Basisschool De Blokkendoos

Ecliptica 26 5175 XJ Loon op Zand

Schoolfoto van Basisschool De Blokkendoos

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school maakt gebruik van het Cito LOVS (leerling ontwikkel- en volgsysteem), dat afgelopen schooljaar is overgegaan in LVS Leerling in Beeld. Dit systeem geeft actuele en betrouwbare informatie over de leeropbrengsten van groepen en kinderen, gerelateerd aan landelijke normen en in vergelijking met andere scholen.

Vanaf groep 3 worden van elk kind twee maal per jaar toetsen van Cito afgenomen, zodat de leerontwikkeling objectief kan worden gevolgd. Ouders worden geïnformeerd over de uitkomsten van deze toetsen. De toetsperiodes zijn in januari/februari en juni/juli. 

De school hanteert de 4D-kwaliteitscyclus (data-duiden-doelen-doen) waarin de Cito-uitkomsten per leerling en per groep worden geanalyseerd (data). De leerkracht van het kind bespreekt de uitkomsten met de intern begeleider in haar rol als kwaliteitscoördinator. Er wordt hierbij ingezoomd op kind- klas- en leerkrachtaspecten die de opbrengsten verklaren en er wordt indien nodig een specifiek plan van aanpak opgesteld met doelen voor de volgende fase van het leerjaar (duiden en doelen). De leerkracht richt het onderwijs (lesaanbod, materiaal, werkwijze) hierop in (doen) en middels klassenbezoeken en tussentijdse gesprekken wordt gemonitord of de gekozen aanpak adequaat is.

Vanuit (landelijk opgestelde) leerlijnen wordt gewerkt aan tussendoelen, waar de meeste lesmethodes op ingericht zijn. Indien nodig kan worden afgeweken van de methode, bijvoorbeeld om extra aandacht te besteden een bepaalde lesstof. De meeste lesmethodes voorzien in eigen tussentoetsen, waarmee vooral wordt gevolgd of er voldoende resultaat is behaald vanuit de aangeboden lessen. Deze methodegebonden toetsen zijn ook genormeerd en staan los van de genoemde Cito LOVS-toetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze leerlingen scoren naar verwachting.
De opgestelde schoolambities zijn gehaald. Het schooladvies kwam bij bijna alle leerlingen overeen met het resultaat van de eindtoets. 

Aan het eind van groep 7 geven we de leerling een indicatie voor mogelijk vervolg op het VO. Zo weten de leerlingen en hun ouders in welke richting zij zich kunnen oriënteren richting het vervolgonderwijs.

Alle ouders van groep 8 krijgen aan het begin van het schooljaar een informatie bijeenkomst, waarbij we uitleggen hoe we in groep 8 tot het schooladvies komen. Ook de procedure van advisering en aanmelding wordt met de ouders goed doorgesproken. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met een groepsbrede aanpak willen we positief gedrag stimuleren en aanleren om verstorend gedrag, waaronder pestgedrag, zoveel mogelijk te voorkomen.

Wij werken aan vijf levensvaardigheden: besef hebben van jezelf, zelfmanagement, besef hebben van de ander, relaties kunnen hanteren en keuzes kunnen maken.

We willen dit bereiken met een methodische aanpak waarvoor we in alle groepen de methode Kwink gebruiken voor sociaal emotioneel leren.

Op de Blokkendoos hanteren we regels en afspraken op school- en groepsniveau. De regels op groepsniveau worden aan het begin van elk schooljaar samen met de kinderen opgesteld met behulp van het pestprotocol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Zorgen voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven