Openbare Basisschool Joppe

Vossestein 15 2151 KK Nieuw-Vennep

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Joppe
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Joppe
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Joppe
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Joppe
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Joppe

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitstroom van leerlingen is als volgt, opgesteld over een periode van 4 schooljaren:

Schooljaar 2015-2016    totaal 111 lln

Praktijk: 0 lln    

VMBO: 10 lln = 9%    

VMBO K/MAVO: 4 lln = 3,6%     

MAVO: 18 lln = 16,2%   

MAVO/HAVO: 12 lln = 10,8%

HAVO: 34 lln = 30,6%  

HAVO/VWO: 6 lln = 5,4%   

VWO: 27 lln = 24,4%

Schooljaar 2016-2017 totaal 84 lln

Praktijk: 0 lln   

VMBO B: 11 lln=13,1% 

VMBO K/MAVO: 4 lln=4,8% 

MAVO: 13 lln= 15,4%

MAVO/HAVO: 11 lln=13,1%

HAVO: 16=19%

HAVO/VW0_ 6 lln=7,1%

VWO: 23= 27,5%

Schooljaar 2017-2018 totaal 107 lln

Praktijk: -   

VMBO B: 2 lln = 1,8%   

VMBO K: 4 lln = 3,8% 

VMBO K/MAVO: 6 lln = 5,6%    

MAVO: 17 lln = 15,9% 

MAVO/HAVO: 10 lln = 9,3%      

HAVO: 19 lln = 17,8%       

HAVO/VWO: 11 lln = 10,3%      

VWO: 38 lln = 35,5% 

Schooljaar 2018-2019 totaal 101 lln

Praktijk: -

VMBO B: -

VMBO K:  6 lln = 6%

VMBO K/MAVO: 4 lln = 4%

MAVO: 22 lln = 22%

MAVO/HAVO: 13 lln = 13%

HAVO: 21 lln = 21%

HAVO/VWO: 14 lln = 14%

VWO: 21 lln = 21%

    

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten vormen een belangrijk gegeven in de afstemming van het onderwijsaanbod op ieder kind.

Binnen de school wordt er gewerkt met het handelingsgericht werken op het gebied van het volgen van de leerlingen en het onderwijs. Dit gebeurt o.a. met trendanalyses. 

Leerkrachten en IB stellen trendanalyses op per vakgebied, per groep, per leerjaar en per jaarlaag. Op deze wijze kan op heldere en doeltreffende wijze de juiste insteek gemaakt worden en aanpassingen en verbeteringen gedaan worden in het aanbod. Het gehele jaar heeft de leerkracht iedere 6 tot 8 weken functioneel contact met de IB-er om alle kinderen en hun resultaten door te spreken. Dit heet de groepsconsultatie. Daarin worden onder meer de groepsplannen met de leerkracht doorgenomen en de uitgezette koers besproken en evt. bijgesteld.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom van leerlingen is als volgt, opgesteld over een periode van 4 schooljaren:

Schooljaar 2015-2016    totaal 111 lln

Praktijk: 0 lln    

VMBO: 10 lln = 9%    

VMBO K/MAVO: 4 lln = 3,6%     

MAVO: 18 lln = 16,2%   

MAVO/HAVO: 12 lln = 10,8%

HAVO: 34 lln = 30,6%  

HAVO/VWO: 6 lln = 5,4%   

VWO: 27 lln = 24,4%

Schooljaar 2016-2017 totaal 84 lln

Praktijk: 0 lln   

VMBO B: 11 lln=13,1% 

VMBO K/MAVO: 4 lln=4,8% 

MAVO: 13 lln= 15,4%

MAVO/HAVO: 11 lln=13,1%

HAVO: 16=19%

HAVO/VW0_ 6 lln=7,1%

VWO: 23= 27,5%

Schooljaar 2017-2018 totaal 107 lln

Praktijk: -   

VMBO B: 2 lln = 1,8%   

VMBO K: 4 lln = 3,8% 

VMBO K/MAVO: 6 lln = 5,6%    

MAVO: 17 lln = 15,9% 

MAVO/HAVO: 10 lln = 9,3%      

HAVO: 19 lln = 17,8%       

HAVO/VWO: 11 lln = 10,3%      

VWO: 38 lln = 35,5% 

Schooljaar 2018-2019 totaal 101 lln

Praktijk: -

VMBO B: -

VMBO K:  6 lln = 6%

VMBO K/MAVO: 4 lln = 4%

MAVO: 22 lln = 22%

MAVO/HAVO: 13 lln = 13%

HAVO: 21 lln = 21%

HAVO/VWO: 14 lln = 14%

VWO: 21 lln = 21%

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het laatste bezoek was de inspectie zeer positief over het onderwijs op ’t Joppe en sprak waardering uit over de kwaliteit van het onderwijs en het goede pedagogische klimaat op ’t Joppe.

UIT HET INSPECTIERAPPORT: De school kenmerkt zich door hoge ambities op diverse terreinen, waaronder opbrengsten, een hecht en hardwerkend team en een prettig schoolklimaat. De inspectie verklaart de gedegen onderwijskwaliteit en de goede resultaten uit het goed opgezette systeem voor kwaliteitszorg. De leerlingenzorg is preventief van aard en mogelijk één van de oorzaken van de hoge opbrengsten. De school voorkomt uitval van leerlingen en werkt gericht aan de zorg voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Terug naar boven