Basisschool De Leeuw

't Hof 2 7131 DR Lichtenvoorde

Schoolfoto van Basisschool De Leeuw

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij het volgen van het leerproces maken wij in de groepen 3 t/m 8 gebruik van de DIA toetsen. DIA heeft twee keer per jaar toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen.

Daarnaast is er bij verschillende vakken sprake van methode-gebonden toetsen die gedurende het jaar plaatsvinden en hebben we waar nodig een dyslexiescreening.

Tijdens datavergaderingen analyseert het team de tussenresultaten van de methodetoetsen en de DIA toetsen. Aan de hand van deze analyses worden er aanpassingen gedaan wat betreft het onderwijsleerproces. Zo zijn leerkrachten tijdig in staat om het onderwijs bij te sturen. De leerkrachten worden in dit proces ondersteunt door de intern begeleider en de directeur.

De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen wij via het Digikeuzebord.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begin groep 7 n.a.v. M-toetsen: 

· De grafiek ‘prognose uitstroom VO’ wordt door leerkracht en IB-er bekeken en besproken.  

· Welke leerlingen hebben 1F al behaald? Wie zijn er op weg naar 1F. Voor wie gaat het lastig worden om 1F te behalen? Wat is er nodig?

· Deze prognose wordt ook met ouders en leerlingen besproken. Het is een ‘voorlopige advies.’

. Aan de hand van dit voorlopig advies worden er met ouders en leerlingen actiepunten opgesteld. Verwachtingen per uitstroom worden ook met ouders besproken. Waar wil deze leerling nog aan werken om …. (uitstroom) te kunnen bereiken? Dit wordt beschreven bij de onderwijsplannen. (dit kan per vak verschillend zijn).

Analyse door groepsleerkracht en IB'er. 

Gesprek: leerling-ouder-leerkracht

Eind groep 7 n.a.v. E7 toetsen:

· De grafiek ‘prognose uitstroom VO’ wordt door leerkracht en IB-er bekeken en besproken.

· Welke leerlingen hebben 1F al behaald? Wie zijn er op weg naar 1F. Wat is er nodig?

. Er wordt een voorlopig advies gegeven.

Analyse door groepsleerkracht, IB'er, leerkracht van groep 8 en directeur

Gesprek: leerling-ouder-leerkracht

Kennismakings-gesprekken groep 8:

· Voorlopig advies wordt nog eens herhaald. Wat vinden leerling en ouders ervan? Wat is er nog voor nodig? Wat wil de leerling nog leren/waar wil hij of zijn nog aan werken?

. Groepsleerkracht begint met opstellen OKR’s

Gesprek: leerling-ouder-leerkracht

Midden groep 8 n.a.v. B8 toets:

. Tijdens de datavergadering worden de resultaten van de toetsen doorgenomen en het definitieve advies bepaald.

. OKR wordt verder aangevuld en tijdens het gesprek met ouders ondertekend.

Gesprek: leerling-ouder-leerkracht

Februari groep 8:

. Leerlingen maken de doorstroomtoets

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets

- Bij afwijkende uitslagen t.a.v. het advies worden er heroverwegingen gedaan en met ouders besproken.

. Ouders kunnen hun kind aanmelden op een VO-school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om sociale competenties aan te leren, maken wij binnen onze school gebruik van Positive Behavior Support (PBS) en Kanjertraining.

PBS is een schoolbrede aanpak van gedrag, gericht op het aanleren en stimuleren van gewenst gedrag. Het doel is om de prestaties te verbeteren door vanuit gedeelde waarden een sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Wij maken de verwachtingen ten aanzien van gedrag in en om de school bekend en leren deze de kinderen aan. Op deze wijze proberen wij een veilig, voorspelbaar klimaat te scheppen waarin positief gedrag wordt bekrachtigd en ongewenst gedrag wordt omgebogen.

Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Te denken valt aan afname van probleemgedrag en depressieve gevoelens, alsmede een toename op welbevinden en zelfwaardering. Met de Kanjertraining leren kinderen zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven