Basisschool de Maaskei

Koningin Julianastraat 5 A 6585 XP Mook

  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei
  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei
  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei
  • Schoolfoto van Basisschool de Maaskei

Het team

Toelichting van de school

Op de Maaskei werken 12 enthousiaste medewerkers die zich elke dag inzetten om het beste uit ieder kind te halen. De meeste hiervan werken parttime.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lijn 83 heeft in samenwerking met andere stichtingen in de regio een centrale invallers- en vervangerspool ingericht. Daarmee hopen wij zoveel mogelijk gevallen van afwezigheid op te kunnen vangen. Indien er onverhoopt toch geen vervanger gevonden kan worden, wordt gekeken of er intern mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld verschuiving van (werkdagen) van collega's, inzet stagiaire, verdelen over andere groepen, enz.

Mochten al deze oplossingen niet haalbaar zijn dan zal een groep kinderen thuis moeten blijven. U wordt hier uiteraard zo spoedig mogelijk van op de hoogte gesteld. 


 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Maaskei werkt met basisgroepen en instructiegroepen. In de ochtend starten alle leerlingen in hun basisgroep. Later in de ochtend krijgen ze instructie in hun instructiegroep. Na de middagpauze komen zij weer terug in de basissgroep waar zij werken aan o.a wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie en gym. In elke groep wordt gewerkt via het "directe instructiemodel". Binnen een instructiegroep zijn er drie niveaugroepen. De leerling krijgt zo instructie op maat; instructie die aansluit bij de onderwijsbehoefte van de individuele leerling.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In alle groepen wordt gewerkt met een weektaak. In deze tijd werken de leerlingen aan verschillende vakken zoals spelling, rekenen, schrijven en taal. De weektaak varieert per leerjaar en is passend bij de leeftijd van de leerlingen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs is op 1 augustus 2014 in werking getreden. Schoolbesturen hebben voor de bij hen aangemelde kinderen zorgplicht en zijn verantwoordelijk voor passend onderwijs. Passend onderwijs op De Maaskei betekent dat het onderwijs dat geboden wordt voor iedere leerling zoveel mogelijk passend is bij zijn/haar onderwijsbehoeften en/of mogelijkheden. Goed onderwijs vormt hiervoor de basis. Het fundament is basisondersteuning binnen het reguliere basisonderwijs. Als school dragen we uit dat de zorg voor leerlingen een teamverantwoordelijkheid is. Binnen het Samenwerkingsverband is ervoor gekozen om het pedagogisch optimisme vorm te geven. Dit betekent dat we denken in mogelijkheden en proberen het onderwijs zodanig in te richten dat alle kinderen tot hun recht kunnen komen. 

De basisondersteuning voor alle leerlingen in ons samenwerkingsverband bestaat uit extra ondersteuning voor leerlingen: 
* die moeite hebben met lezen (dyslexie);
* die moeite hebben met rekenen (dyscalculie);
* met een lagere intelligentie dan gemiddeld;
* met een hogere intelligentie dan gemiddeld;
* met een hulpvraag op het gebied van gedrag (lichte mate).


Dit betekent op schoolniveau: 
* Begeleiding van leerkrachten, zodat zij de leerlingen zo goed mogelijk kunnen helpen in de klas.
* Duidelijke afspraken over de veiligheid op school.
* Duidelijke afspraken met gemeente wat betreft jeugdzorg.
* Duidelijke afspraken over medische handelingen op school. 

Naast de basisondersteuning kent het samenwerkingsverband vormen van lichte en zware ondersteuning. Deze ondersteuning is op onderstaande wijze ingedeeld. 

Basisondersteuning
Niveau 1: groepsplan/handelingsplan onder verantwoording van de leerkracht.
Niveau 2: handelingsplan met ondersteuning van interne begeleiding waarbij een beroep gedaan kan worden op de regulier beschikbare middelen (denk aan: inbreng interne leerlingbespreking, consultaties).

Lichte ondersteuning
Niveau 3: arrangementen (inclusief eventuele extra ondersteuningsmiddelen/expertise SBO/SO) op de eigen school en/of in combinatie met andere scholen.
Niveau 4: plaatsing in het Speciaal Basisonderwijs.

Zware ondersteuning
Niveau 5: plaatsing in het Speciaal Onderwijs.

