Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De aanmelding van nieuwe leerlingen op basisschool Sprankel!.
Vanaf het moment dat uw kind 2,5 jaar wordt, mag het onze school bezoeken, te beginnen in de peutergroepop uw voorkeursdagen. Uiteraard mag uw kind al vanaf 3 maanden starten op ons kinderdagverblijf. In verband met de organisatie vinden wij het prettig als u uw kind vroegtijdig aanmeldt. Bij onze planning kunnen we daar dan rekening mee houden. De meeste ouders maken een persoonlijke afspraak ter oriëntatie op Sprankel!. U krijgt tijdens dat gesprek informatie over de school, we laten u de school in bedrijf zien en er is gelegenheid tot (persoonlijke) vragen. Na aanmelding zal er contact opgenomen worden om een intakegesprek te plannen. Zo krijgt onze organisatie via de intake zicht op de onderwijsbehoeften van uw zoon/dochter. Komt uit dit gesprek naar voren dat het aanmelden van uw zoon/dochter een goede mogelijkheid is, dan beslist de directeur dat inschrijving kan plaatsvinden. Daarmee wordt de aanmelding definitief. Of wij aan de onderwijsbehoeften van uw zoon/dochter kunnen voldoen, speelt bij deze beslissing een rol. Wanneer wij niet aan de onderwijsbehoeften van uw zoon/dochter kunnen voldoen, dan kijkt de directeur met u mee naar een school of organisatie die een passend antwoord kan geven op datgene wat uw zoon/dochter nodig heeft. Indien van toepassing vragen we om toestemming om eventuele gegevens op te vragen bij andere betrokken organisaties. Het besluit voor geen acceptatie (lees inschrijving) van uw kind, maken wij op basis van ons SOP (schoolondersteuningsprofiel). Binnen zes weken met een uitloop van max. 4 weken doen wij een schriftelijk aanbod voor extra ondersteuning op onze of een andere school. We verwijzen voor uitgebreide informatie naar het document SOP op onze website.
Nadat uw kind op de school is ingeschreven, voert de directeur de gegevens van uw kind in de schooladministratie in. De leerkracht van de groep maakt vervolgens met u een afspraak. Samen met uw zoon/dochter gaat u de klas bekijken en krijgt u ook alle informatie over de groep. De meeste kinderen starten in de peutergroep en stromen na hun 4e verjaardag door naar groep 1. Er volgt een warme overdracht vanuit de peutergroep naar groep 1. Er zullen afspraken gemaakt worden voor de zogeheten wen-momenten. Kinderen die in het najaar instromen, draaien ook mee in de observatielijnen van groep 1. Deze kinderen stromen in principe aan het einde van het schooljaar door naar groep 2. Aan de hand van de door de school vastgestelde criteria kan het bepalend zijn of een kind vertraagt of versnelt. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan van bovenstaande afgeweken worden. De school bepaalt in welke groep/klas de kinderen geplaatst worden. Instromen in december en juni/juli zal in overleg met ouders/verzorgers plaatsvinden. Een maand voor de zomervakantie stromen nieuwe 4-jarigen niet meer in.Bij verhuizing is een leerling (vanaf 4 jaar) direct toelaatbaar bij voldoende plaats in de groep. Dit is mede afhankelijk van de zorgbehoefte van de groep en die van uw kind. De school zorgt voor de uitwisseling van de gegevens. Ook in deze situatie is een kennismakingsgesprek en een eventuele kennismaking van het kind met de groep standaard. In andere situaties dan een verhuizing kan een leerling alleen worden toegelaten, indien zowel de leverende als de ontvangende basisschool hierover hebben afgestemd en het eens zijn. Er is dan overleg tussen beide directies. We vinden het zeer belangrijk dat ouders bewust voor een school kiezen. Daarom wordt er veel tijd en energie besteed aan voorlichting en kennismaking.
