IKC Eben Haëzer

Greatebuorren 13 9036 ME Menaam

  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer
  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer
  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer
  • Schoolfoto van IKC Eben Haëzer

Het team

Toelichting van de school

Binnen ons IKC werken de teams opvang en onderwijs samen en functioneren als één team. Via een breed aanbod van kinderdagverblijf, peuteropvang, basisschool en buitenschoolse opvang bieden we maximale ontzorging voor ouders/verzorgers.Op de basisschool van ons IKC werken juf Marja, juf Iris, juf Anneke, juf Anke, juf Therèse, juf Sijtske, meester Dirk Jan, juf Bertha, meester Rein, juf Ilse, meester Tycho juf Klaziena, juf Madelon, meester Mohammad en meester Rudolf. Het zijn de juffen, meesters, pedagogisch medewerkers en directeur van onze school.Op het kdv, de peuteropvang en de bso werken juf Anita, juf Sietske, juf Djoke, juf Brecht, juf Janet, juf Ilse, juf Jolanda, juf Linda, juf Jolien, juf Sanne en juf Akke.Wij werken als één team samen aan een prettige sfeer en een goede sociale- en cognitieve ontwikkeling van de kinderen.

Directie

De directeur is verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen op het Integraal Kindcentrum. Binnen het directieoverleg werkt hij samen met de directeuren van de andere Kindcentra van CBO Noardwest Fryslân.

Leerkrachten

In totaal werken bij ons 11 leerkrachten, verdeeld over 7 basisgroepen. Dit betekent dat er in de meeste groepen twee (part-time) leerkrachten zijn.

Onderwijsassistenten/Leerkrachtondersteuner

Ons ondersteuningsteam bestaat uit één voltijd leerkrachtondersteuner en één onderwijsassistent. Ze ondersteunen de leerkrachten en begeleiden kinderen die extra begeleiding nodig hebben binnen en buiten de groep.

Intern begeleider

De intern begeleider (IB-er) is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg binnen onze school. Samen met de leerkrachten bekijkt de IB-er welke leerlingen voor extra hulp in aanmerking komen.

Coördinator excellentie

De coördinator excellentie coördineert het aanbod van extra uitdaging aan kinderen die dit nodig hebben en is verantwoordelijk voor het aanmelden van leerlingen voor het bovenschoolse Leerlab.

Leescoördinator

De leescoördinator stemt samen met de leesconsulente van Bibliotheek Noord Friesland het jaarlijkse activiteitenplan op. Het doel van het activiteitenplan is het bevorderen van het lezen en het leesplezier. 

Rekencoördinator

De rekencoördinator ondersteunt leerkrachten bij het geven van het vak rekenen. Dit schooljaar wordt een nieuwe rekenmethode geïmplementeerd.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

School probeert bij ziekte van een leerkracht de groepen te bezetten met externe mensen of eigen personeel. Het aantal mensen dat beschikbaar is voor inval is beperkt en het is een uitdaging om reguliere vacatures in te vullen. Dit geeft alle scholen een nieuwe uitdaging om invulling te geven aan kort- en langdurige ziektevervanging en aan de continuïteit van onderwijs.

Soms maken we gebruik van een Werelddocent. Als er geen invaller beschikbaar is, zoeken we naar een creatieve oplossing. Denk hierbij aan het samenvoegen van groepen, (deels) verspreiden over de overige groepen, en/of inzet onderwijs assistenten. Dit voor de duur van maximaal één dag; Indien er geen vervanging is, besluit de directeur uiteindelijk, dat er groepen naar huis gaan.

Als een groep naar huis wordt gestuurd, volgen we de volgende stappen:

1-Ouders z.s.m. bericht sturen via Social Schools met uitleg;

2-Ouders eventueel bellen, indien nodig;

3-Kinderen worden nooit naar huis gestuurd, als ouders nog niet formeel op de hoogte zijn. Te allen tijde is er eerst contact met de ouders.

4-Mocht er (in de loop van de ochtend) toch een leerkracht gevonden worden om in te vallen, dan vangt de school eerst zelf de groep op tot deze leerkracht aanwezig is  

We vragen ouders/verzorgers om een plan B te hebben m.b.t. opvang van hun eigen kinderen als er toch een groep naar huis moet gaan omdat er geen vervanging is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Iedere school heeft haar kwaliteiten en ontwikkelpunten beschreven in een zogenaamd Schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het Schoolondersteuningsprofiel staan de volgende onderdelen beschreven:

  • een korte typering van onze school;
  • de kwaliteit van de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen;
  • de deskundigheid waarover onze school kan beschikken;
  • de voorzieningen die wij hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In samenspraak met onze internbegeleider, het IOT van CBO-NWF, het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland en Steunpunt Noord evalueren we jaarlijks de gegeven ondersteuning en bepalen we de ondersteuningsbehoefte voor het nieuwe schooljaar. Jaarlijks wordt ons school ondersteuningsprofiel geëvalueerd en bijgesteld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC Eben Haëzer is een samenwerking tussen CBO-NWF en Stichting Kinderopvang Friesland. Op ons kindcentrum vindt u een kinderdagverblijf, peuteropvang, basisschool en buitenschoolse opvang. 

Terug naar boven