Basisschool De Lier

Grootdorp 99 5815 AN Merselo

  • Schoolfoto van Basisschool De Lier
  • Schoolfoto van Basisschool De Lier
  • Schoolfoto van Basisschool De Lier
  • Schoolfoto van Basisschool De Lier
  • Schoolfoto van Basisschool De Lier

Het team

Toelichting van de school

Het schoolteam bestaat uit 7 groepsleerkrachten, enkele fulltimers, maar de meeste leraren werken parttime. Binnen de school zijn ook onderwijsassistenten werkzaam. De werkzaamheden worden over 5 dagen in de week verdeeld en zij geven ondersteuning in de groepen. Ze bieden de leerkracht hulp bij allerlei activiteiten, zoals toezicht houden, het werken met kleine groepjes kinderen en niveaugroepen, ondersteuning bij taakgerichte activiteiten van kinderen, het werken met individuele kinderen, het afnemen van toetsen, enz.

Onze school heeft een directeur (Debby Broeren) en adjunct-directeur (Saskia van Wylick) zij zijn verantwoordelijk voor de totale schoolorganisatie. Samen met de intern begeleider (Heidi Holtackers) vormen zij het management team (MT).

Op maandag is onze secretaresse aanwezig. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen het bestuur van de SPOV (Stichting Primair Onderwijs Venray), waarbij ook onze school hoort, is beleid gemaakt voor het moment dat er in deze tijd van een krapte op de arbeidsmarkt geen vervanger voorhanden is.Indien er geen vervanger voorhanden is, zijn de volgende mogelijkheden aanwezig om het probleem op te lossen:

  • Het combineren van groepen.
  • Het inzetten van leraren met compensatieverlof, de leerkrachten vervangen dan hun eigen compensatieverlof en krijgen dit betaald.
  • Het inzetten van parttimers (tijdelijke uitbreiding).
  • Het inzetten van leerkrachten met een speciale taak (remedial teachers, interne begeleider, etc.) voor een maximum van drie dagen per jaar.
  • Het inzetten van leraren in opleiding (wpo = werkplek in opleiding).
  • Het inzetten van onderwijsassistenten, die onder toezicht van een bevoegde leraar met groepjes werken.
  • Eventuele andere creatieve mogelijkheden benutten zodat het onderwijs op een of andere manier voortgang kan vinden.
  • Indien de hierboven opgesomde mogelijkheden zijn uitgeput resteert er slechts één mogelijkheid: het naar huis sturen van leerlingen.

Het bestuur van de SPOV heeft er bewust voor gekozen om directeuren niet ter vervanging in te zetten. Zij zijn namelijk belast met de continuïteit van de kwaliteit van het te geven onderwijs en dragen zorg voor de goede gang van zaken in de organisatie. Daarnaast kan de directeur op dat moment niet naar een oplossing zoeken voor langere termijn. Verder is het buitengewoon belangrijk dat de speciale zorg aan kinderen doorgaat. Vandaar dat ook leerkrachten met een speciale taak slechts beperkt ter vervanging worden ingezet. Er is geen eenduidige procedure aan te geven op basis waarvan het naar huis zenden van leerlingen kan worden gelegitimeerd. Niet elke situatie is gelijk en niet elke oplossing is passend voor elk probleem.

We zullen steeds opnieuw afwegen of het naar huis sturen van een bepaalde groep in de gegeven situatie de enig mogelijke oplossing is. Dit zal dus ook alleen in het uiterste noodgeval gebeuren en alleen na het informeren van de ouders. De kinderen zullen nooit 'zomaar' naar huis gestuurd worden. Onze beslissing zullen we dan ook steeds naar u verantwoorden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze school kijken we naar leerlingen en stellen ons handelen dagelijks bij zodat we leerlingen kunnen bieden wat ze nodig hebben. De ondersteuning die we onze leerlingen geven is op maat, in overleg met ouders en leerkrachten wordt steeds weer bekeken wat een leerling op dat moment in zijn of haar ontwikkeling nodig heeft. Vaak kunnen we deze hulp als school zelf bieden, soms hebben we daar de hulp van professionals binnen het bestuur voor nodig. Wanneer nodig werken we samen met de jeugdconsulenten van de gemeente en kunnen we ook hulp van buitenaf inroepen. Steeds weer kijken we naar kinderen en stemmen wij ons handelen daarop af.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 zal een van onze leerkrachten worden opgeleid tot talentbegeleider. In samenwerking met de IB-er zal beleid over meer- en hoogbegaafdheid worden uitgevoerd en afgestemd op onze leerlingen en leerkrachten. Dit zodat we ook de meer- en hoogbegaafde leerlingen onderwijs kunnen volgen dat aansluit bij hun niveau en ondersteuningsbehoefte.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven