoet aan de verplichte onderwijstijd. De inspectie van het onderwijs kan een school erop aanspreken als zij onvoldoende uren onderwijs geeft. Binnen de SPO WIJ de Venen is afgesproken dat de directeur er zorg voor draagt dat de lestijd verantwoord wordt ingezet.

1.2. Vervangend lesprogramma bij lesuitval

De school moet bij het inplannen van de lesuren rekeninghouden met uitval van lessen, dit kan o.a. door het opnemen van voldoende marge-uren in het vakantierooster. “Onverwachte lesuitval” door studiedagen van leraren is niet toegestaan, deze dagen dienen vooraf gepland te zijn en te worden opgenomen in de jaarplanning van de school. Basisscholen moeten een vervangend lesprogramma hebben bij onverwachte lesuitval. Wij zullen hier rekening mee houden, niet door per se al van tevoren marge-uren in te plannen, maar door in het jaar daarop de uitgevallen uren te compenseren.

1.3. Lesuitval door noodsituatie. Lessen kunnen uitvallen.

Bijvoorbeeld door onverwachte afwezigheid van een leraar, en het niet beschikbaar zijn van een vervanger, is er sprake van overmacht. Ook bij een noodsituatie waarbij gevaar is voor de veiligheid en gezondheid, zoals brand, zullen lessen uitvallen. 

2. Beleid en protocol bij vervanging voor leerkrachten vanwege ziekte- en of ander rechtspositioneel verlof

De hieronder beschreven stappen gelden voor SWS de Veenvogel:

1.      Bij een ziektemelding zullen wij eerst trachten in te schatten hoe lang vervanging noodzakelijk is.

2.      We maken een invalverzoek voor RTC Cella. Indien zij vervangers hebben, zullen we die als eerste inzetten.

3.      We stellen de ouders op de hoogte met een bericht in Parro als het probleem al van tevoren bekend is of zo snel mogelijk op de dag zelf.

4.      Als in de RTC Cella pool geen invaller meer beschikbaar is, zullen we eigen parttime personeel benaderen om extra te werken. Het betreft hier dan uitbreiding van werkzaamheden met de bedoeling een leerkracht te vervangen. Dit is altijd op vrijwillige basis!

5.      Indien er geen parttime personeel in de gelegenheid is om te vervangen, mag een beschikbare leerkrachtondersteuner of een Pabostagiair (4e jaars en bij uitzondering een 3e jaars voor hooguit één dag) indien deze aanwezig is de groep overnemen onder toezicht van een managementteamlid of een leerkracht van de school waarmee wordt afgesproken dat hij/zij toezicht houdt.

6.      Als in de RTC Cella pool geen invaller meer beschikbaar is, er toch geen leerkrachtondersteuner of Pabostagiair (4e jaars en bij uitzondering een 3e jaars voor hooguit één dag) aanwezig of beschikbaar is, kunnen we proberen of bij ons nog evt. bekend personeel (bijv. ouders met onderwijsbevoegdheid, oud-leerkrachten) in kan vallen. Dit als ouders en/of oud-leerkrachten zich bij ons hebben gemeld daartoe beschikbaar te zijn.

7.      Als al deze maatregelen niet lukken, zullen we voor één dag de groep verdelen over andere groepen. Leerlingen krijgen zinvol werk mee naar de andere groepen en - waar het kan - doen ze met het programma van de ontvangende klas mee voor wat betreft basisvakken, gym, creatieve vakken en buitenspelen.

8.      Als er meerdere dagen geen invaller beschikbaar is, werken de leerlingen de tweede en derde dag thuis aan opdrachten die in Classroom staan. Ouders worden z.s.m. doch uiterlijk om 15.00 uur op de dag dat de leerlingen verdeeld zijn via Parro op de hoogte gesteld, zodat er tijd is om te anticiperen op thuiswerken. Dit wordt ook door de directie van de school gemeld aan de bestuurder. We gaan ervan uit dat ouders zoveel als mogelijk zelf en met elkaar voor opvang van de kinderen zorgen. We kunnen als school aan Kinderopvang Liemeer vragen of zij opvang willen verzorgen. Dit is dan ook écht opvang en valt niet meer onder de noemer onderwijs. Ouders kunnen hier dan gebruik van maken en moeten hier wel zelf voor betalen.

9.      Als er langer dan drie dagen geen invaller beschikbaar is, zal een groep uit een andere bouw de vierde dag opgedeeld worden, zodat de leerkracht van die groep de groep die twee dagen thuis gewerkt heeft op school kan lesgeven. Na deze vierde dag wordt een groep uit weer een andere bouw verdeeld en geeft de leerkracht van die groep les aan de groep van de afwezige leerkracht. Deze werkwijze wordt voortgezet indien nodig.

10.   Indien er sprake is van een langere periode zonder invallers, zullen we overgaan van dagelijks verdelen van wisselende groepen tot het naar huis sturen van groepen op verschillende dagen van de week. Hiermee voorkomen we te grote werkdruk op de overige leerkrachten en structureel te volle groepen.

11.   Indien meer leerkrachten dan één tegelijkertijd ziek zijn, is bovengenoemde constructie wellicht onmogelijk. We streven in dat geval naar een zo passend mogelijke oplossing. Ouders worden ingelicht wanneer deze situatie zich voordoet en vernemen welke oplossing er wel of niet is.