Normuren basisonderwijs
Op jaarbasis maken de leerlingen in 2023-2024 de volgende uren;
groep 1; 840.00 uur totalen onderbouw; 3576 uur (norm= 3520 uur)
groep 2,3,4; 912.00 uur totalen bovenbouw; 3944 uur (norm= 3760 uur)
groep 5 t/m 8; 986.00 uur
__________________+ _______________________+
7520,00 uur 7520,00 uur
In de planning van de studiedagen is er rekening gehouden met de grens van max. 7 onderbroken schoolweken. (Er zijn er 7 gepland).
Kinderen maken altijd tenminste 7520 uur in hun schoolloopbaan in het Primair Onderwijs op basisschool Sprankel! Er is geen maximum gesteld aan het aantal uren onderwijs per dag vanuit de overheid.
Passend Onderwijs
Passend Onderwijs is de naam voor hoe we er binnen het onderwijs voor zorgen dat alle kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, werken scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Onze school behoort bij het Samenwerkingsverband PO (Passend Onderwijs) Veld Vaart en Vecht, Postbus 277, 7770 AG Hardenberg, website: www.veldvaartenvecht.nl/.Vanuit de verschillende regionale verbanden worden middelen aan Stichting Catent verstrekt om passend onderwijs in de scholen van Stichting Catent te realiseren. De afgelopen jaren is binnen Stichting Catent flink ingezet op een stevige ‘basisondersteuning’. Dit betekent dat iedere leerling in onze scholen kan rekenen op zorgvuldige begeleiding gericht op een optimale ontwikkeling. Bij sommige leerlingen zien we dat er specifieke onderwijsbehoeften zijn die vragen om wat extra ondersteuning. Stichting Catent zorgt ervoor dat het merendeel van deze extra ondersteuning gerealiseerd kan worden. De extra ondersteuning, veelal afkomstig van leerkrachten binnen Catent die zeer specifieke expertise hebben opgebouwd, wordt altijd pas ingezet na overleg met u als ouder(s). De groepsleerkracht en/of de intern begeleider gaat hierover met u als ouder(s) in gesprek. Indien we binnen Catent niet de gewenste expertise hebben, gaan we kijken of collega bestuurders in de regio de gewenste deskundigheid kunnen bieden. Het doel blijft hetzelfde. We willen zoveel mogelijk kinderen passende ondersteuning en passend onderwijs geven binnen onze school. Daarom geven we op onze school onderwijs dat is afgestemd op de mogelijkheden en talenten (de onderwijsbehoeften) van de leerlingen. In beginsel is iedere leerling welkom maar we willen ook professioneel de grenzen van onze capaciteiten aangeven aan ouders met een speciale zorgvraag. Daarom hebben we een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dat wil zeggen dat we in kaart hebben gebracht waar onze kwaliteiten liggen en waar we grenzen gaan bereiken. In het zorgplan en het ondersteuningsprofiel van de school is er een uitgebreide beschrijving opgenomen over onze professionele zorg, de mogelijkheden maar ook de grenzen aan onze zorg. Toch willen we denken in kansen en de ruimte die er blijft om eigen keuzes te maken, benutten. Bij alle beslissingen geldt: Is het individuele kind én de groep gebaat bij deze stap?We geven tenminste basiszorg. Daarnaast willen wij professioneel de grenzen van onze capaciteiten aangeven. Wij willen toegankelijk zijn voor alle leerlingen maar maken per kind de afweging of het kind baat heeft bij deze plaatsing. Uit het ondersteuningsprofiel van de school blijkt waar de grenzen van de mogelijkheden van elke school liggen.
Ondersteuningsprofiel
In het kader van Passend Onderwijs heeft onze school een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dat wil zeggen dat we in kaart hebben gebracht waar onze kwaliteiten liggen en waar we als school tegen grenzen aanlopen bij de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Als school sluiten we aan bij het basis ondersteuningsprofiel van het SWV waarbinnen we vallen. Aanvullend daarop hebben we als school een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld waarin is opgenomen wat we daarbij als school aan extra ondersteuning kunnen aanbieden. Ons ondersteuningsprofiel ligt ter inzage bij de directeur. Een samenvatting van dit document kunt u vinden op onze website www.sprankel-lemelerveld.nl. Onze school heeft een geborgd beleid op de problematiek rond dyslexie, c.q. lees - en spellingproblemen. Systematisch wordt er gescreend, geanalyseerd en interventies ingezet. Bij hardnekkige problemen en oplopende en/of stagnatie wordt er na 24 maanden leesonderwijs een aanvraag gedaan voor onderzoek en diagnose.
