Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kleuters zitten in heterogene groepen bij elkaar, er zijn drie kleuterklassen. Vanaf de eerste klas (groep 3) is sprake van het leerstofjaarklassensysteem.
Iedere klas heeft één of twee vaste leerkrachten, daarnaast zijn er onderwijsassistenten en leraarondersteuners die de leerkracht in de klas ondersteunen.
Er zijn vakleerkrachten voor handwerken, houtbewerken, euritmie, koorzang en gymnastiek.
Het vrije spel
Bij de kleuters ligt de nadruk op het spel. Kinderen ontdekken al spelend de wereld; de bakker, de boer, de dieren, de seizoenen, getallen en ordening. Op die manier ontwikkelen de kleuters op een spelende manier allerlei vaardigheden die later in de hogere klassen nodig zijn om tot verder leren en ontwikkelen te komen. In de kleuterklassen wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijke materialen die uitdagen tot fantasierijk spel. Naast fantasie en creativiteit ontwikkelt het kind hiermee ook de fijne en grove motoriek en de cognitieve vaardigheden.
Leerrijpheid
Bij de overgang naar de eerste klas wordt goed gekeken naar het kind, niet alleen naar de geboortedatum. Hoe zit het met de fysieke ontwikkeling? Hoe gaat hetmet de sociaal-emotionele ontwikkeling? Is dit kind werkelijk leerrijp? Een overhaaste overgang naar de eerste klas zou kunnen leiden tot bijvoorbeeld faalangst in hogere klassen of zelfs onrijpheid op het moment dat het kind naar de middelbare school gaat. Om die reden nemen wij als team de ruimte en de tijd om goed naar uw kleuter te kijken voordat we samen met u beslissen of hij/zij klaar is om naar de eerste klas te gaan. Bij twijfel of wanneer ouders en school het niet met elkaar eens zijn, beslist uiteindelijk de school.
Kleuters gaan dagelijks van 8.25 tot 13.00 uur naar school, op woensdag duurt de dag tot 12.30 uur. Daarmee voldoet de VSZ aan het minimaal voorgeschreven aantal lesuren.
Periodeonderwijs
Een schooldag in klas 1 t/m 6 start met periodeonderwijs, thematisch onderwijs door de leerkracht vormgegeven, gebaseerd op de leerlijnen uit het leerplan van de vrije school en passend bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen. Wij gaan ervan uit dat leren makkelijk gaat als je door de leerstof innerlijk geraakt wordt. Daarom brengt de leerkracht de leerstof heel persoonlijk en integreert deze met vertelstof, tekenen, schilderen, beweging of toneel. Door een vak als taal, rekenen, aardrijkskunde of plantkunde dagelijks terug te laten komen gedurende een periode van drie á vier weken kunnen kinderen zich diepgaand met de leerstof verbinden. De kinderen beschrijven, tekenen of schilderen de leerstof zelf in een apart periodeschrift dat na verloop van tijd eigenlijk een zelfgemaakt leerboek wordt. In het periodeonderwijs komen hoofd, hart en handen daadwerkelijk samen.
Oefenuren en vaklessen
Na het periodeonderwijs volgen oefenuren (rekenen) en vaklessen zoals spelling, begrijpend lezen, gym, euritmie, Engels en handwerken. Vanaf de vierde klas staan Frans en topografie op het rooster, vanaf de vijfde klas ook houtbewerken en ICT. De vierde klas werkt een deel van het jaar in de schooltuin.
Jaarfeesten en verhalen
In alle klassen volgen de leerkrachten het ritme van het jaar en de seizoenen. Het gezamenlijk vieren van de jaarfeesten neemt daarbij een belangrijke plaats in. In iedere klas vertelt de leerkracht een aantal keer per week een verhaal. De vertelstof vormt een rode draad gedurende de hele schooltijd. Ieder leerjaar heeft zijn eigen vertelstof die aansluit bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. De verhalen vormen daarmee een belangrijk instrument waaraan de kinderen zichzelf kunnen spiegelen.
De VSZ voldoet met haar aanbod ruimschoots aan het minimaal verplichte aantal lesuren.
De VSZ biedt vrijeschoolonderwijs aan kinderen van 4 t/m 12 jaar. De school kent een veilig en ondersteunend pedagogisch klimaat, waarbij het gewoon is dat leerlingen soms andere begeleiding, oefenstof en/of hulp krijgen. Leerlingen worden positief benaderd. Fouten maken mag, leerlingen worden sterk gestimuleerd om zelf op zoek te gaan naar andere oplossingen. Daarmee wordt gewerkt aan het zelfvertrouwen van leerlingen. Er is expertise bij de medewerkers m.b.t. leerlingen met belemmeringen in het gedrag en/of leren om het merendeel van deze leerlingen voldoende ondersteuning te kunnen bieden. Daarnaast is er een goede samenwerking met externe partners, waardoor begeleiding op school en daarbuiten op elkaar kan worden afgestemd.
De leerkrachten krijgen steeds vaker te maken met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Wanneer er veel van deze leerlingen in de groep zitten, wordt het steeds moeilijker om die extra ondersteuning te kunnen bieden. Om die reden stelt de VSZ in sommige gevallen (bijvoorbeeld bij zij-instroom) een maximum aan het aantal leerlingen met een arrangement of specifieke ondersteuningsvraag dat in een groep geplaatst kan worden. In het licht van de ondersteuningscapaciteit in een groep kan het dus zo zijn dat een groep minder dan 28 leerlingen heeft.
Bij alle kinderen die bij de VSZ worden aangemeld (voornamelijk kleuters van bijna vier) wordt zorgvuldig gekeken of de VSZ passend onderwijs kan bieden. In de meeste gevallen zijn daar geen bijzonderheden. Bij leerlingen die van een andere school overstappen (zij-instroom) kan een grens kan liggen bij de aard en/of zwarte van de ondersteuningsbehoefte, het aantal uren dat beschikbaar is voor extra begeleiding en de aanwezigheid van de benodigde expertise.
Een belangrijke grens tenslotte is de veiligheid, deze moet gegarandeerd kunnen worden voor alle kinderen en medewerkers.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 2023-2024 wordt het gehele team (opnieuw) geschoold in de Regenboogmethodiek (zie ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied). Daarnaast werken we aan een zoveel mogelijk vraaggestuurd aanbod voor meer- en/of hoogbegaafde leerlingen.
Peutergroep Madelief biedt een VE programma aan. De VSZ heeft geen specifiek VE aanbod voor kleuters. Er is wel een VE opgeleide leraarondersteuner in de kleuterbouw werkzaam die extra ondersteuning kan bieden aan kleuters die dit nodig hebben.