KC De IJsvogel

Engelgaarde 33 7943 LD Meppel

  • Schoolfoto van KC De IJsvogel
  • Openheid vinden we belangrijk: een open sfeer, open gebouw, open naar elkaar en een open mind
  • Schoolfoto van KC De IJsvogel
  • Spelend en ontdekkend leren
  • Lekker veel naar buiten op ons groene schoolplein

Het team

Toelichting van de school

Graag stellen we het team van de IJsvogel voor! Klik hier voor de video  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is, wordt zo snel mogelijk voor vervanging gezorgd. Stichting Promes heeft een eigen vervangerspool. Ook vanuit deze vervangerspool trachten wij zoveel mogelijk bekende gezichten voor de groep te krijgen. Indien er een vervanger wordt ingezet, maken we dit zo snel mogelijk bekend via ons ouderportaal. Als er geen vervanger beschikbaar is, doen we ons uiterste best de kinderen niet naar huis te sturen. We verdelen - indien mogelijk- de leerlingen van de betreffende groep dan de eerste dag over de andere groepen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We sluiten zo goed mogelijk aan bij jouw kind. Dit doen we op niveau, door bijvoorbeeld groepsdoorbrekend te werken, maar ook in de klas.
We kijken naar de talenten van alle kinderen en stimuleren deze.
We hebben oog voor excellentie, het echte ‘leren leren’ en stellen hoge verwachtingen, waarbij we altijd kijken per kind wat hij of zij nodig heeft.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Een leerling dient over 8 jaar minimaal 7520 uur lestijd te hebben genoten. De kinderen op KC De IJsvogel maken 7760 uur . 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Een leerling dient over 8 jaar minimaal 7520 uur lestijd te hebben genoten. De kinderen op KC De IJsvogel maken 7760 uur . 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op alle Promes-scholen wordt gezamenlijk gewerkt aan een nieuwe toekomst. Kinderen worden in brede zin ontwikkeld, zodat ze kennis en ervaring krijgen om relaties aan te gaan en taken uit te voeren die hen tot een volwaardig lid van de maatschappij maken. Door het bieden van boeiend onderwijs stimuleren wij de kinderen en worden ze uitgedaagd, zodat elke leerling de beste kansen krijgt om zich te ontplooien.

In het algemeen kunnen we op de meeste ondersteuningsvragen van de leerling een passend aanbod verstrekken. Met handelingsgerichte diagnostiek en handelingsgericht werken (wat heeft de leerling in deze situatie nodig en hoe gaan we dat organiseren en arrangeren) wordt een vraag om ondersteuning vertaald in directe en haalbare handelingssuggesties. Dit valt onder het basisaanbod van school. De (extra) zorg wordt beschreven in het leerlingoverzicht of een zorgplan en in de weekplanning van de groep.

De school heeft dus de taak om een passende onderwijsplek te bieden. Om de diversiteit aan zorg in kaart te brengen, zijn de scholen verplicht om een Schoolondersteuningsprofiel op te stellen. Dit profiel wordt opgesteld door het team van de IJsvogel en is bedoeld om aan te geven welke ondersteuning een school kan bieden. De medezeggenschapsraad (MR) heeft een positief advies over dit profiel uitgebracht. Ons profiel heeft onder andere de volgende kenmerken:

- Actief op gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling
- Dyslexie en ernstige lees- en spellingsproblemen
- Meer- en hoogbegaafdheid 

Wanneer we als school dat we handelingsverlegen zijn t.a.v. de hulpvraag van een leerling dan kan een preventief begeleidingstraject (PB) of een arrangement worden aangevraagd bij het Samenwerkingsverband (SWV po2203 Meppel). Een PB-traject en het arrangement wordt uitgevoerd door de ambulant begeleider van het SWV.Mocht dit niet afdoende zijn dan kan concultatie en/of een onderzoek worden aangevraagd. Dit wordt uitgevoerd door één van de orthopedagogen die verbonden zijn aan het SMW.  Wanneer blijkt dat het regulier onderwijs niet passend is oor de leerling dan heeft de basisschool zorgplicht om een passende vorm van onderwijs te vinden. De leerling wordt besproken in de Commissie Arrangeren en zij neemt hierover een besluit.Het ondersteuningsplan van de afdeling Meppel en informatie over Passend Onderwijs is te vinden op de website po2203. www.po2203.nl 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Er is een heldere PDCA cyclus voor het volgen van de ontwikkeling van zowel groepen als individuele leerlingen. Hierbij is er een directe koppeling met het ondersteuningsplan van de instructiegroep. Het eerste zicht op ontwikkelingsmoment van het schooljaar is de HB specialist aanwezig.  Twee keer per jaar analyseert het team de resultaten op detoetsen en cruciale doelen waarbij het onderwijsproces geëvalueerd wordt.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Terug naar boven