de Regenboog

Kerkstraat 33 5313 AP Nieuwaal

Schoolfoto van de Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan een Eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze hebben geleerd. Ruim voor afname van de Eindtoets geven we ouders een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Als de leerling op de Eindtoets beter scoort dan het schooladvies, moeten we als school het advies heroverwegen. 

In het schooljaar 2020-2021 hebben de leerlingen uit groep 8 voor het eerst meegedaan aan de Cito Eindtoets. Voorgaande jaren werd gewerkt met de IEP (Inzicht Eigen Profiel).De Inspectie van het Onderwijs telt de resultaten van de Eindtoets in schooljaar 2020-2021 niet mee in de beoordeling van de scholen, en past op een later moment een correctie toe. Dit in verband met de coronacrisis. De onderwijsachterstanden als gevolg van corona en de sluiting van scholen vertalen zich in een lagere gemiddelde score op de centrale Eindtoets.

De behaalde resultaten op de Cito Eindtoets 2022 zijn zoals we verwacht hadden.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Regenboog geven we de kinderen een goede basis in lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen en studievaardigheden. De resultaten volgen we door middel van methodegebonden toetsen en de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem. Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind en de toetsresultaten zelf volgen via het ouderportaal van Parnassys. Behalve voor rapportage over de voortgang en de ontwikkeling van de leerling gebruiken we de resultaten ook om het onderwijsaanbod waar nodig en waar mogelijk meer passend te maken. De leerkrachten gebruiken daarvoor een groepsplan en eventueel individuele plannen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt vanaf eind groep 7 voorbereid door de leerkrachten van groep 7 en 8 samen met IB en directie en besproken met de ouders/verzorgers. In groep 7 krijgen ouders een vooruitblik, bedoeld om ouders te helpen welke VO scholen bezocht zouden kunnen gaan worden. 

In groep 8 wordt het voorlopig advies voorbereid door de leerkrachten, IB en directie. De leerkracht bespreekt dat met de ouders/verzorgers. Het definitief advies volgt in januari/februari, waarna ouders hun kind aanmelden bij de VO school van hun keuze. Voor het advies maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem, waarbij vooral gekeken wordt naar het niveau en de trend bij rekenen en begrijpend lezen. Daarnaast kijken we naar vaardigheden, persoonlijkheidskenmerken en omstandigheden: werkhouding, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, interesses en talenten, gezondheid, thuissituatie enz.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om samen te leren en kunnen ontwikkelen. Als school hebben we gekozen voor de inzet van  Kanjertraining omdat de aanpak past bij de waarden en normen die we belangrijk vinden. In het KanVAS (Kanjer Volg en Advies Systeem) zijn vragenlijsten opgenomen die we gebruiken om de opbrengsten op sociaal gebied in kaart te krijgen. De opbrengsten worden gebruikt om waar nodig interventies op groepsniveau of individueel in te zetten. Na de afname van de KanVAS-vragenlijsten worden de resultaten binnen het team besproken en zo nodig gedeeld met ouders. Voor de aanpak van pesten hanteren we het anti-pestprotocol van de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Diversiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven