Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons team wordt gekenmerkt door een grote mate van betrokkenheid bij het onderwijs. Het team staat open voor elkaar en ondersteunt elkaar waar en wanneer dat nodig is. De Daltonvisie en de uitvoering daarvan vormt het gezamenlijk denkkader.
Tijdens overleg wordt intensief samengewerkt en leren we van elkaar. Het team staat open voor vernieuwingen en neemt elkaar serieus. We erkennen de talenten van iedereen. De optelsom van de aanwezige talenten zien we als de kracht van het team.
De school telt 5 kleutergroepen. Van de groepen 3, 4, 6, 7 en 8 zijn er steeds 2 (parallel). Er zijn 3 groepen 5.
De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld, wat inhoudt dat de jongste en oudste kinderen bij elkaar in de klas zitten. De verschillende leeftijdsgroepen vullen elkaar aan en kunnen gebruik maken van de kwaliteiten van elkaar.
De groepen 3 tot en met 8 zijn homogene groepen. In principe zitten kinderen met eenzelfde leeftijd bij elkaar in de groep. De paralelcollega's werken nauw samen en dragen gedeelde verantwoordelijkheid voor de totale leeftijdsgroep. Er wordt lesgegeven aan een hele groep en met regelmaat ook aan kleinere subgroepen. Bijvoorbeeld aangaande een vak, verdieping of niveau. De daltonprincipes zijn in aanleg leidend. Zo is het ook mogelijk dat kinderen op andere plaatsen (dan in de klas) in de school aan het werk zijn. Denk aan De Blauwe Zaal of het Lab.
- Een aantal vakgebieden bestaat uit diverse componenten: Taal bevat naast taalactiviteiten eveneens spelling en schrijven.
- Expressieactiviteiten zijn onder meer: tekenen, muziek, handvaardigheid en dansante/dramatische vorming
- Wereldoriëntatie bevat: aardrijkskunde, topografie en geestelijke stromingen, geschiedenis en maatschappelijke verhoudingen, natuurkennis en bevordering van gezond gedrag
- ICT wordt (nog) niet als specifiek vak genoemd, maar komt bij bijna alle vakken aan bod.
De onderwijsbehoefte van uw kind staat bij ons centraal. Voor leerlingen die sommige onderdelen nog niet beheersen of extra ondersteuning nodig hebben, bieden we allerlei extra mogelijkheden binnen de school, onderwijs op maat. We nemen hierbij graag de ouders mee in wat we doen, zodat zij op de hoogte zijn en we samen met de ouders de leerlingen kunnen begeleiden. Soms zijn de onderwijsbehoeften van een leerling zo complex, dat er meer ondersteuning nodig is dan wij als basisschool kunnen bieden. De school is dan in de gelegenheid om ondersteuning aan te vragen bij het Breed Onafhankelijk Ondersteunings Team (BOOT).
U kunt hier meer lezen over het bovenschoolse Samenwerkingsverband waar wij bij aangesloten zijn.
De Denkvijver
Enkele leerlingen uit de groepen 1 tot en met 4 brengen we één keer per week bij elkaar. Deze leerlingen vallen op door hun manier van denken. Ze zijn nieuwsgierig naar feiten en hun kijk op de wereld is helder en nadenkend. Ze verdiepen zich graag in het HOE en WAAROM. Onder leiding van een leerkracht met speciale deskundigheid behandelen ze uiteenlopende interesses.
Plusklas Athena
Leerlingen die uitzonderlijk hoog scoren op onderdelen van de Cito-toetsen, informatie snel verwerken en een bijzondere denkwereld aan de dag leggen, kunnen over kenmerken van hoogbegaafdheid beschikken. Met behulp van een speciaal onderzoeksinstrument (DHH) kan worden gesignaleerd of ze deze kenmerken in zich hebben. Het kan zijn dat deze leerlingen speciale begeleiding nodig hebben in onze Plusklas Athena. Het Hoogbegaafdheidsbeleid is terug te vinden in de boekenkast van Ouderportaal BasisOnline.
De SEN-klas (de Vlindertuin)
Sommige leerlingen hebben dyslexie, vormen van autisme, adhd, een spraaktaalstoornis of volgen een persoonlijke leerlijn. Anderen hebben een stille werkplek nodig om goed zelfstandig tot werken te komen. Er is extra ondersteuning nodig om zich goed te ontwikkelen. Verschillende ondersteuners binnen het team verzorgen met elkaar extra begeleiding. Zij zijn te vinden in de Blauwe Zaal, in de klas of in de SEN-klas (de Vlindertuin).
NT2 - anderstalige leerlingen
Voor anderstalige leerlingen die het Nederlands nog niet zo goed beheersen wordt extra ondersteuning aangeboden. De NT2-lessen die op school worden gegeven zijn gekoppeld aan het leren in de groep. Leerlingen worden ondersteund in de taalontwikkeling en met behulp van het programma LOGO 3000 wordt de woordenschat uitgebreid.
Doubleren en versnellen
Zie voor doubleren en versnellen het Schoolondersteuningsplan van De Blauwe Morgenster.
Speciaal Basisonderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO)
Als de onderwijsbehoeften van uw kind buiten de mogelijkheden van onze school valt (basis- en extra ondersteuning), zal plaatsing op het SBO of SO aangevraagd worden. De aanvraag wordt kritisch bekeken en als deze wordt toegekend, krijgt het kind een Toelaatbaarheidsverklaring. Hiermee kan aanmelding op SBO of SO plaatsvinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij onderzoeken manieren om de zelfstandigheid en de zelfverantwoordelijkheid op meer praktische manier van leerlingen te vragen en niet alleen vanuit het werken aan de weektaak. Samen zorg dragen voor onze schoolomgeving (plein en gebouw) maakt daar deel van uit.
Peuteropvang De Speelhut van kinderopvang Forte grenst aan het gebouw van obs De Blauwe Morgenster. Kinderen van 2 tot 4 jaar zijn iedere ochtend welkom om hier te spelen en hun vaardigheden via spelletjes te ontwikkelen. Ze maken gebruik van het schoolplein met een ruime zandbak en ander buitenspeelgoed. Ook gaan ze geregeld de wereld buiten het gebouw verkennen. Zodra uw kind de leeftijd van vier jaar bereikt, draagt de Speelhut de informatie over de ontwikkelingen van uw kind over aan de basisschool via een peuter-overdrachtsformulier. Daarvoor wordt toestemming aan de ouder(s) gevraagd. Zo verloopt de overgang van peuter- naar kleuterklas soepel.