VEILIG SCHOOLKLIMAAT
Leerlingen en personeelsleden kunnen alleen goed functioneren als zij zich op school veilig voelen. Daarom vinden wij het belangrijk dat er zorg is voor een goede omgang met elkaar, dat grenzen worden gerespecteerd en dat daar afspraken over worden gemaakt. We leggen de nadruk op positief gedrag. Een ieder die in school werkt en/of leert, heeft het recht op bescherming tegen seksuele intimidatie. Voor de leerlingen en/of hun ouders/verzorgers fungeren twee artsen van de jeugdgezondheidszorg van de GGD als vertrouwenspersoon. U kunt hen bereiken onder telefoonnummer: 0528-290424.
GEDRAGSCODE
Wij vinden het belangrijk om op te treden tegen vormen van discriminatie, agressie, geweld en (seksuele) intimidatie op school. Dit beleid is van toepassing op leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers, alsmede op de onderlinge contacten binnen de school. Zij hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een veilig schoolklimaat. Onder agressie verstaan we alle vormen van fysiek, psychisch en verbaal geweld. Ook vandalisme valt hieronder. Onder seksuele intimidatie verstaan we alle ongewenste seksueel getinte aandacht die verbaal, fysiek of non-verbaal tot uiting komt. Dit is het geval als deze aandacht door degene die het ondergaat, ongeacht sekse, leeftijd en/of seksuele voorkeur, als ongewenst en onplezierig wordt ervaren. Indien bovengenoemde vormen van fout gedrag zich voordoen, verwachten wij van iedere betrokkene dat hij/zij de directie van de school daarvan in kennis stelt. Ook kan contact opgenomen worden met één van de contactpersonen en/of de klachtencommissie. Het veiligheidsplan ligt ter inzage op school.
MELDCODE HUISELIJK GEWELD
Alle scholen van Stichting Promes hebben een Meldcode huiselijk geweld. Deze is opgenomen in het veiligheidsplan. Deze code heeft tot doel om de medewerkers te helpen in de omgang met signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode bevat een stappenplan. Met dit stappenplan kan de medewerker stap voor stap het proces doorlopen vanaf het moment van signalering tot aan het moment dat hij/zij eventueel een beslissing neemt over het doen van een melding. De stappen maken de medewerker duidelijk wat er van hem/haar wordt verwacht bij signalen van huiselijk geweld en/of kindermishandeling en hoe hij/zij op een verantwoorde wijze komt tot een besluit over het doen van een melding. Het stappenplan levert een bijdrage aan een effectieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.
WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS (AVG)
Binnen de school worden de volgende persoonlijke gegevens verwerkt: persoonsgegevens in relatie tot de wettelijke verplichtingen bij inschrijving van de leerlinggegevens die noodzakelijk zijn met het oog op de gezondheid of het welzijn van de leerlinggegevens betreffende de aard en het verloop van het onderwijs, alsmede de behaalde studieresultatengegevens met het oog op de organisatie van het onderwijsgegevens ten behoeve van de begeleiding van de leerling. Bij de uitwisseling van (persoonlijke) gegevens met derden is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk gekozen wordt voor de uitwisseling van anonieme gegevens. Persoonlijke gegevens worden slechts uitgewisseld met toestemming van de ouders/verzorgers. Bij het ontbreken van toestemming van de ouders/verzorgers gebeurt dit op basis van het verenigbaarheidcriterium uit de AVG. Daarbij gaat het om de belangen van de leerling in het kader van begeleiding, gezondheid of welzijn, waarbij slechts die gegevens mogen worden uitgewisseld die een relatie hebben met het doel van de oorspronkelijke registratie.
