Basisschool De Brink

Rector Mulderstraat 6 5962 AH Melderslo

  • Schoolfoto van Basisschool De Brink
  • Schoolfoto van Basisschool De Brink
  • Schoolfoto van Basisschool De Brink
  • Schoolfoto van Basisschool De Brink
  • Schoolfoto van Basisschool De Brink

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We vinden het als school belangrijk dat we het optimale uit kinderen halen. Dit op cognitief vlak, maar zeker ook sociaal-emotioneel.

De totale ontwikkeling van het kind staat bij ons centraal en we wensen dan ook niet de nadruk te leggen op alleen de cognitieve ontwikkeling. Onze kinderen moeten zich zodanig ontwikkelen dat ze klaar zijn voor een volgende stap, het voortgezet onderwijs. Kinderen moeten vertrouwen in zichzelf hebben en zich kritisch opstellen t.o.v. anderen en hun werk.

Ook zien we het ons taak om alle kinderen in Melderslo te begeleiden. Ons verwijzingspercentage naar het speciaal onderwijs is al jaren zeer gering. Dit houdt in dat we kinderen, o.a. met eigen leerlijnen, op onze school blijven begeleiden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Basisschool De Brink heeft eigen schoolnormen opgesteld voor de tussenresultaten. Deze doelen worden opgesteld met het team n.a.v. het ambitiegesprek. Na de CITO toetsen worden de doelen geanalyseerd en wordt er gekeken of die bijgesteld moeten worden. Basisschool de Brink werkt volgens het gedachtegoed van OPO (Opbrengstgericht Passend Onderwijs). De analyse vindt plaats op school- en groepsniveau. Van hieruit worden er de nodige acties uitgezet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben een goed beeld van de kinderen die onze school verlaten. Middels ons structureel overleg met het voortgezet onderwijs en ontvangen jaarlijks overzichten van onze oud-leerlingen. We kunnen hieruit concluderen dat we onze kinderen op een goede manier voorbereid hebben op het voortgezet onderwijs. In meer dan 90% van de gevallen kotm het kind op het juiste niveau terecht.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De visie op sociale opbrengsten zal in het schooljaar 2024-2025 opgepakt worden. 

In het schooljaar 2023-2024 is de visie opnieuw ingesteld. 
De kernwaarden van de school zijn zelfstandigheid- samen- ontwikkelen. 

Vanuit deze kernwaarden wordt er binnen de school gewerkt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Weerbaarheid
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie is tevreden over De Brink. In het rapport komt dit ook goed naar voren.  Zaken kunnen altijd beter. Naar aanleiding van het rapport hebben we de aandachtspunten verder verbeterd. De Brink blijft in ontwikkeling en werkt gestructureerd aan onderwijsvernieuwingen!

Terug naar boven