Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten vanaf groep 3 met het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. De resultaten worden geanalyseerd en ondersteunen de leerkracht om de onderwijsbehoeften van iedere leerling voor ogen te hebben. Dit leidt tot keuzes in het onderwijsaanbod om de leerling verder te brengen in zijn of haar ontwikkeling.
Vanaf groep 1 houden wij de vorderingen van leerlingen bij. In groep 7 zijn de eerste gesprekken over een indicatie voor het voortgezet onderwijs. De indicatie is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. De indicatie wordt gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (groep 6 t/m 8) en de observaties van leerkrachten en door de VO-commissie van de school. De VO-commissie bestaat uit de intern begeleider en de leerkrachten van de bovenbouw. Er vinden regelmatig gesprekken plaats tussen leerkrachten, ouders en leerlingen over de indicatie.
Wanneer uw kind in groep 8 zit krijgt hij/zij in januari het voorlopige advies. Hierna wordt de doorstroomtoets afgenomen. Heeft een leerling een hogere toets uitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen moeten opgroeien in een klimaat waarin mensen in elkaar geloven, elkaar vertrouwen en elkaar respecteren. Waar iedereen samenwerkt, speelt, leert, doet en denkt. Vanuit Vreedzaam werken wij aan de volgende thema's: Wij horen bij elkaar. We lossen conflicten zelf op. We hebben oor voor elkaar. We hebben hart voor elkaar. We dragen allemaal een steentje bij. We zijn allemaal anders.
De inspectie van onderwijs heeft in haar rapport de waardering uitgesproken voor de manier waarop leerlingen op de Klaroen begeleid worden om zo een haalbaar potentieel te realiseren. Het systeem van zorg en begeleiding vindt de inspecteur transparant en biedt leraren voldoende handvatten om de extra hulp in de groepen uit te voeren. De school voert gericht verbeteractiviteiten uit. Er heerst een professionele schoolcultuur op de Klaroen en alle teamleden voelen zich zichtbaar betrokken bij de uitvoering van de verbeteractiviteiten.
De Klaroen vindt deze uitslag van groot belang, maar de school wil haar kwaliteit zelf ook verbeteren. Vanaf volgend schooljaar zullen wij engels vanaf groep 1 gaan geven. Uit onderzoek blijkt dat al jong meertalig opgroeien goed is voor de taalontwikkeling van kinderen. Door al vanaf groep 1 met Engels te beginnen leggen we daar de beste basis voor. Ook richten wij ons op de nieuwe vaardigheden die de 21e eeuw van ons vraagt bijvoorbeeld communicatie, creatief denkvermogen en ICT geletterdheid. Onze doorgaande lijn op meer-en hoogbegaafde leerlingen wordt op dit moment nog meer verdiept door nog beter in te spelen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen Wij bereiden onze leerlingen voor op de vaardigheden die nodig zijn in het voortgezet onderwijs.