Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd. Voor de onderbouw is bewust gekozen voor twee combinatiegroepen 1/2, omdat kleuters zich ontwikkelen in sprongen. In beide groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van een leerplein, waar beide groepen tegelijkertijd door elkaar werken. Op deze manier kunnen kinderen van en met elkaar leren.
Alle andere groepen zijn enkele groepen. De groepen 6, 7 en 8 zijn een aantal middagen verdeeld over twee groepen. Ze krijgen dan groepsdoorbroken lessen.Dat wil zeggen dat leerlingen van verschillende leeftijden op niveau zijn gegroepeerd voor de instructie. Daardoor kan er beter aangesloten worden bij het niveau van de leerling en krijgt hij gerichte instructie.
Dankzij het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) hebben we extra financiële middelen tot onze beschikking. Deze hebben we ingezet in de groepen. Daardoor hebben we allemaal kleine enkele groepen. Daarnaast hebben we vier dagen iemand ambulant die ingezet wordt om kinderen zowel aan de boven als onderkant extra te begeleiden.
Burgerschap
Sinds 1 augustus 2021 is er een nieuwe wet burgerschapsonderwijs voor het basisonderwijs. Daarmee is de wettelijke verplichting om burgerschapsonderwijs te geven aangescherpt. In de nieuwe wet burgerschapsonderwijs staat dat leerlingen moeten leren over de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Daarbij focust het onderwijs op acht basiswaarden. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van de competenties die daarbij horen. Onze school is een plek waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen en leerkrachten de basiswaarden uitdragen en dienen als voorbeeld. Binnen Paraat scholen geven alle scholen eigen invulling aan burgerschap. Dit zit veelal verweven in het dagelijkse aanbod en handelen van de leerkrachten. Met de komst van de nieuwe wet staat burgerschapsonderwijs bij Paraat scholen op de agenda, er wordt een gezamenlijke visie ontwikkeld. Van daaruit gaat op schoolniveau het burgerschapsonderwijs waar nodig aangescherpt worden waarbij helder wordt welke leerdoelen in welk leerjaar worden behandeld. Dit proces wordt in 2022-2023 voortgezet.
Wij zijn gestart met EDI (expliciete directe instructie). Door middel van EDI zijn kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte meer betrokken bij de les. De leerkrachten hebben door deze manier van instructie geven meer tijd om een verlengde instructie te geven zodat deze leerlingen ook het gevoel hebben de stof aan te kunnen.
EDI is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen.
We werken met doelenplanners. Hierop houdt leerkracht nauwkeurig bij welke doelen al beheerst worden en welke nog extra aandacht behoeven. De onderwijsassssistent werkt met de kinderen aan de doelen die ze nog niet beheersen.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal in het gebouw van de school, De Bolderkoare. We gebruiken daarbij Startblokken/Basisontwikkeling.
De peuterspeelzaal maakt gebruik van hetzelfde leerplein, het speellokaal en het schoolplein. Hierdoor wordt het samenspelen gestimuleerd. Gedurende het jaar bereiden de leerkrachten en pedagogisch medewerkers een aantal thema's samen voor. Indien mogelijk vinden de activiteiten samen plaats.
Enkele weken voordat een kind naar onze school komt vindt er een overdracht plaats van de peuterspeelzaal en/of (medisch) kinderdagverblijf d.m.v. een overdrachtsformulier ‘de Overstap.’ Als een peuter 4 dagdelen de peuterspeelzaal heeft bezocht, of een VVE-indicatie heeft, vindt er een warme overdracht plaats. Dit geldt voor alle kinderen waar extra zorg voor is. Ook wordt er voor deze kinderen een Ontwikkelingsvolgmodel ingevuld door de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Wanneer er twijfel is of onze basisschool de juiste plek is/kan voldoen aan de onderwijsbehoeften, kan het kind aangemeld worden voor een bespreking binnen het ZATT (Zorg Advies en Toewijzings Team).