Daltonbasisschool Sint Martinus

Ds. L Touwenlaan 3 8754 BP Makkum

  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Martinus
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Martinus
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Martinus
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Martinus
  • Schoolfoto van Daltonbasisschool Sint Martinus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht afwezig is, wordt in eerste instantie binnen het team gezocht naar vervanging. Bij voorkeur, indien mogelijk, de duo-collega. Mocht dit niet lukken, dan wordt - indien mogelijk - een andere collega van de school ingezet. Als dat niet lukt kunnen we gebruik maken van de mensen die in het supportteam van de BMS zitten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen de school zijn coördinatoren aanwezig op het gebied van Dalton, Kanjertraining, Cultuur, Rekenen, .Taal, Lezen en Spellen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op basis van onze bestaande leerlingenzorg is het ondersteuningsprofiel van onze school opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van Passend Onderwijs. Een schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en over wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar onze school voor staat. De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen van ons samenwerkingsverband tezamen vormen de basis van het aantonen van de dekking van ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen die zij nodig hebben. Ons ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:  

  • Een korte typering van onze school.
  • De kwaliteit van onze basisondersteuning. Dat is de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen.
  • De deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school).
  • De voorzieningen die wij als school hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden.       

Wij zijn positief over het onderwijsaanbod en de wijze waarop we kunnen differentiëren in 3 niveaus. We houden rekening met verschillen tussen kinderen en kunnen het aanbod aanpassen op verschillende onderwijsbehoeften ten aanzien van aanbod en instructie. Dit alles wordt goed gemonitord met duidelijke planning, uitvoering, evaluatie, analyse en vervolgstappen. Dit vindt plaats vanuit een visie die gebaseerd is op de waarden van het Daltononderwijs. De werkwijzen die voortkomen uit deze visie zijn nog verder in ontwikkeling. Wij bieden een veilige leeromgeving die wordt ondersteund door het werken met de Kanjertraining.

Halfjaarlijkse onafhankelijke toetsen worden afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd in de groepsplannen op leerling- en groepsniveau. Binnen het team worden trends geanalyseerd op schoolniveau. We zijn bezig met een positieve impuls te geven aan het planmatig werken in een kortere cyclus op basis van signalen tijdens de lessen. Tevens zijn wij bezig met het herijken, vastleggen en borgen van verschillende beleidsmatige afspraken.  

Beleidsmatige procedures worden meer en meer vastgelegd en we vinden dat dit efficiënt gebeurt. Het planmatig volgen van de leerlingenzorg op basis van toetsen zijn wij erg tevreden over. Dit noemen wij de grote planmatige cyclus. Contacten met externen, zoals de jeugdverpleegkundige, schoolmaatschappelijk werker en ambulant begeleiders van BMS worden efficiënt ingezet waar nodig. De korte planmatige cyclus is verder aangescherpt.  

In het algemeen zijn wij tevreden over de basisondersteuning die we kunnen bieden met de organisatie van ons onderwijs en de mogelijkheden voor extra hulp van buitenaf. Wij blijven vasthouden aan onze Daltonvisie en de principes van planmatig handelen. De Daltonwerkwijze is verder in ontwikkeling en dat heeft wellicht gevolgen voor de uitvoering van het planmatig handelen. Methodes en werken volgens eigen leerlijnen zullen hier en daarmee veranderen. We waarborgen daarin de kwaliteit van de planmatigheid, zodat de basisondersteuning goed geboden kan blijven. Planmatigheid in de korte cyclus is binnen het team een ontwikkelpunt. We werken aan een éénduidige werkwijze door de hele school.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De St. Martinus wil - met een duidelijk visie - een veilige school zijn voor alle leerlingen. De visie van de school is gebaseerd op de principes van het Daltononderwijs. Samenwerken, vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, reflectie en effectiviteit zijn voor ons belangrijke waarden.

De Martinusschool is één van de drie basisscholen in Makkum. Wij kiezen ervoor om ons niet te richten op een bepaalde specialisatie. De extra gelden die onze school toekomen in het kader van ‘Passend Onderwijs’ besteden wij vooral aan extra formatie in de groepen, zodat daar dagelijks de (meeste) ondersteuning plaatsvindt. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden eerst in de groep door eigen leerkracht begeleid, eventueel ondersteund door de CPO. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). Specifieke deskundigheid op het gebied van dyslexie en begaafdheid is belegd bij onze CPO.

