IKC Eben Haëzer

Greatebuorren 13 9036 ME Menaam

  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer
  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer
  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer
  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van observaties en methode-gebonden toetsen volgen wij de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast wordt er in vanaf leerjaar 3 het Dia-leerlingvolgsysteem gebruikt. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit gestandaardiseerde toetsen, die voor de verschillende vakgebieden in vastgestelde periodes in het jaar afgenomen worden. De resultaten van kinderen kunnen worden vergeleken met leeftijdsgenoten door heel Nederland en scholen. Verder gebruiken we de resultaten voor een schoolanalyse en om de vaardigheidsgroei van de leerlingen in kaart te brengen. Voor de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van de methode Onderbouwd. Binnen de methode wordt thematisch aan doelen gewerkt die binnen waarbij de leerkracht behaalde doelen registreert. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgen de kinderen een voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs en in groep 8 krijgen de leerlingen voor 1 maart hun definitieve advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies wordt gegeven door de leerkracht van groep 8 en is gebaseerd op meerdere factoren zoals: resultaten uit het leerlingvolgsysteem, ondersteuningsbehoefte(n), gedragskenmerken en sociaalemotionele vaardigheden, werkhouding en motivatie, resultaten methode gebonden toetsen, etc.. Wanneer een leerling op de eindtoets lager scoort dan het schooladvies heeft dit geen negatieve gevolgen voor het gegeven advies. Scoort een leerling hoger op de eindtoets dan het gegeven advies, dan volgt een heroverweging van het advies en kan het eventueel naar boven worden bijgesteld. Dit zal echter niet in alle gevallen gebeuren omdat het eerder gegeven advies op meerdere factoren is gebaseerd. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op IKC Eben Haëzer streven we naar een fijn pedagogisch klimaat. Vanuit onze identiteit en kernwaarden gaan we op een positieve manier met elkaar om. Ons handboek groepsdynamisch onderwijs (GDO) is richtinggevend voor een positieve omgang met elkaar. Hierbij stimuleren we positief gedrag, benoemen en begrenzen we ongewenst gedrag waar nodig. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Liefde
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven