De Ontdekking

Kijkakkers 1 a-5 6026 ER Maarheeze

Schoolfoto van De Ontdekking

Het team

Toelichting van de school

Het team van OBS Cranendonck bestaat uit 17 collega's. Ieder van ons heeft zijn/ haar eigen talent en expertise. Dit zetten wij zo goed mogelijk in, om de kwaliteit hoog te houden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van leerkrachten of afwezigheid om andere redenen doen wij ons uiterste best om zo spoedig mogelijk een geschikte vervangende leerkracht voor de groep te vinden. Dat kan een leerkracht, leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent zijn van onze eigen school of van een collega-school.

Het kan voorkomen dat er niet tijdig een vervangende leerkracht beschikbaar is, bijvoorbeeld wanneer er een griepgolf heerst. In dergelijke gevallen kan de directie genoodzaakt zijn om verdergaande maatregelen te nemen zoals het tijdelijk samenvoegen of splitsen van groepen of leerlingen vrij te geven. Uiteraard wordt u dan direct op de hoogte gesteld en zullen wij hiervan melding maken bij de afdeling leerplicht van de gemeente.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groeperingsvormen  
Bij het indelen van de groepen stellen wij ons de vraag: “Hoe stellen we de groepen samen zodat onze leerlingen het beste tot ontwikkeling komen?”. Hierbij kijken we naar de dynamiek van de groep, de hoeveelheid leerlingen van een leerjaar en welke ondersteuning er nodig is bij deze leerlingen.   

De kleutergroep (groep 1 en 2) is een gemengde groep. Wij vinden dat kinderen op die leeftijd (in navolging van gezin en peuterspeelzaal) zich beter kunnen ontwikkelen wanneer ze dagelijks omgaan met kinderen van verschillende leeftijden en spelenderwijs van elkaar kunnen leren.  

Het aantal leerlingen bepaalt het aantal leerkrachten dat aan een school verbonden is. We proberen de leerlingen zodanig te groeperen dat het personeel maximaal ingezet kan worden om een goede begeleiding te geven.

Met ingang van het schooljaar 2024-2025 zijn de kinderen als volgt verdeeld:

  • Groep 1-2 A: Marion van Dongen en Edgar Hendriks       
  • Groep 1-2 B: Marjolein Heijnen en Edgar Hendriks   
  • Groep 3: Kim Braeken en Maike Ras                   
  • Groep 4: Geert Rombouts en Linda Erkens       
  • Groep 5: Maartje Scheepers, Miranda van den Berg en Anouk Kessels                                 
  • Groep 6: Joyce van Dun en Miranda van den Berg                               
  • Groep 7-8: Charlotte Aarts, Els Vossen en Kylie Scheepers

Het personeel en de taken

  • De directeur heeft de dagelijkse leiding van de school en is het eerste aanspreekpunt op de school.  
  • De kwaliteitscoördinatoren coördineren de kwaliteitsstructuur en -zorg. Zij nemen deel aan het overleg binnen het samenwerkingsverband PO de Kempen, het regionaal zorgbeleid. De ondersteuningscoördinator voert gesprekken met leerkrachten en ouders en adviseert bij verschillende vormen van ondersteuning en hulpverlening.  
  • De groepsleerkracht geeft les aan de groep en begeleidt de kinderen. Daarnaast zijn zij het eerste aanspreekpunt voor ouders.
  • De rekenexpert is deskundige op het gebied van rekenen. Deze biedt leerkrachten ondersteuning bij het vormgeven van rekenonderwijs.  
  • De taalexpert is deskundige op het gebied van taal. Deze biedt leerkrachten ondersteuning bij het vormgeven van taalonderwijs.
  • De gedragsdeskundige is deskundige op het gebied van gedragsproblematiek en/ of vragen m.b.t sociaal emotionele ontwikkeling. Deze biedt leerkrachten ondersteuning bij hulpvragen over gedrag.  
  • De ICT-coördinator stelt met het team het algemeen beleidsplan m.b.t. de inzet van ICT in ons onderwijs op en geeft hier uitvoering aan.    
  • De conciërge ondersteunt het onderwijzend personeel.  
  • De administratief medewerker verzorgt de gehele financiële en leerlingenadministratie.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen werken we thematisch, o.a. vanuit de methode Kleuteruniversiteit. Alle domeinen van het kleuteronderwijs komen voorbij, van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek. Kleuteruniversiteit werkt met doorgaande leerlijnen en duidelijke lesdoelen. Afhankelijk van de behoefte van de groep en kinderen wordt de onderwijstijd per vak aangepast.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij ons op school zijn de roosters zo ingedeeld dat we de onderwijstijd per vak flexibel kunnen aanbieden, passend bij de behoefte van de kinderen in de groep.

De Ontdekking heeft het vignet gezonde school behaald op het thema bewegen en sport. Dit houdt in dat op onze school extra aandacht wordt besteed aan gezondheid en dan met name m.b.t. bewegen en sporten in en rondom de school. Alle groepen gymmen minimaal twee momenten per week 45 minuten. In de lessen is afwisseling tussen spel en verdere ontwikkeling van de motoriek en technieken.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen zijn uniek en op hun eigen manier speciaal. Daarnaast zijn er leerlingen met een specifieke problematiek/uitdaging. Wat wij kinderen kunnen bieden staat omschreven in ons ondersteuningsprofiel.

Het Schoolondersteuningsprofiel ligt ter inzage op school en is te vinden op onze website. In principe zijn alle kinderen tussen 4 en 12 jaar uit Maarheeze op onze school van harte welkom. Ook kinderen van buiten het dorp komen incidenteel naar onze school. Bij elke aanmelding proberen we in gesprek met ouders te verkennen of wij hun kind kunnen bieden wat hun kind nodig zou hebben. Samen komen we na gesprekken tot de conclusie dat aanmelding op onze school voor dit kind een juiste stap is of we gaan samen met ouders op zoek naar een beter passend aanbod; een goed aansluitende school /voorziening. We willen zoveel mogelijk de leerlingen met extra of speciale ondersteuningsbehoeften in de groep ondersteunen en begeleiden. Samen met de ouders en deskundigen bespreken we de invulling van de specifieke ondersteuning. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen ons aanbod voor kinderen zo passend mogelijk blijven houden. Daarom gaan we ons verdiepen in:

-Het plusaanbod op school niveau, naast de bovenschoolse plusklas

-Meer handelend aan de slag, materialen inzetten en bewegend leren

-Het voeren van kindgesprekken

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuterspeelzaal en kinderopvang zijn VVE locaties wat betekent dat het peuterprogramma (Puk en Ko) een belangrijke rol heeft in de ontwikkeling van een peuter. Alle medewerkers zijn VVE geschoold. Zij zorgen ervoor dat de peuters, indien nodig, bv extra taalaanbod krijgen in de vorm van educatieve programma's. Op die manier wordt al vroegtijdig gewerkt aan het terugdringen van een mogelijke (taal) achterstand. In nauw contact met het basisonderwijs wordt alles in werk gesteld om de peuters zo optimaal mogelijk aan hun schoolloopbaan te laten beginnen.

Terug naar boven