Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De TSO (tussenschoolse opvang) op De Zilveren Maan wordt verzorgd door vrijwilligers en door onderwijsassistentes en de conciërge van school. Zij begeleiden de kinderen tijdens het buitenspelen en zorgen voor gerichte activiteiten. Tijdens de pauzes wordt gewerkt met de speelpleinmethode Sportsterren. Dit is een kist gevuld met uitdagend speelmateriaal. Het materiaal is geordend: Samen, Tegen, Rust, Solo en Anders. Kinderen kunnen in verschillende vakken (kleuren) spelen met materiaal. De methode draagt ook bij aan:
- Actievere kinderen, maar meer rust op het plein
- Meer variatie in speel- en beweeggedrag
- Ontwikkeling van fijne en grove motoriek
- Ontwikkeling van sociale vaardigheden
- Ontdekken nieuwe speelmaterialen
- Minder conflicten
Onze school kent een boven gemiddelde spreiding: de verschillen tussen leerlingen zijn dus groot. Een sterke pedagogische aanpak is daarom cruciaal. De leerkrachten op onze school hebben oog voor het kind en voor de verschillen en overeenkomsten tussen kinderen. Gelijkwaardigheid is hierbij een sleutelbegrip. Zij zetten het bouwen aan de relatie centraal en tonen een hoge mate van betrokkenheid. Zij kennen niet alleen de kinderen van de eigen groep maar van de hele school. Ieder schooljaar starten we met ‘De Gouden Weken’. Tijdens deze weken vindt er iedere dag een groepsvormende activiteit plaats en stellen we met elkaar klassenregels op. Het hele jaar door, wekelijks, werken we vervolgens aan een fijn klimaat in de klas en de sociaal - emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van de methode Kwink. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen op dit gebied met behulp van het volginstrument Kindbegrip en een gesprek met de SEL (sociaal emotioneel leren) coördinator. De coördinator SEL voert twee keer per jaar samen met de IB-er groepsbesprekingen met de leerkrachten over het welzijn van de leerlingen. Dezelfde coördinator geeft ook trainingen wanneer dat gewenst is. Leerlingen van de Zilveren Maan kenmerken zich door zich te kunnen verplaatsen in de ander en open te staan voor elkaar.