SCHORSING EN VERWIJDERING
De school hecht aan het welbevinden van leerlingen. Positief gedrag van de leerlingen draagt daar aan bij. Dat is één van de redenen waarom er bij ons op school afspraken zijn gemaakt met betrekking tot gedragsregels. Toch kan het voorkomen dat de grenzen van aanvaardbaar gedrag overschreden worden. Dit kan leiden tot schorsing en/of verwijdering van de leerling. Dit zijn ingrijpende maatregelen, zowel voor de school als voor de leerling en zijn/haar ouders/verzorgers. Daarom is een zorgvuldige procedure met betrekking tot deze maatregelen afgesproken. De procedure maakt deel uit van het directiestatuut. Deze ligt ter inzage op school. Anti- Pest Beleid. KC De IJsvogel besteedt veel aandacht aan het gedrag binnen een structuur van normen en waarden. Pesten heeft landelijke aandacht en ook op de IJsvogel wordt aandacht geschonken aan de sociale veiligheid van alle kinderen. Alle leerkrachten zijn anti-pest coördinatoren in hun eigen groep. De leerkracht maakt incidenten bespreekbaar in de groep. Goede regels en afspraken dienen als basis voor een goede communicatie. Op onze school is persoonsvorming een belangrijk onderdeel van de missie. Ieder schooljaar starten de groepen met het opstellen van leefregels voor dat schooljaar. Alle leerkrachten zijn betrokken bij het toezicht op het gedrag van de kinderen gedurende schooltijd. Bij misdragingen van het gedrag van de leerling kan ieder personeelslid dit corrigeren. Indien nodig wordt het incident gerapporteerd bij de groepsleerkracht of de directie. Gezamenlijke anti-pest coördinator is Mirella Spoelder m.spoelder@stichtingpromes.nl
Klachten
De scholen van Stichting Promes doen hun uiterste best om het de leerlingen en ouders/verzorgers naar de zin te maken. Dit neemt niet weg dat er klachten kunnen zijn die de school, directie of medewerkers betreffen. In de meeste gevallen kunnen klachten goed afgehandeld worden in een onderling overleg tussen ouders, leerlingen, medewerkers en/of directie. Komt men er op school niet uit, dan kan men een beroep doen op de algemeen directeur-bestuurder van Stichting Promes. Indien dit gelet op de aard van de klacht niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan gehandeld worden op basis van de Klachtenregeling van Stichting Promes. Deze regeling ligt ter inzage op de school. Stichting Promes wil uiteraard een goede werkgever zijn voor haar medewerkers. Naast goede arbeidsomstandigheden gaat het ook om het welbevinden van de medewerkers. Daarom is de klachtenregeling niet alleen van toepassing op ouders en/of leerlingen maar ook op medewerkers van de Stichting.
KLACHTENCOMMISSIE
Wanneer de klager een officiële klacht wil indienen, richt hij/zij zijn/haar klacht aan Stichting Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht. Indien de klacht bij het bevoegd gezag wordt ingediend, verwijst het bevoegd gezag de klager naar de vertrouwenspersoon of de Stichting Onderwijsgeschillen. Het bevoegd gezag kan de klacht zelf afhandelen indien hij van mening is dat de klacht op een eenvoudige wijze kan worden afgehandeld.
SCHOOLCONTACTPERSOON
Ouders, medewerkers en/of leerlingen kunnen naar aanleiding van een probleem contact zoeken met de schoolcontactpersoon. Deze kan adviseren over de wijze van omgang met het probleem en de klager wanneer nodig bijstaan. De schoolcontactpersonen worden jaarlijks specifiek geschoold voor hun taak. Op De IJsvogel zijn de schoolcontactpersonen Moniek Nijboer en Albertje Luten.
VERTROUWENSPERSOON
Ouders, medewerkers en/of leerlingen kunnen zich ook rechtsreeks richten tot een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Stichting Promes heeft daarvoor een contract afgesloten met IJsselgroep Zwolle. IJsselgroep Zwolle is een schoolbegeleidingsdienst met veel expertise op het gebied van onderwijs en organisatie. Klachten die betrekking hebben op het onderwijskundige, pedagogische en/of organisatorische vlak kunnen aangekaart worden bij de vertrouwenspersoon van de IJsselgroep. Het kan bijvoorbeeld gaan om conflicten met ouders over onderwijskundige aangelegenheden of een verschil van mening over resultaten, zorgbeleid of pedagogische aanpak. De vertrouwenspersoon kan de klager ondersteunen in de formulering van de klacht en/of begeleiden in de verdere procedure van de klachtenbehandeling. Met betrekking tot klachten op het bovengenoemde vlak kan contact gezocht worden met Herman Riphagen, tel. 06-4179 6466
VERTROUWENSINSPECTEUR
Ook de vertrouwensinspecteur kan een informerende en/of ondersteunende rol vervullen indien leerlingen, ouders of medewerkers op een onaangename manier worden lastiggevallen. Een vertrouwensinspecteur is aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen. De inspecteur helpt bij het zoeken naar oplossingen bij het vinden van de juiste weg of bij het doen van aangifte. U kunt bij de vertrouwensinspecteur terecht voor het melden van klachten over:
seksuele intimidatie en seksueel misbruik
lichamelijk geweld
grove pesterijen
geweld, extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op tel. 0900–1113111.