Basisschool De Blokkendoos

Ecliptica 26 5175 XJ Loon op Zand

Schoolfoto van Basisschool De Blokkendoos

Het team

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 worden de lessen bewegingsonderwijs verzorgd door een vakleerkracht van BeweegBuro. Er zijn twee lessen per week in sporthal De Wetering. Omdat deze sporthal grondig gerenoveerd zal worden, is de verwachting dat de gymlessen in de loop van het schooljaar op een andere locatie zullen worden ingevuld. De gemeente Loon op Zand is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van een locatie. Mogelijk zullen de gymtijden wijzigen door deze situatie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht niet aanwezig kan zijn wegens verlof, wordt geprobeerd inval te realiseren. Gezien het tekort aan leraren lukt het in de praktijk helaas niet altijd om een andere leerkracht in te zetten. In zo'n geval wordt altijd gezocht naar een oplossing waarbij toch onderwijs (eventueel in aangepaste vorm) kan worden aangeboden. 

Dit is het standaard beleid:

Mogelijke vervangers in de vervangingspool (aangesloten bij het Regionaal Transfer Centrum) worden benaderd. De directie gebruikt hiervoor de tool VervangingsManager. De praktijk leert dat er vaak geen invallers beschikbaar zijn. Daarom wordt ook direct binnen de interne organisatie gezocht naar oplossingen. Soms kan een parttime medewerker extra komen werken of kan er door het verschuiven van leerkrachten en/of het inzetten van onderwijsondersteuners tijdelijk inval worden gerealiseerd. De school is zeer terughoudend met het inzetten van medewerkers die ondersteunende en ambulante (zorg)taken hebben, om zij van groot belang zijn om het onderwijs kwalitatief goed uit de voeren. Door deze mensen regelmatig weg te halen bij hun reguliere taken komt de zorg voor leerlingen in het gedrang. 

Soms kiezen we voor een alternatief programma als vervanging. Er zijn contacten met externe bureaus die voor één dag iemand kunnen leveren die met de kinderen op creatieve wijze aan de slag gaat. Dit kan beeldend zijn, muzikaal of juist op het bewegende vlak. Deze inzet proberen we te combineren met de dagelijkse routine van de groep, echter de basisvakken worden meestal op zo'n dag niet gegeven. 

Als er geen oplossingen mogelijk zijn door het inzetten van medewerkers en er is geen creatieve inval mogelijk, dan kan een klas worden verdeeld over andere groepen. We proberen dat te beperken en de pijn binnen de school te verdelen zodat een bepaalde klas niet te vaak opgesplitst hoeft te worden.

Bieden alle voorafgaande mogelijkheden echt geen aanvaardbare oplossing meer, dan is er sprake van overmacht en wordt aan ouders gevraagd hun kinderen thuis op te vangen. De school zal in zo'n geval kinderen opvangen die niet thuis terecht kunnen. Er wordt geprobeerd werk mee te geven (of digitaal aan te bieden) zodat kinderen toch gericht aan schooltaken kunnen werken. Ouders worden schriftelijk op de hoogte gebracht door de school. De richtlijnen van de onderwijsinspectie worden gevolgd.

De directeur en de intern begeleider vallen niet in.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het huidige onderwijs proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat leerlingen nodig hebben. We noemen dat de onderwijsbehoeften. Soms is dat extra uitleg, soms juist meer uitdaging. Door aan te sluiten bij deze onderwijsbehoeften zien we dat leerlingen ook niet altijd aansluiten bij een klassikale instructie. Dat zorgt ervoor, dat we anders naar de organisatie van het onderwijs kijken. Er zal niet altijd één leerkracht betrokken zijn. Op bepaalde momenten werkt er een tweede collega mee, die volgens een vast rooster een deel van de leerlingen onder haar hoede neemt bij een bepaald vak of een bepaalde les. 
Zeker als een basisgroep wat groter is, zullen we proberen om een tweede teamlid te koppelen aan een groep. Afhankelijk van de samenstelling van het team zal dit een leerkracht, leraar ondersteuner of onderwijsassistente zijn. Samen met de vaste leerkracht wordt er een rooster gemaakt met als uitgangspunt: samen als het kan, even de groep verdelen als het nodig is.

