Basisschool De Leeuw

't Hof 2 7131 DR Lichtenvoorde

Schoolfoto van Basisschool De Leeuw

Het team

Toelichting van de school

Vanaf 1 augustus 2021 zijn Reflexis Openbaar Basisonderwijs en Stichting LIMA gefuseerd tot Stichting Samenwerkingsbestuur Paraat scholen. Paraat scholen staat voor dynamisch onderwijs, waarbij de maatschappelijke ontwikkelingen op de voet èn over de volle breedte worden gevolgd. Als krachtige, kleinschalige organisatie met korte lijnen, werkt Paraat scholen veilig en vertrouwd. Met behoud van hun eigen onderscheidende identiteit, zijn Paraat Scholen altijd in ontwikkeling.

Paraat scholen heeft 6 openbare basisscholen in de gemeenten Aalten, Montferland en Oude IJsselstreek en 8 RK-basisscholen, 1 samenwerkingsschool en 1 SBO-school in de gemeente Oost Gelre. Elke school is in samenspraak met team en ouders (MR) verantwoordelijk voor de levensbeschouwelijke- en onderwijsinhoudelijke identiteit.

De wet schrijft voor dat de functies van schoolbestuur en toezichthouder gescheiden zijn. Bij Paraat scholen is dat als volgt gerealiseerd:

  • De Raad van Toezicht houdt toezicht op de ontwikkeling van de organisatie en controleert of de doelstellingen behaald worden.
  • Het bestuur is belast met de dagelijkse leiding en vertegenwoordiging van de organisatie.

Daarnaast functioneert de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) die in samenspraak met het bestuur en RvT advies- en instemmingsbevoegdheden heeft met betrekking tot de ontwikkeling van het beleid.

Het bestuur: Mw. Marjolein Wenting

De leden van de Raad van Toezicht:

  • Dhr. Theo Hek (voorzitter)
  • Mw. Daniëlle Hermsen
  • Dhr. Rogier Hoftijzer

De scholen werken vanuit een Strategisch Beleidsplan. Dit Strategisch Beleidsplan is opgebouwd met indicatoren en input van alle stakeholders, zowel intern als extern. De domeinen van dit plan bieden de kaders voor alle scholen, mèt ruimte voor de eigen profilering en eigen onderwijskundige identiteit van elke school. Het bestuur, medewerkers van het bestuurskantoor en de directeuren ontmoeten elkaar ongeveer maandelijks voor overleg. Met elkaar bouwen ze aan innovatie en verdere beleidsontwikkeling binnen de organisatie beschreven in het Strategisch Beleidsplan.

Gegevens bestuurskantoor:

postadres: Postbus 14, 7070 AA, Ulft

bezoekadres: Hutteweg 113, 7071 BV Ulft

telefoon: 0315 – 215009

e-mail: bestuurskantoor@paraatscholen.nl

website: www.paraatscholen.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In het schooljaar 2023 - 2024 zullen kortdurende vervangingen (maximale duur van twee weken) intern worden opgelost. Onder kortdurende vervangingen verstaan wij: ziekteverzuim;- calamiteitenverlof (bijv. doktersbezoek);- scholingsverlof;- rechtspositioneel verlof (verhuizing, huwelijk, overlijden e.d.;- extra inzet (tijdens toetsperiodes). Dit betekent dat wij een vervangingsscenario hebben opgesteld.

Bij verlof van vaste leerkrachten zetten wij eigen leerkrachten in. Soms is dit toch niet mogelijk. Wanneer deze situatie zich voordoet, zullen wij kijken of het mogelijk is om groepen op te splitsen of samen te voegen. In uiterste nood en bij langdurige vervangingen (meer dan twee weken) kunnen wij een beroep doen op de vervangingspool. Op deze wijze willen wij voorkomen dat kinderen naar huis gestuurd moeten worden, dit zien wij pas als laatste mogelijkheid.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd. Voor de onderbouw is bewust gekozen voor twee combinatiegroepen 1/2, omdat kleuters zich ontwikkelen in sprongen. In beide groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van een leerplein, waar beide groepen tegelijkertijd door elkaar werken. Op deze manier kunnen kinderen van en met elkaar leren.