Vanuit strategisch beleid zijn de volgende strategische stappen zijn ingezet;1. Scholing op BHV ingezet, teambreed.
2. Alle leerkrachten zijn opgeleid in de kanjermethode.
3. DBOS (De Bieb Op School) is volledig geïmplementeerd. Collectie wordt jaarlijks gesaneerd, per l.l. 3 boeken aanschaffen. Intensieve samenwerking met de Bibliotheek, qua begeleiding, aansturing en uitvoering (€ 10,- per l.l. per jaar) o.l.v. een lees-taalcoördinator. Zij bewaakt de doorgaande lijn t.a.v. de vernieuwingen taal-lezen.
4. Een lees-taalspecialist ( L11 functie voor 0,5 fte) voor bewaking doorgaande lijnen, structureren en borging van vernieuwingen t.a.v. taal-lezen. Zij vormt samen met de lees- en bouwcoördinator de taalstuurgroep. In 2023-2024 wordt er een nieuwe taal-leesmethode ingevoerd. De directie en IB is hierbij ondersteunend.
5. Scholing voor rekenen; invoering MVS (Met Sprongen Vooruit), voor het hele team om op een meer creatieve en uitdagende manier en spelenderwijs het rekenbegrip te activeren en de leerhouding te motiveren. In 2023-2024 laten we ons inspireren door een hernieuwde blik op ons rekenonderwijs te werpen m.b.v. een trainingsdag.(jan. 2024)De volgende scholing hiervoor richt zich op de signalering van leerproblemen.
6. Het team implementeert verder de invoering van procesgericht werken en thematisch integraal zaakvakkenonderwijs volgens de principes van IPC (International Primary Curriculum). Dit valt onder projectsubsidie voor cultuur en literaire werken en wordt aangestuurd door onze cultuurcoördinator en de IPC coördinator.
7. Scholing vanuit EPOS, Catent academie en VVV op interesse van de individuele medewerker
8. Evaluatie jaarlijks tijdens de jaarevaluatie-dag (juni) en binnen het MT (juni).
9. In 2023-2024 volgen alle leerkrachten een trainingsdag over driehoekskunde (communicatie).
10. In 2023-2024 volgen alle leerkrachten een trainingsdag voor de kanjertraining.
11. In 2023-2024 volgen alle leerkrachten een trainingsdag voor visie op burgerschap (april 2024)
12. In 2023-2024 implementeert de onderbouw verder de LOVS signalering van ParnasSys voor de onderbouw (peuter/ groep 1-2 -3)
13. In 2023-2024 volgen we een verdiepingscursus over signalering en de meldcode.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen verder gaan op de ingeslagen weg.
Sedert 2015 is er kinderopvang gestart in de vorm van de peuterklas. Deze peutermeespeelgroep is voor 5 ochtenden per week toegevoegd aan het schoolconcept van onze school. Daarnaast is er ook kinderopvang voor 0-4 jarigen mogelijk. De structurele peutermeespeeldagen zijn – in beginsel - bedoeld voor peuters vanaf 2,5 jaar die reeds aangemeld zijn op onze school. Het doel van de peutergroep is om de doorgaande lijn van de voorschoolse periode te koppelen aan de schoolperiode en door middel van vroeg-signalering de onderwijsbehoeften van de kinderen te kunnen versterken. Daarmee creëren we natuurlijke overgangen in aanbod, afstemming en begeleiding. Deze kinderopvang heeft een LRK nummer;251942442, waardoor ouders recht kunnen hebben op tegemoetkoming in de kinderopvangkosten via de belastingdienst of gemeente.
Alle pedagogisch medewerkers zijn VVE opgeleid en toegerust. Daarnaast is er sinds 2022 een eigen KDV gestart waardoor wij (sommige) kinderen reeds vanaf zeer jonge leeftijd zien.