Samenwerking met ouders
Ouders zijn per definitie partner van de school bij signalering van speciale vragen van kind en leerkracht. Ouders en school gaan samen op zoek naar antwoorden en oplossingen. Indien nodig wordt er voor het kind een ontwikkelingsperspectief opgesteld waarin concrete doelen en activiteiten staan en het perspectief wordt geschetst voor het vervolgonderwijs na de basisschool. De intern begeleider neemt in dit proces een centrale rol in.

Aanmelding lichte en zware ondersteuning
Toekenning van extra ondersteuning (niveau 3) voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften/ondersteuningsvragen wordt betaald uit gelden van Passend Onderwijs Noord-Limburg en verloopt altijd via het Bovenschools Ondersteuningsloket. Aanmelding gebeurt in principe door de school, liefst in goed overleg tussen ouders en school. In het Ondersteuningsloket worden adviezen gegeven om tegemoet te komen aan ondersteuningsbehoeften of worden ondersteuningsvragen beantwoord. Mogelijk wordt een arrangement aangevraagd om gewenste hulp te realiseren. Dat kan bijvoorbeeld expertise vanuit het SBO (speciaal basisonderwijs) op de eigen basisschool zijn. Wanneer extra ondersteuning op de basisschool (niveau 3) ontoereikend wordt geacht kan het ondersteuningsloket een toelaatbaarheidsverklaring afgeven voor:
* Het speciaal basisonderwijs (niveau 4).
* Het speciaal onderwijs (niveau 5).
* Cluster 3: zeer moeilijk lerende kinderen, langdurig zieke kinderen.
* Cluster 4: kinderen met hulpvragen op het gebied van gedrag.

Deze toelaatbaarheidsverklaringen hebben altijd een tijdelijk karakter. Na de afgesproken termijn zal opnieuw bij het ondersteuningsloket afgewogen worden of er sprake is van herindicatie dan wel overstap naar een andere vorm van onderwijs. Ouders worden te allen tijde hierbij betrokken.

Vier jaar en naar school?
Bij een positieve beslissing volgt de inschrijving. Als uit de aanmelding blijkt dat er extra ondersteuning nodig is, die de school niet kan bieden, dan wordt de leerling niet toegelaten. De school heeft dan de plicht om aan te geven waar het arrangement wel wordt geboden. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Zorgplicht is dus trajectplicht en geen acceptatieplicht! Bij een afwijzing van de toelating dient de school te motiveren waarom niet aan de vastgestelde ondersteuningsbehoefte kan worden voldaan op de school, op basis van de mogelijkheden die in het schoolondersteuningsprofiel staan beschreven in combinatie met de bevorderende en belemmerende kind-, gezins-, omgevings en schoolfactoren. Als er na 10 weken nog geen besluit is genomen over de toelating van het kind, dan heeft het kind recht op een tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen wij de kindgesprekken een duidelijkere plek geven binnen ons onderwijs, zodat we de onderwijsbehoefte van de leerling beter in beeld krijgen, de pedagogische relatie versterken en de persoonlijke betrokkenheid en motivatie vergroten. Dit leidt tot meer eigenaarschap, wat een positieve invloed heeft op het welbevinden van kinderen. Kinderen worden gewaardeerd, omdat er serieus naar hen geluisterd wordt.

Voor kinderen die meer aan kunnen dan de reguliere stof zullen we een doorgaande lijn opzetten. Compacten van het reguliere werk en daarna de verdieping en verbreding in, zodat alle kinderen op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Basisschool de Maaskei vormt samen met kinderdagverblijf (kdv) en peuterspeelzaal (psz) Villa Bambi (KION) de brede school in Mook. Samen geven we inhoud aan de doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De samenwerking tussen beide organisaties is hecht, om zo een goede overgang naar de basisschool te garanderen voor het jonge kind. Er wordt samen opgetrokken als het gaat om vieringen en het werken in thema's. Ook zijn er uitwisselingen tussen school en psz / kdv. Dat kunnen peuters zijn, die alvast een kijkje nemen in groep 1-2, of leerlingen van groep 8 die voorlezen in de speelzaal. We zorgen ervoor dat er een warme overdracht plaatsvindt wanneer een kind vanuit de peutergroep naar groep 1-2 gaat.

Terug naar boven