Alle andere groepen zijn enkele groepen. De groepen 6, 7 en 8 zijn een aantal middagen verdeeld over twee groepen. Ze krijgen dan groepsdoorbroken lessen.Dat wil zeggen dat leerlingen van verschillende leeftijden op niveau zijn gegroepeerd voor de instructie. Daardoor kan er beter aangesloten worden bij het niveau van de leerling en krijgt hij gerichte instructie.

Dankzij het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) hebben we extra financiële middelen tot onze beschikking. Deze hebben we ingezet in de groepen. Daardoor hebben we allemaal kleine enkele groepen. Daarnaast hebben we vier dagen iemand ambulant die ingezet wordt om kinderen zowel aan de boven als onderkant extra te begeleiden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Burgerschap

Sinds 1 augustus 2021 is er een nieuwe wet burgerschapsonderwijs voor het basisonderwijs. Daarmee is de wettelijke verplichting om burgerschapsonderwijs te geven aangescherpt.  In de nieuwe wet burgerschapsonderwijs staat dat leerlingen moeten leren over de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Daarbij focust het onderwijs op acht basiswaarden. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van de competenties die daarbij horen. Onze school is een plek waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen en leerkrachten de basiswaarden uitdragen en dienen als voorbeeld. Binnen Paraat scholen geven alle scholen eigen invulling aan burgerschap. Dit zit veelal verweven in het dagelijkse aanbod en handelen van de leerkrachten. Met de komst van de nieuwe wet staat burgerschapsonderwijs bij Paraat scholen op de agenda, er wordt een gezamenlijke visie ontwikkeld. Van daaruit gaat op schoolniveau het burgerschapsonderwijs waar nodig aangescherpt worden waarbij helder wordt welke leerdoelen in welk leerjaar worden behandeld. Dit proces wordt in 2022-2023 voortgezet.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn gestart met EDI (expliciete directe instructie). Door middel van EDI zijn kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte meer betrokken bij de les. De leerkrachten hebben door deze manier van instructie geven meer tijd om een verlengde instructie te geven zodat deze leerlingen ook het gevoel hebben de stof aan te kunnen.

EDI is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. 

We werken met doelenplanners. Hierop houdt leerkracht nauwkeurig bij welke doelen al beheerst worden en welke nog extra aandacht behoeven. De onderwijsassssistent werkt met de kinderen aan de doelen die ze nog niet beheersen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal in het gebouw van de school, De Bolderkoare. We gebruiken daarbij Startblokken/Basisontwikkeling.

De peuterspeelzaal maakt gebruik van hetzelfde leerplein, het speellokaal en het schoolplein. Hierdoor wordt het samenspelen gestimuleerd. Gedurende het jaar bereiden de leerkrachten en pedagogisch medewerkers een aantal thema's samen voor. Indien mogelijk vinden de activiteiten samen plaats.

Enkele weken voordat een kind naar onze school komt vindt er een overdracht plaats van de peuterspeelzaal en/of (medisch) kinderdagverblijf d.m.v. een overdrachtsformulier ‘de Overstap.’ Als een peuter 4 dagdelen de peuterspeelzaal heeft bezocht, of een VVE-indicatie heeft, vindt er een warme overdracht plaats. Dit geldt voor alle kinderen waar extra zorg voor is. Ook wordt er voor deze kinderen een Ontwikkelingsvolgmodel ingevuld door de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Wanneer er twijfel is of onze basisschool de juiste plek is/kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, kan het kind aangemeld worden voor een bespreking binnen het ZATT (Zorg Advies en Toewijzings Team).

Terug naar boven