12.   De directeur en de intern begeleiders zijn niet voor vervanging beschikbaar in hun tijd.

Dit beleid en dit protocol is op schoolniveau vastgesteld en door de MR goedgekeurd op d.d. 29-09-2021. Dit protocol wordt verspreid onder ouders via de ouderinformatie en is te vinden op de website van de school. Tot nu toe hebben we ons best gedaan en is het bijna altijd gelukt vervanging te vinden of het intern op te lossen, doordat in onze school vier zeer gekwalificeerde leerkrachtondersteuners werken. Toch vinden we het belangrijk u vooraf op de hoogte te brengen van de situatie. Mocht het zich bij ons voordoen, dan zijn we in dat geval allemaal voorbereid!

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor de leerlingen die meer dan reguliere uitdaging en verrijking op (bijna) alle vakgebieden nodig hebben heeft De Veenvogel de 'Lepelaars', een plek waar deze leerlingen tijdens diverse contactmomenten verspreid over het jaar extra uitdaging geboden wordt.

Alle leerlingen sporten tweemaal per week in de naastgelegen sportzaal.

Onze school heeft lezen hoog in het vaandel staan. Bij een nieuwe school hoort een nieuwe bibliotheek. Deze wordt nu opgebouwd. De komende jaren verwachten wij een rijk en gevarieerd aanbod te kunnen realiseren. We onderzoeken de mogelijkheid of leerlingen ook boeken kunnen lenen om thuis te lezen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel legt een school vast hoe zij de ondersteuning van leerlingen invult. In dit document staat wat de basisondersteuning is, maar vindt u ook de extra ondersteuning die de school kan bieden met hulp van het samenwerkingsverband.

Onze school biedt onderwijs aan veel doelgroepen en kenmerkt zich door veel extra handen in en om de klas. Wanneer een leerling met of zonder een specifieke ondersteuningsbehoefte wordt aangemeld, zullen wij met ouders en eventueel (externe) experts onderzoeken of wij de leerling een passende onderwijsplek in onze school kunnen bieden.

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek

  • Website: https://swvrijnstreek.nl 
  • Email: info@swvrijnstreek.nl  
  • Telefoonnummer: 0172 – 418 759  

De meeste kinderen doen het prima op school. Ze ontwikkelen zich goed en leren zonder problemen. Een op de vijf kinderen heeft meer begeleiding nodig om talenten te ontwikkelen of uitdagingen aan te gaan. Voor deze kinderen is er meer ondersteuning nodig. Om deze ondersteuning te organiseren, heeft iedere basisschool in de Rijnstreek een aanbod. Indien nodig wordt het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek betrokken om extra ondersteuning aan te kunnen bieden die passend zijn bij de ontwikkelingsbehoefte van de leerling. Binnen de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop zijn 48 basisscholen aangesloten.  

Passend Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling en in afstemming op de behoefte van de leerlingen. Binnen de regio Rijnstreek vinden we het belangrijk dat zo in de toekomst nog meer kinderen in hun eigen wijk, dorp of binnen hun eigen (levensbeschouwelijke) gemeenschap naar school kunnen gaan. Om dit mogelijk te maken wordt het aanbod voor leerlingen steeds verder ontwikkeld. Dát is de kern van passend onderwijs, want ieder kind verdient een passende plek in het basisonderwijs.  

Oudersteunpunt  

De route naar Passend Onderwijs is een route die school samen met ouder(s)/verzorger(s) loopt. De leerkracht en/of intern begeleider informeren en ondersteunen ouders/verzorgers in deze route. Het oudersteunpunt is voor ouders/verzorgers die (extra) ondersteuning, informatie en/of een klankbord zoeken in hun zoektocht naar passend onderwijs voor hun kind in de basisschoolleeftijd. Het oudersteunpunt is onafhankelijk van school en het Samenwerkingsverband. Het doel is om ouders/verzorgers te informeren en te steunen. Op de website van het oudersteunpunt staat informatie over Passend onderwijs en worden veel gebruikte begrippen, termen en routes uitgelegd. De ouderadviseur is het aanspreekpunt voor de ouders/verzorgers. Ouders/verzorgers kunnen via de telefoon, mail of contactformulier op de website in contact komen met de Ouderadviseur.  

  • Website: https://swvrijnstreek.nl/voor_ouders
  • Email: oudersteunpunt@swvrijnstreek.nl  
  • Telefoonnummer: 0172 - 266 266

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de inzet van een gediplomeerde gedragsspecialist verbreden we ons specialistenteam en verwachten we meer kennis en expertise bij het hele team te realiseren op het gebied van gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Daarnaast blijven we onszelf (verder) ontwikkelen op didactisch vlak, met als speciaal ontwikkelpunt onderwijs aan meer- en hoogbegaafden. We beogen de realisatie vanaf de huidige situatie van een diversiteit aan aanbod in de diverse groepen naar een beredeneerd aanbod voor deze leerlingen van groep 1 t/m 8.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Extra aanbod voor het jonge kind zoals VVE en kinderopvang wordt verzorgd door SKL.

Er is een goede samenwerking met SKL. Over een paar jaar vormen school en opvang het IKC van Nieuwveen. Recent zijn we gestart met de IKC-ontwikkeling. Reeds nu werken we samen op het gebied van taalaanbod en de ontwikkeling van een doorgaande lijn. 

Terug naar boven