Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kleutergroepen van De Zilveren Maan zijn heterogeen samengesteld. Dat wil zeggen dat er groepen zijn met jongste en oudste kleuters bij elkaar. Vanaf groep drie gaan wij uit van een leerstof-jaarklassensysteem. Dit betekent dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten en een vastgesteld leerstofaanbod krijgen. Binnen de bestaande jaarklassen proberen we, daar waar nodig, zoveel mogelijk te differentiëren. Er zijn verschillende vormen van differentiatie: er kan bijvoorbeeld rekening worden gehouden met het werktempo, de hoeveelheid leerstof, de belangstelling van het kind en het niveau van de taak. In alle leerjaren werken we vanuit de uitgangspunten van het Handelingsgericht Werken (HGW).Het belangrijkste principe daarbij is dat we in samenspraak met de ouders proberen vast te stellen wat de onderwijsbehoeften van een kind zijn. Met een duidelijk beeld van wat een kind aan begeleiding nodig heeft, maken we een doelgericht plan dat regelmatig wordt geëvalueerd. Door de kinderen te leren omgaan met uitgestelde aandacht, realiseren we momenten van zelfstandig werken. Tijdens deze momenten hebben leerkrachten hun handen vrij om kinderen extra ondersteuning te bieden.
Het schoolondersteuningsprofiel geeft weer hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen een school is georganiseerd. Op onze website vindt u meer informatie. Samengevat heeft De Zilveren Maan specifiek beleid ontwikkeld voor de onderstaande doelgroepen:
- kinderen met ernstige leesproblemen en dyslexie,
- jonge kinderen met spraak- en taalproblemen;
- kinderen die voor een bepaald vakgebied het eindniveau van groep 8 niet halen;
- kinderen die moeite hebben met rekenen;
- kinderen die moeite hebben met spelling;
- kinderen die iets meer aankunnen (begaafde leerlingen).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Sinds dit schooljaar, 2022-2023, wordt er een taalspecialist en een rekenspecialist opgeleid.
De samenwerking met de peuterspeelzaal en de kinderdagverblijven verloopt over het algemeen prima. Er is sprake van een goede informatieoverdracht en de lijntjes tussen de organisaties voor voorschoolse opvang en onze basisschool zijn kort. Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zijn al goed in beeld waardoor er in onze onderbouw direct goede begeleiding geboden kan worden.