Basisschool De Klaroen

M A De Ruyterstr 2 3601 TJ Maarssen

  • Schoolfoto van Basisschool De Klaroen
  • Schoolfoto van Basisschool De Klaroen
  • Schoolfoto van Basisschool De Klaroen
  • Schoolfoto van Basisschool De Klaroen
  • Schoolfoto van Basisschool De Klaroen

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Op de Klaroen nemen we de doorstroomtoets van Leerling in Beeld af bij leerlingen in groep 8. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht. Het fundamentele niveau is het basisniveau is dat elke leerling moet halen om voldoende voorbereid te zijn op de samenleving en het vervolgonderwijs. Het streefniveau is het niveau dat aangeeft dat de leerlingen in staat zijn de stof dieper en op een complexere manier te beheersen. Het is een indicatie dat leerlingen goed zijn voorbereid op verdere (theoretische) studies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten vanaf groep 3 met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. De resultaten worden geanalyseerd en ondersteunen de leerkracht om de onderwijsbehoeften van iedere leerling voor ogen te hebben. Dit leidt tot keuzes in het onderwijsaanbod om de leerling verder te brengen in zijn of haar ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 1 houden wij de vorderingen van leerlingen bij. In groep 7 zijn de eerste gesprekken over een indicatie voor het voortgezet onderwijs.  De indicatie is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. De indicatie wordt gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (groep 6 t/m 8) en de observaties van leerkrachten en door de VO-commissie van de school. De VO-commissie bestaat uit de intern begeleider en de leerkrachten van de bovenbouw. Er vinden regelmatig gesprekken plaats tussen leerkrachten, ouders en leerlingen over de indicatie.

Wanneer uw kind in groep 8 zit krijgt hij/zij in januari het voorlopige advies. Hierna wordt de doorstroomtoets afgenomen. Heeft een leerling een hogere toets uitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten opgroeien in een klimaat waarin mensen in elkaar geloven, elkaar vertrouwen en elkaar respecteren. Waar iedereen samenwerkt, speelt, leert, doet en denkt. Vanuit Vreedzaam werken wij aan de volgende thema's: Wij horen bij elkaar. We lossen conflicten zelf op. We hebben oor voor elkaar. We hebben hart voor elkaar. We dragen allemaal een steentje bij. We zijn allemaal anders.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen
  • persoonlijk
  • kansrijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van onderwijs heeft in haar rapport de waardering uitgesproken voor de manier waarop leerlingen op de Klaroen begeleid worden om zo een haalbaar potentieel te realiseren. Het systeem van zorg en begeleiding vindt de inspecteur transparant en biedt leraren voldoende handvatten om de extra hulp in de groepen uit te voeren. De school voert gericht verbeteractiviteiten uit. Er heerst een professionele schoolcultuur op de Klaroen en alle teamleden voelen zich zichtbaar betrokken bij de uitvoering van de verbeteractiviteiten.

De Klaroen vindt deze uitslag van groot belang, maar de school wil haar kwaliteit zelf ook verbeteren. Vanaf volgend schooljaar zullen wij engels vanaf groep 1 gaan geven. Uit onderzoek blijkt dat al jong meertalig opgroeien goed is voor de taalontwikkeling van kinderen. Door al vanaf groep 1 met Engels te beginnen leggen we daar de beste basis voor. Ook richten wij ons op de nieuwe vaardigheden die de 21e eeuw van ons vraagt bijvoorbeeld communicatie, creatief denkvermogen en ICT geletterdheid. Onze doorgaande lijn op meer-en hoogbegaafde leerlingen wordt op dit moment nog meer verdiept door nog beter in te spelen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen Wij bereiden onze leerlingen voor op de vaardigheden die nodig zijn in het voortgezet onderwijs.

Terug naar boven