Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen onze school is een voorschool voor peuters vanaf twee jaar. Bij een indicatie biedt de voorschool een VVE programma aan (voor- en vroegschoolse educatie).
De Regenboog is een school voor het hele dorp. We bieden passend onderwijs voor zoveel mogelijk kinderen. We hanteren het leerstofjaarklassensysteem als basis voor de organisatie van ons onderwijs. De leerlingen zijn gegroepeerd in vier combinatieklasse.
Door het onderwijs in iedere klas op verschillende niveaus aan te bieden, komen we tegemoet aan de verschillende onderwijsbehoeften. We differentiëren in instructie, tempo, hoeveelheid en niveau. In de hogere groepen hebben kinderen in individuele gevallen een eigen leerlijn nodig. Dat geldt voor kinderen die moeite hebben met het niveau en evengoed voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Voor de extra ondersteuning blijft de eigen leerkracht degene die primair verantwoordelijk is voor het lesprogramma en de aanpak. In de uitvoering wordt de groepsleerkracht ondersteund door de intern begeleider, ambulante leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten. Ondersteunend personeel is zoveel mogelijk aan een klas gekoppeld, zodat zij de pedagogische relatie kunnen benutten en ervaring opdoen met de groepspecifieke ondersteuningsvragen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met hulp van het Samenwerkingsverband zetten we niet alleen in op individuele arrangementen, maar ook op een groepsaanpak gericht op versterking van de sociale vaardigheden en groepsdynamiek. Op basis van vroege signalering willen we preventief inzetten op het voorkomen van verstorend gedrag.
Voor het onderwijs en de begeleiding van een meervoudig gehandicapte leerling werken we samen met de mytylschool aan een hybride onderwijsarrangement: grotendeels op de mytylschool, maar ook een of enkele dagdelen op de basisschool in het dorp, waar de leerling contact maakt met leeftijdsgenoten en waar klasgenoten leren om te gaan met verschillen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.