Daar waar meer specialistische hulp nodig is, wordt het gebiedsteam ingeschakeld en ambulante begeleiding vanuit cluster 1 (blinden en slechtzienden) en cluster 2 (spraak-taalontwikkeling). Het gebiedsteam gaat een steeds grotere rol vervullen als ondersteuner voor ouders en leerlingen via de CPO en leerkrachten.

Grenzen aan de zorg worden bepaald door de mate van ondersteuning/deskundigheid van buitenaf en de zwaarte van de groep waarbij veiligheid van alle betrokkenen voorop staat.

We ervaren dat er steeds meer specifieke zorg nodig is. Het is van groot belang a.d.h.v. genoemde punten m.b.t. grenzen aan de zorg te kijken wat wenselijk en haalbaar is.

Bovenstaande betekent dat wij per situatie beoordelen of wij een leerling met extra zorgbehoeften kunnen plaatsen op basis van onze mogelijkheden en qua gebouw en voorzieningen. Daarnaast beoordelen wij ook per situatie over de veiligheid voor alle betrokkenen of een leerling op de goede plek zit bij ons op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De start van het kleuteronderwijs

Voordat de kleuters bij ons op school komen bezoeken de meeste kinderen de peuterspeelzaal. Aan het einde van de peutertijd vindt er een warme overdracht plaats door de leidsters. De kleuterleerkracht legt huisbezoeken af om alvast kennis te maken met de kleuter, zijn of haar leefomgeving en diens ouders. Daarna komen de kinderen een keer proefdraaien, waarbij één van de ouders (gedeelte van de dag) mee mag draaien.

Meestal werken we in combinatiegroepen 1-2. Dit brengt als voordeel mee dat de oudste kleuters de jongste kleuters snel wegwijs maken in het kleutergebeuren. En bijna als vanzelf nemen de nieuwe kleuters het ritme van de dag en gewoontes over. De overgang naar het kleuteronderwijs moet zo soepel mogelijk verlopen, waarbij een nieuwe kleuter zich vooral veilig moet voelen bij de juf en de andere kinderen. Op het plein wordt samen gespeeld met de andere groepen en wat je dan vaak ziet, is dat de oudere leerlingen zich ontfermen over de kleuters.

Elke ochtend en middag begint en eindigt in de kring waar de kinderen over hun belevenissen vertellen (aan de juf of aan elkaar), liedjes zingen, opzegversjes opzeggen of allerlei vaardigheden verwerven op reken- en taalgebied. Na de kring gaan de kinderen “werken”, waarbij ze kunnen kiezen uit verschillende activiteiten. Deze zijn vaak afgestemd op het thema wat aan de orde is.

Zorg voor het jonge kind

De ontwikkeling van het kind wordt gevolgd door middel van observaties. Deze observaties worden verwerkt in ons digitale volgsysteem “Onderbouwd”.

Eens per jaar worden alle kleuters geselecteerd voor een logopedisch onderzoek. Deze logopediste komt bij ons op school en kleuters worden aangemeld bij enige twijfel m.b.t. taalontwikkeling en of uitspraakproblemen. Ook is het mogelijk bij taalproblemen vroeg in te grijpen door aan het programma “Op Stap” deel te nemen, dit samen met de ouders.

Een motorische screening met evt. motorische remedial teaching wordt ieder twee jaar gehouden.

Als er sprake is van extra zorg thuis en op school, dan kan het Gebiedsteam (maatschappelijk werker en sociaalverpleegkundige) ingeschakeld worden voor hulp.

Bij een ontwikkelingsvoorsprong, die naar voren komt in ons signaleringssysteem SIDI PO, is er naast een oudergesprek, aanpassing van de leerstof en didactiek. Indien er twijfels zijn over de ontwikkeling volgt een extra oudergesprek in het midden van het schooljaar. Als ook uit ons leerlingvolgsysteem “Onderbouwd” blijkt dat een kleuter de einddoelen van groep 1 of 2 niet gehaald heeft, dan is kleuterverlenging soms een oplossing.

Terug naar boven