Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We sluiten zo goed mogelijk aan bij jouw kind. Dit doen we op niveau, door bijvoorbeeld groepsdoorbrekend te werken, maar ook in de klas.
We kijken naar de talenten van alle kinderen en stimuleren deze.
We hebben oog voor excellentie, het echte ‘leren leren’ en stellen hoge verwachtingen, waarbij we altijd kijken per kind wat hij of zij nodig heeft.
Een leerling dient over 8 jaar minimaal 7520 uur lestijd te hebben genoten. De kinderen op KC De IJsvogel maken 7760 uur .
Een leerling dient over 8 jaar minimaal 7520 uur lestijd te hebben genoten. De kinderen op KC De IJsvogel maken 7760 uur .
Op alle Promes-scholen wordt gezamenlijk gewerkt aan een nieuwe toekomst. Kinderen worden in brede zin ontwikkeld, zodat ze kennis en ervaring krijgen om relaties aan te gaan en taken uit te voeren die hen tot een volwaardig lid van de maatschappij maken. Door het bieden van boeiend onderwijs stimuleren wij de kinderen en worden ze uitgedaagd, zodat elke leerling de beste kansen krijgt om zich te ontplooien.
In het algemeen kunnen we op de meeste ondersteuningsvragen van de leerling een passend aanbod verstrekken. Met handelingsgerichte diagnostiek en handelingsgericht werken (wat heeft de leerling in deze situatie nodig en hoe gaan we dat organiseren en arrangeren) wordt een vraag om ondersteuning vertaald in directe en haalbare handelingssuggesties. Dit valt onder het basisaanbod van school. De (extra) zorg wordt beschreven in het leerlingoverzicht of een zorgplan en in de weekplanning van de groep.
De school heeft dus de taak om een passende onderwijsplek te bieden. Om de diversiteit aan zorg in kaart te brengen, zijn de scholen verplicht om een Schoolondersteuningsprofiel op te stellen. Dit profiel wordt opgesteld door het team van de IJsvogel en is bedoeld om aan te geven welke ondersteuning een school kan bieden. De medezeggenschapsraad (MR) heeft een positief advies over dit profiel uitgebracht. Ons profiel heeft onder andere de volgende kenmerken:
- Actief op gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling
- Dyslexie en ernstige lees- en spellingsproblemen
- Meer- en hoogbegaafdheidWanneer we als school dat we handelingsverlegen zijn t.a.v. de hulpvraag van een leerling dan kan een preventief begeleidingstraject (PB) of een arrangement worden aangevraagd bij het Samenwerkingsverband (SWV po2203 Meppel). Een PB-traject en het arrangement wordt uitgevoerd door de ambulant begeleider van het SWV.Mocht dit niet afdoende zijn dan kan concultatie en/of een onderzoek worden aangevraagd. Dit wordt uitgevoerd door één van de orthopedagogen die verbonden zijn aan het SMW. Wanneer blijkt dat het regulier onderwijs niet passend is oor de leerling dan heeft de basisschool zorgplicht om een passende vorm van onderwijs te vinden. De leerling wordt besproken in de Commissie Arrangeren en zij neemt hierover een besluit.Het ondersteuningsplan van de afdeling Meppel en informatie over Passend Onderwijs is te vinden op de website po2203. www.po2203.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er is een heldere PDCA cyclus voor het volgen van de ontwikkeling van zowel groepen als individuele leerlingen. Hierbij is er een directe koppeling met het ondersteuningsplan van de instructiegroep. Het eerste zicht op ontwikkelingsmoment van het schooljaar is de HB specialist aanwezig. Twee keer per jaar analyseert het team de resultaten op detoetsen en cruciale doelen waarbij het onderwijsproces geëvalueerd wordt.