Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast alle traditionele vakken, willen we kinderen ook meer uitdagen om vaardigheden via de praktijk te ontwikkelen. Hierbij gebruiken we bijvoorbeeld de schooltuin, maar ook de keuken waarbij kinderen bijvoorbeeld rekenvaardigheden opdoen zoals bijvoorbeeld meten en wegen.
In de onderbouw werken we vanuit thema's. Vanuit de doelen die we hebben vastgesteld voor onze kleuters werken we middels dat thema aan deze doelen. Aan het einde van de eerste 2 jaren hebben kinderen vaardigheden ontwikkeld die er toe leiden dat ze klaar zijn voor groep 3. Middels het digikeuzebord kunnen we de kinderen volgen. Welke vaardigheden beheersen ze? En welke hebben wellicht nog aandacht nodig? In het ene thema komt Taal wat meer aan bod, terwijl het andere thema meer op rekenen of SEO-gericht zal zijn.
Voor komend schooljaar zal de focus voornamelijk liggen op het werken in stamgroepen in plaats van niveaugroepen. Hierdoor krijgen en houden we meer zicht op de totale ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast zullen we ook extra aandacht schenken aan het geven van goede instructie.
Daarnaast zal het Doelgroepen Arrangement (DGA) een belangrijke plaats innemen in ons dagelijks handelen.Bovenstaande punten passen in de schoolplandoelen 2025-2029:
Aanbod meer in lijn brengen met de manier waarop onze kinderen het liefst leren. Kerndoelen combineren uit verschillende vakgebieden.
Zicht op de ontwikkeling binnen het Handelings Gericht Werken (HGW). Verdiepen op planning en analyse in de korte cyclus. Leerkrachten coachen om de ondersteuningsroute ingepland te krijgen zoals afgesproken.
Didactisch handelen. Nog meer afgestemd gebruik maken van didactische hulpmiddelen en activerende/coöperatieve werkvormen. Feedback geven aan leerlingen op gebied van zelfregulatie. Organiseren van differentiatie in de groep. Effectieve leertijd vergroten.
Samenwerking. Stuurgroep SO/SBO en stuurgroep SBO/BaO formeren. Verbeteren ouderbetrokkenheid/ouderparticipatie. Teamleden leren met en van elkaar.
Kwaliteitszorg. Met Mijnschoolplan PDCA-cyclus beter vorm geven en zichtbaar maken. Actualiseren digitale kwaliteitshandboek en borging hiervan.
Omdat onze school een speciale basisschool is, hebben wij geen kinderopvang aan onze school verbonden. Onze jonge leerlingen stromen in vanuit met name het MKD en KBC. (de zogenaamde onder instroom) en reguliere kinderdagverblijven. Daarnaast stromen ook kinderen in vanuit het regulier onderwijs (bv vanuit de zogenaamde instapklas).