In de praktijk hebben we voor schooljaar 2023-2024 in groep 3 en groep 4 alle ochtenden een tweede leerkracht / leraar ondersteuner die meewerkt in de groep of op het leerplein. Dus 3 mensen voor 2 groepen.

Verkeersveiligheid:

Het Brabants Verkeersveiligheids Label kortweg BVL.  
Al vele jaren heeft onze school het Brabants Veiligheids Label (BVL-label brons). Dat betekent dat we ruim aandacht besteden aan de verkeersopvoeding van kinderen binnen en buiten de school, dat we ouders daarin betrekken, dat we de omgeving van de school zo veilig mogelijk houden en dat we samenwerken met gemeente, provincie en andere BVL scholen om dit kwaliteitskenmerk te behouden. (zie ook www.bvlbrabant.nl)  

Om de twee jaar hebben we een verkeersdag (Streetwise) in samenwerking met de ANWB. Daarnaast hebben we voor de oudste kinderen het Dode Hoek project. We werken samen met het buurtpreventieteam (BPT) om de veiligheid rond de school te monitoren.  We besteden ruim aandacht aan het veilig op en neer lopen naar de gymzaal (de Wetering). De leerkracht is altijd bij de groep en we leren kinderen hoe je met een groep veilig kunt deelnemen aan het verkeer. Kinderen van groep 7 en 8 die zelfstandig van of naar de gymzaal mogen komen, hebben daarvoor schriftelijke toestemming nodig van hun ouders. Teruglopen naar school is altijd lopen met eventueel de fiets aan de hand. Dit geldt ook voor het bezoek aan de bibliotheek.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 wordt thematisch gewerkt in de vorm van projecten. Uitgangspunt hierbij zijn de kenmerken van basisontwikkeling. De jongste kinderen kunnen rustig wennen, spelend en ontdekkend leren, de oudere kleuters krijgen wat meer opdrachten, nog steeds in de sfeer van ontdekkend en experimenterend bezig zijn, maar al meer gestuurd op wat elk kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. We leren de kinderen vaardigheden om op allerlei manieren taken zelfstandig uit te kunnen voeren. Steeds verder op weg naar een meer zelfstandig persoon(zelfredzaamheid). We proberen de leerling langzamerhand steeds moeilijkere taken uit te laten voeren. Daarnaast stimuleren we het samen spelen en werken. Zo wordt er een beroep gedaan op de sociaal-emotionele vaardigheden van de kinderen en wordt de saamhorigheid bevorderd. Aandacht voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van elk kind is ingebed in het gehele onderwijs.
Verder spelen de kleuters veel, zowel binnen als buiten. Spelen, klimmen en klauteren is essentieel voor de motorische ontwikkeling. 

Er is veel aandacht voor taalactiviteiten, kringgesprekken, beginnende geletterdheid (lezen) en beginnende gecijferdheid (rekenen), sociale redzaamheid en samen eten. Ook muzikale vorming, spel en lichamelijke oefening zowel buiten als in de speelzaal, expressie, wereldoriëntatie, Engels en verkeersonderwijs komen in deze groepen aan bod.

In de groepen 1-2 maken we gebruik van de bronnenboeken van Fonemisch Bewustzijn en Rekenplein. Hierin zijn de doelen voor rekenen en taal voor kleuters aangegeven, die wij aanbieden binnen de thema's van het jaar. Het werken met thema’s biedt mogelijkheden om vanuit de belangstelling van de jonge kinderen actuele gebeurtenissen, leefsituaties en zaken uit de omgeving van de kinderen aan de orde te stellen.
In het onderwijsaanbod nemen we gevarieerde activiteiten op, die zo 'echt' mogelijk zijn. De activiteiten moeten voor de kinderen betekenisvol zijn, waarbij ze moeten communiceren/overleggen. Ze moeten de gelegenheid bieden tot actief handelen, zowel mentaal als lichamelijk.

