Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw werken we op een speelse manier aan de ontwikkeling van de kinderen. We bieden iedere dag uitdagende activiteiten aan die gericht zijn op mondelinge taal en woordenschat, beginnende geletterdheid en gecijferdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, werkhouding en taakgerichtheid.
We praten veel met de kinderen over allerlei onderwerpen, zodat ze veel woorden leren en goed leren spreken. Dat is belangrijk voor het latere lees- en taalonderwijs. Kinderen leren door doen en door spelen. Daarom zorgen we ervoor dat er veel uitnodigend materiaal is. De zelfstandigheid die ze van huis uit hebben meegekregen, bouwen we verder uit door de kinderen zelf materiaal te laten pakken en op te laten ruimen. Ook krijgen de kinderen voorbereidende taal-, schrijf- en rekenoefeningen aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan woorden hakken en plakken of rangschikken van groot naar klein. In de onderbouw werken we vanuit de kring.
De schooldag begint in de kring en de kinderen keren hier gedurende de dag ook steeds weer in terug. Daarnaast spelen en werken de kinderen aan tafels, in speelhoeken, op het schoolplein en in de speelzaal. Omdat de basis in de onderbouw wordt gelegd, is het van wezenlijk belang dat we kinderen in deze periode goed begeleiden en achterstanden snel signaleren. Daarvoor maken we gebruik van het observatiepakket DORR.
Vanaf groep 3 beginnen we met het werken volgens een methode. Er is veel aandacht voor de basisvakken lezen, taal en rekenen. In ons taalonderwijs speelt de opbouw van teksten een belangrijke rol, zowel mondeling als schriftelijk. De kinderen houden bijvoorbeeld een spreekbeurt en een boekbespreking vanaf groep 4. Bij het rekenen richten we ons vooral op dagelijkse, realistische rekensituaties. Hierdoor worden kinderen actiever bij de les betrokken en krijgen ze begrip door zelf te ontdekken. Naast de basisvakken is er aandacht voor wereldoriëntatie. Wekelijks staan aardrijkskunde, geschiedenis en natuur/biologie op het programma. Onze leerlingen krijgen vanaf groep 1 en 2 Engels aangeboden. Wij gebruiken daarvoor de methode Stepping Stones.
Ook stimuleren we kinderen om andere talenten aan te spreken door een breed aanbod van bewegingsonderwijs, techniek en expressievakken. In ons onderwijs is sprake van een goede mix tussen taken die samen met de leerkracht worden uitgevoerd (interactieve taken) en taken waaraan de leerlingen zelfstandig werken. Onze gymlessen worden gegeven door een vakleerkracht van het Huis voor de Sport en vinden plaats in de Boshal.
Ieder jaar kunnen leerlingen lessen godsdienstig (in groep 6 en 8) of humanistisch (in groep 5 en 7) vormingsonderwijs volgen. Deze lessen hebben we in het rooster vastgelegd.
nvtToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
nvt
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.