Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken in leeftijdsgebonden stamgroepen in een eigen groepsruimte. Op de leerpleinen wordt groepsdoorbroken gewerkt. Daar werken ook kinderen in onderwijsarrangementen. Bijvoorbeeld in onze brainwave, leesdojo en rekendojo, plusklas en masterkidz.
De school hanteert een continu rooster voor de groepen 1 t/m 8. Over acht jaar basisonderwijs moeten kinderen 7520 uur onderwijs volgen.
De school hanteert een continu rooster voor de groepen 1 t/m 8. Over acht jaar basisonderwijs moeten kinderen 7520 uur onderwijs volgen.
De ondersteuningsstructuur van WereldKidz Maarssen is gebaseerd op de 1-zorgroute. Daarbij wordt uitgegaan van vijf ondersteuningsniveaus.
Ondersteuningsniveau 1 Ondersteuning in de groep door leerkracht op basis van het onderwijsplan
Ondersteuningsniveau 2 Ondersteuning in de groep op basis van een leerlinginterventie
Ondersteuningsniveau 3 Lichte ondersteuning door WereldKidz experts
Ondersteuningsniveau 4 Extra ondersteuning door externe specialisten
Ondersteuningsniveau 5 Verwijzingstraject
In WereldKidz Maarssen werken we met een intern begeleider voor de groepen 1 t/m 6 en een intern begeleider voor de groepen 6 t/m 8. Vanwege onze specialisatie in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen worden de intern begeleiders bij de taken ondersteund door onze WereldKidz specialisten. In onze structuur is een belangrijke rol weggelegd voor deze specialisten. Zij ondersteunen de leerkrachten bij het werken in de groep. Verder coördineren en verzorgen zij de lichte ondersteuning buiten de groep. De lichte ondersteuning wordt ingezet binnen vijf thema’s:
- de sociaal-emotionele ontwikkeling: Rots&Water, Executieve functies en Leerkuil.
- spelling/technisch lezen en rekenen: leesdojo en rekendojo
- taalontwikkeling NT2 leerlingen: taalarrangement en ZomerKidz (zomerschool)
- leerlingen met advies uitstroom Praktijkonderwijs: de Praktijkklas
- leerlingen in verdiept arrangement 4: de Plusklas
Voor een kind met een specifieke onderwijsbehoefte bespreken we samen met ouders of de benodigde begeleiding past binnen de grenzen van ons reguliere onderwijs. Dit hangt af van de gevraagde begeleiding en de context van de groep waar een kind in zit of geplaatst moet worden (grootte van de groep, onderwijsbehoefte van de andere kinderen en expertise van de leerkracht). Belangrijk is dat de veiligheid van het kind zelf en andere kinderen nooit in het geding is. Ook moeten de extra inspanningen voldoende effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Dit monitoren we samen met ouders en met ons samenwerkingsverband Passenderwijs. Indien nodig gaan we samen met ouders op zoek naar een beter passende onderwijsplek.
De manier van werken en het ondersteuningsaanbod van ons samenwerkingsverband Passenderwijs is beschreven in het Ondersteuningsplan en is beschikbaar op de website www.passenderwijs.nl.