De leerkracht speelt een belangrijke rol in het werken met thema’s: in voorwaardelijke zin (aanreiken van ontwikkelingsmaterialen, inrichting), in begeleidende zin ( spel voorstellen doen, gesprekjes voeren, mee spelen en problemen voor te leggen) en in sturende zin (uitnodigen voor een activiteit, meewerken en het geven van opdrachten). De leerkrachten hebben afspraken gemaakt over het aantal thema’s per jaar, de inhouden en de wijze waarop de inhoud en het activiteitenaanbod per thema wordt vastgesteld.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande uren zijn gebaseerd op wat een groep gemiddeld nodig heeft aan tijd. Aan het begin van het schooljaar kan een leerkracht aangeven bij de IB-er dat er beredeneerd afgeweken wordt van deze tijden, omdat de groep net iets anders nodig heeft. Het gaat dan om accentverschillen. Bijvoorbeeld een half uur meer spelling en iets minder lezen.

Op de Blokkendoos hanteren we regels en afspraken op school- en groepsniveau. De regels op groepsniveau worden aan het begin van elk schooljaar samen met de kinderen opgesteld met behulp van het pestprotocol. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Blokkendoos biedt ondersteuning aan de volgende doelgroepen:

  • kinderen met dyslexie;
  • kinderen met dyscalculie;
  • kinderen met een lichte vorm van autisme;
  • hoogbegaafde kinderen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren wordt geïnvesteerd in professionalisering van een aantal leerkrachten om hoogbegaafde leerlingen tijdig te herkennen en van een passend aanbod te voorzien.

Op De Blokkendoos heeft een leraar de taak om de coördinatie hoogbegaafdheid uit te voeren. Zij begeleidt leerlingen die meer uitdaging nodig hebben door projectmatig met hen een dagdeel te werken.
Zij geeft de leerkrachten en leerlingen ondersteuning bij het realiseren van een passend aanbod, waardoor zo veel mogelijk wordt aangesloten op het intelligentie- en ontwikkelingsniveau van de betreffende leerlingen. Door nadrukkelijke aandacht voor executieve vaardigheden (waaronder bijvoorbeeld leren plannen en leren om te leren) is het streven om problemen in het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen te beperken. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Blokkendoos heeft geen specifiek VVE-programma in samenwerking met de peuterspeelzaal en/of kinderopvangorganisaties. VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. VVE is erop gericht om ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van twee tot zes jaar te voorkomen of te verminderen. Dit gebeurt door kinderen spelenderwijs te laten leren door speciaal hiervoor ontwikkelde programma’s aan te bieden in de thuissituatie, op het kinderdagverblijf, peuterspeelzaal (peuteropvang/peuterschool/voorschool)) of op school.

Uiteraard is er op de Blokkendoos wel een goed aanbod voor de taalontwikkeling van kleuters. We werken met een beredeneerd aanbod voor alle ontwikkelingsgebieden, wat we vormgeven in een thema. 

In de wet is vastgelegd dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor voorschoolse educatie. De gemeente bepaalt welke kinderen in aanmerking komen voor VVE. Over het algemeen wordt op het consultatiebureau bekeken of een peuter extra ondersteuning nodig heeft (indiceren). Het kan per gemeente verschillen welke kinderen gebruik mogen maken van voorschoolse educatie.
In onze gemeente is er een paar keer per jaar een VVE overleg, waarbij aansluiten: gemeente, peuterspeelzalen, kinderopvangorganisaties, basisscholen, GGD. Hier worden onderwerpen besproken die te maken hebben met VVE activiteiten, taal-stimulering, overdracht.

De Blokkendoos werkt prettig samen met de peuterspeelzaal en met kinderorganisaties. Er vindt (met toestemming van ouders) uitwisseling plaats van overdrachtsdossiers als kinderen naar onze school komen. Bij een leerling met VVE is er sprake van een warme overdracht. De leraar groep 1-2 spreekt de leerling door met de medewerker van de peuterspeelzaal.

Terug naar boven