Openbare basisschool Pr. Beatrix

Schoolstraat 3B 9919 HX Loppersum

  • Schoolfoto van Openbare basisschool Pr. Beatrix
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Pr. Beatrix
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Pr. Beatrix
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Pr. Beatrix
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Pr. Beatrix

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van leerkrachten proberen wij altijd iemand te vinden die in kan vallen. Helaas lukt dit niet altijd en is het soms noodzakelijk om de leerlingen van de betreffende groep over de andere groepen te verdelen. Het wordt steeds lastiger om vervanging te vinden. In geval van ziekte proberen wij altijd de kinderen de eerste dag op school op te vangen of thuis onderwijs te verzorgen. U krijgt hierover altijd bericht via Social Schools.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw werken we op een speelse manier aan de ontwikkeling van de kinderen. We bieden iedere dag uitdagende activiteiten aan die gericht zijn op mondelinge taal en woordenschat, beginnende geletterdheid en gecijferdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, werkhouding en taakgerichtheid.

We praten veel met de kinderen over allerlei onderwerpen, zodat ze veel woorden leren en goed leren spreken. Dat is belangrijk voor het latere lees- en taalonderwijs. Kinderen leren door doen en door spelen. Daarom zorgen we ervoor dat er veel uitnodigend materiaal is. De zelfstandigheid die ze van huis uit hebben meegekregen, bouwen we verder uit door de kinderen zelf materiaal te laten pakken en op te laten ruimen. Ook krijgen de kinderen voorbereidende taal-, schrijf- en rekenoefeningen aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan woorden hakken en plakken of rangschikken van groot naar klein. In de onderbouw werken we vanuit de kring.

De schooldag begint in de kring en de kinderen keren hier gedurende de dag ook steeds weer in terug. Daarnaast spelen en werken de kinderen aan tafels, in speelhoeken, op het schoolplein en in de speelzaal. Omdat de basis in de onderbouw wordt gelegd, is het van wezenlijk belang dat we kinderen in deze periode goed begeleiden en achterstanden snel signaleren. Daarvoor maken we gebruik van het observatiepakket DORR.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 beginnen we met het werken volgens een methode. Er is veel aandacht voor de basisvakken lezen, taal en rekenen. In ons taalonderwijs speelt de opbouw van teksten een belangrijke rol, zowel mondeling als schriftelijk. De kinderen houden bijvoorbeeld een spreekbeurt en een boekbespreking vanaf groep 4. Bij het rekenen richten we ons vooral op dagelijkse, realistische rekensituaties. Hierdoor worden kinderen actiever bij de les betrokken en krijgen ze begrip door zelf te ontdekken. Naast de basisvakken is er aandacht voor wereldoriëntatie. Wekelijks staan aardrijkskunde, geschiedenis en natuur/biologie op het programma. Onze leerlingen krijgen vanaf groep 1 en 2 Engels aangeboden. Wij gebruiken daarvoor de methode Stepping Stones.

Ook stimuleren we kinderen om andere talenten aan te spreken door een breed aanbod van bewegingsonderwijs, techniek en expressievakken. In ons onderwijs is sprake van een goede mix tussen taken die samen met de leerkracht worden uitgevoerd (interactieve taken) en taken waaraan de leerlingen zelfstandig werken. Onze gymlessen worden gegeven door een vakleerkracht van het Huis voor de Sport en vinden plaats in de Boshal.

Ieder jaar kunnen leerlingen lessen godsdienstig (in groep 6 en 8) of humanistisch (in groep 5 en 7)  vormingsonderwijs volgen. Deze lessen hebben we in het rooster vastgelegd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

nvt

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

nvt

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven